Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen > FullScale-Forum

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 18 juni 2007, 18:55   #16 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

@ john van E : toerenbegrenzer, misschien wel , ik heb vandaag geprobeerd om onafhankelijk van de gasklep dzez hendel te bewegen, maar er gebeurd niets.... sterker nog, als de motor draaid, kan ik deze niet eens bewegen naar een andere stand.... als de motor uit staat kan ik deze wel bewegen, maar met draaiende motor dus onbeweegbaar

Die handleiding heb ik gezien, ik heb alleen een iets andere motor "model X" , die staat ook tussen de lijst , alleen is deze niet beschikbaar ......volgende week komen er mensen van de verkoop/werkplaats ff naar het beestje kijken en dan ga ik het eens aan hun vragen... de verkoper heeft namelijk precies dezelfde thuis

Vandaag de maaibalken gerepareerd en eer een stukje land gemaaid.... qua vermogen .... pfffffff het is niet geweldig, maar het gaat , ik had graag wat meer power gehad.... misschien toch die turbo van dirk erop prutsen

Cor
corvl is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2007, 20:52   #17 (permalink)

erichevy's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

Zou je hem met deze kunnen keren Cor? :
Click the image to open in full size.
Ik heb 'm nog te koop...
Is een Chevy stroker small block, 7 liter slagvolume, rond de 500 Hp en 900Newton meters....

Eric.
erichevy is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2007, 21:08   #18 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

@ erichevy : ....... zullen we niet gewoon het motorblok ruilen

Lees trouwens net een ander draadje van iemand die een 70 cc benzinemotor heeft. Die gooit er ipv bezine methanol in... zal ik ook maar eens proberen zeker ?
Oud 9 juli 2007, 22:37   #19 (permalink)

Standaard

Dat hoor ik vaker Cor, (het willen ruilen ).
Maar zit je probleem dan niet in de diverse overbrengingen welke maaiers vaak hebben waar veel "slip" of slijtage in komt te zitten?. (V-snaren)
Nog wat info ter zijde... grasmaaiers lopen vaak veels te rijk (zeker met een zwaar vervuild luchtfilter) maar blijven ondanks dat toch doorgaan. Maar dat kost niet alleen meer brandstof maar dit kost je, je vermogen ook nog eens.
Kijk eens hoe hij het doet (tijdeljk) zonder luchtfilter? (alleen ff testen hoe hij daar op reageerd).
En hoe zien je bougies er uit? lekker zwart?

Btw? is je overbrenging hydrostatisch?.
Eric.
Oud 13 juli 2007, 16:41   #20 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

Gisteren zijn de techneuten een kijkje komen nemen. en hebben wat gevonden.

-er zaten een paar bouten van de kop los.
-een scheur in het oliecarter

Daarnaast hebben ze de carburateur schoongemaakt en de motor afgesteld. VAn de winter gaat hij zowiezo terug om het lek te repareren (haarscheurtje).

Vannacht een kleine proefrit gemaakt op de wei en het ziet ernaar uit dat hij het al iets beter doet. maar het was een beetje donker dus ik heb niet veel kunnen zien ...... Binnenkort ff tijdens daglicht zelf proberen.

@erichevy: ruilen .... ik hou me nog steeds aannbevolen hoor
Wat is hydrostatisch?

groeten,
cor
Oud 13 juli 2007, 17:34   #21 (permalink)

Standaard

Kijk, Da's mooi dat er wat gevonden is.
Allicht dat het verhelpen van die euvels wat bijdraagd aan het herstel van wat meer vermogen Cor.
Kompressieverlies door losse kopbouten is zowiezo een vermogen opvreter

Hydrostatisch aangedreven is dat je motor een Hydrolische pomp laat draaien en met de olie onder hoge druk, gestuurd dmv hydrolishe kleppen, laat je het maaidek draaien en/of de aandrijving naar de wielen.
Ik vroeg hiernaar omdat met dit type aandrijving geen slipgevoelige V-snaren nodig zijn en met een conventionele "mechanische" aandrijving wel.
Vaak zijn die snaren een "pain in the ass" om goed op spanning te krijgen, dat de boel niet gaat slippen of dat de pulley's waar de snaren in lopen slijten (flanken worden hol)
Zodat je de kracht niet op de snaar goed kunt overbrengen--------> piepen en slippende snaartjes.
Ik hou meer van piepende bandjes overigens
Groeten,

Eric.
Oud 14 juli 2007, 15:59   #22 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

erichevy:

Ahh, er zit zeker geen hydroliekpomp in , zo te zien wordt alles aangedreven met kettingen en tandwielen. behalve de koelvin zie ik niets met snaren aangedreven.

As woensdag weer thuis en ga direct dit beestje eens op de weide uitproberen.

Techneut zei trouwens ook dat hij van de winter; als hij teruggaat voor het scheurtje in carter. dat hij meteen iets in de motor gaat renoveren. maar de duitse term kan ik me niet meer herinneren. hij had het over een ventiel en iets van kool......
maar we zullen zien .
Oud 14 juli 2007, 17:47   #23 (permalink)

Standaard

Hallo Cor,

Met kettingen da's ook mooi, die slippen niet gauw...
Je techneut zal de kleppen (ventielen) bedoelen (in de cylinderkop)
Lijkt me een goed plan om die cylinderkop(pen) eens te demonteren en de kleppen schoon te maken en opnieuw even op de klepzittingen in te slijpen zodat de kleppen weer goed sluiten en daarmee heb je weer betere kompressie.

Succes voor as Woensdag!
Grt,
Eric.
Oud 20 juli 2007, 22:26   #24 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

Ja hoor..... eindelijk ..... het is gevonden

Bij ons zijn veel werken aan de gang o.a. een graafmachine is al een aantal weken bezig en heeft vol bewondering...... of was het afschuw naar de mahtrac gekeken en hij kwam gisteravond (op zijn laatste dag graven) met een mogelijk probleem..... Hij zei , heb je de ontsteking wel eens nageken?

Ik:" nee, want ik weet niets van benzinemotoren. een paar minuten later: tot de conclusie gekomen dat 1 cilnder niets meer doet, ontsteking doet het goed, maar er gebeurd niets in die cilinder. zodra de onsteking van de werkende cilinder wordt afgenomen valt de motor dood.

Dus aan 1 kant ben ik erg blij , het ligt dus niet aan mij (ik verdacht mezelf al omdat ik geen volwaardige boer ben ) maar het ligt dus gewoon aan de mahtrac zelf. Origineel heeft hij 17 PK, maar met maar 1 cilnder en de werkende moet nog eens de dode cilinder meenemen, tja, wat blijft er dan over

Over een 2-3 weken komt er een andere motor in, ik heb afgesproken om nog ff een paar weken zo door te tobben ( met het prachtige weer hier moet er natuurlijk gehooid worden) en over een paar weken gaan we de andere motor inbouwen, ze hebben nog zo'n zelfde motor liggen die helemaal ok schijnt te zijn .

Oud 21 juli 2007, 00:29   #25 (permalink)

Standaard

Mooi dat het gevonden is Cor.
Dat kost zeker veel vermogen als je dan op 1 pit loopt ipv 2

Maai ze!
Grt,
Eric.
Oud 12 augustus 2007, 12:07   #26 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

Afgelopen week een andere motor ingebouwd.... toch nog een uur of 4 aan gewekt met 4 man . Maar deze motor loopt al een heel stuk beter, veel meer vermogen met veel minder toeren. Helaas nog niet op de weide kunnen proberen (teveel regen), maar dat zal nu wel loslopen........ ik ben weer een blij man

cor
Oud 12 augustus 2007, 21:10   #27 (permalink)

Standaard

Mooi!
Dat je het "verloren" vermogen weer gevonden hebt Cor.
Ga het maar snel uitproberen, en maak een wheelie voor mij, ok?

Eric.
Oud 27 augustus 2007, 16:39   #28 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

Het "verloren" vermogen WAS terug....... en is weer weg.

Zoals gezegd is er een andere motor ingegaan, ongeveer even oud, maar liep veel beter , en wat een vermogen........ voor een paar uur . na een paar uur gemaaid te hebben waren de PK's ineens ezels geworden , weg vermogen.

Na de motor wat opengeschroefd te hebben bleek dat een van de boegies volledig onder de olie-drek te zitten en dus geen vonken meer gaf, na dit te hebben schoongemaakt liept tie weer als trein en de ezels weer terug ingeruild voor paarden . De andere bougie was ook niet helemaal optimaal, keramiek was gebroken en lag in de cilnder onder de bougie.

MAAR, Ik heb toch wat probleempjes gevonden in/met de motor:
-op de zuigers lag ongeveer een mm olie .
-de motor lekt veel olie uit de "naden" (daar waar de onderdelen geschroefd zijn).
-er komt heel veel blauwe rook uit de uitlaat
-olie verbruik is heel hoog

Ik heb de techneut met wie ik de motor heb vervangen gebeld en we gaan de motor "reviseren" zegt hij. hij heeft nieuwe veren voor de zuigers besteld en we gaan (overal) de pakking vervangen.

De vragen die ik heb:
-Als een motor gereviseerd word, behalve de veren rond de zuigers wat wordt er normaal nog meer vervangen?
-De bougie waarvan het keramiek los in de cilinder lag, is deze nog inorde, kan het kwaad. (zuiger/cilinder e.d. zag er onbeschadigd uit).
-de in/uitlaat poort waren zwart en "drekkig" van de olie, ik neem aan dat schoonmaken goed en genoeg is?

de soap continues ,

Cor
Oud 27 augustus 2007, 16:56   #29 (permalink)

Dirk's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corvl
De vragen die ik heb:
-Als een motor gereviseerd word, behalve de veren rond de zuigers wat wordt er normaal nog meer vervangen?
Hangt er van af hoe "versleten" de motor is .... lagerwerk (o.a. krukas+zuigerpen), en bij te veel speling moet je ook de zuigers vervangen door een overmaat zuiger, nadat de cilinders uitgehoond zijn, koppen vlakken .... als je pech hebt is de revisie van een oude motor een "bodemloze" put .....
-De bougie waarvan het keramiek los in de cilinder lag, is deze nog inorde, kan het kwaad. (zuiger/cilinder e.d. zag er onbeschadigd uit).
ja het kan (veel) kwaad, maar het ziet er na uit dat je mazzel gehad hebt ....
-de in/uitlaat poort waren zwart en "drekkig" van de olie, ik neem aan dat schoonmaken goed en genoeg is?
een goede stoomcleaner doet wonderen ....

de soap continues ,

Cor
Oud 27 augustus 2007, 21:35   #30 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

haha .... ik ga het aan de techneut doorgeven
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen > FullScale-Forum
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten