Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen > FullScale-Forum

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 30 juni 2008, 16:36   #1 (permalink)

Gammapooka's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard Politie straks in vliegende auto

Bron : AD.nl

Politie straks in vliegende auto
Door NIELS DEKKER

DRIEBERGEN/’S GRAVENMOER - Vliegende auto's. We kennen ze uit fantasiefilms en -boeken, maar volgens de politie duiken de eerste exemplaren binnen drie à vijf jaar op in het verkeersbeeld.

Agenten stijgen dan bij een achtervolging misschien ook plotseling op van het asfalt. Dat voorspelt Pim Miltenburg, directeur politie bij het Korps Landelijke Politiediensten.
Onlangs liet de politie zich bijpraten door wetenschappers, verkeersdeskundigen en technici. ,,De politie moet nu al bedenken wat al dat stijgen en landen betekent voor het verkeersbeeld. Hoe gaan we daar straks mee om?'' waarschuwt Mildenburg.

Het KLPD overweegt zelf de vliegende auto op proef aan te schaffen. Miltenburg: ,,Het biedt natuurlijk voordelen. Politiemensen kunnen zich sneller verplaatsen, je kunt files vermijden en het is een alternatief voor het inroepen van de politiehelikopter,'' somt hij op.

Het oog van de politie is gevallen op de Pal-v, een kruising tussen een driewielige motorfiets en een gyrokopter, de voorloper van de helikopter. Het nieuwe vervoermiddel kan zowel over land als in de lucht tot 200 kilometer per uur bereiken.

Volgens de makers hoeft regelgeving niet te worden aangepast; de enige benodigdheden zijn rijbewijs en vliegbrevet. De eerste vliegende auto is volgens de Nederlandse ondernemer en bedenker John Bakker over twee jaar klaar. Voor het prototype is krap 6 miljoen euro nodig. De teller staat nu op 4,5 miljoen euro, geld van investeerders en een overheidslening. ,,In 2012 moet het eerste marktexemplaar klaar zijn,'' zegt Bakker.

Hulpdiensten als politie en ambulance krijgen de primeur. Pas later zijn bijvoorbeeld zakenlieden aan de beurt. ,,We leveren eerst alleen aan de veiligheidsdiensten. Het is slecht voor het veiligheidsimago als er in het begin berichten komen over dronken bestuurders of mensen die indruk willen maken op hun vriendinnetje.''

Het KLPD, waar onder meer verkeers- en luchtvaartpolitie onder vallen, heeft echter nog geen besluit genomen. ,,Er zitten wat haken en ogen aan. Zo mag je nu niet boven de bebouwde kom vliegen,'' aldus Miltenburg.

De Pal-v kost in het begin 100.000 tot 200.000 euro. Later zakt die prijs waarschijnlijk naar 30.000 tot 35.000 euro, de prijs van een auto uit de middenklasse.

Click the image to open in full size.
Oud 30 juni 2008, 16:49   #2 (permalink)

Rhelie's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Kan niet landen of stijgen bij zijwind, heeft lange aanloop nodig, dus voor de hulpdiensten is hij al waardeloos.
Oud 30 juni 2008, 16:58   #3 (permalink)

Wartexx's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

En het is een gyro koptor en die kunnen die stil blijven hangen ... hoe wordt dat ding in de lucht aangedreven dan?
Oud 30 juni 2008, 17:07   #4 (permalink)

wingman's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhelie Bekijk bericht
Kan niet landen of stijgen bij zijwind, heeft lange aanloop nodig, dus voor de hulpdiensten is hij al waardeloos.
een gyrocopter heeft toch altijd juist een korte aanloop...
Oud 30 juni 2008, 17:35   #5 (permalink)

nando's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Wie wil er wedden dat deze man met dit idee er noooooooooooooooooit komt.

"heeft lange aanloop nodig" Waar vergelijk je het mee? Een vliegtuig, heli of motor?
Oud 1 juli 2008, 11:06   #6 (permalink)

Standaard

Een gyrokopter heeft best een flinke aanloop nodig ! Daartegen heeft hij een korte landingsbaan nodig. De rotor wordt aangedreven door de rij/vliegwind, heeft dus geen koppel en dito staartrotor. Een proppeller achterop zorgtvoor de voorwaartse snelheid, hij kan dus nooit vertikaal stijgen, maar door de valwind kan hij wel bijna vertikaal landen.

Ik kwalificeer het vliegtuig dus als een kruising tussen een heli en een vliegtuig.

Hij heeft echter meer nadelen dan voordelen t.o.v. een helikopter.

Voorbeeld : hij kan geen crosswindlanding maken op een snelweg, een heli wel. Hij kan hem wel landen in een naastgelegen weiland, maar daar komt hij niet meer weg omdat hij een startbaan nodig heeft.
Oud 1 juli 2008, 11:45   #7 (permalink)

jitze's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nando Bekijk bericht
Wie wil er wedden dat deze man met dit idee er noooooooooooooooooit komt.
ik niet in ieder geval. droomde vroeger over micro rc apparatuur, maar niemand achtte het mogelijk. Nu heb ik een PicooZ staan, en las ik pas een artikel over vliegtuigjes die minder dan een gram wegen en toch aangedreven zijn.

Citaat:
Voorbeeld : hij kan geen crosswindlanding maken op een snelweg, een heli wel. Hij kan hem wel landen in een naastgelegen weiland, maar daar komt hij niet meer weg omdat hij een startbaan nodig heeft.
dan rij je hem toch even naar een startbaantje toe. je zit binnen een paar minuten praktisch altijd op een 80km weg, althans, bij mij in de buurt wel. moet voor mn idee voldoende zijn om zo'n ding de lucht in te krijgen.
jitze is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2008, 12:10   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jitze Bekijk bericht
ik niet in ieder geval. droomde vroeger over micro rc apparatuur, maar niemand achtte het mogelijk. Nu heb ik een PicooZ staan, en las ik pas een artikel over vliegtuigjes die minder dan een gram wegen en toch aangedreven zijn.

dan rij je hem toch even naar een startbaantje toe. je zit binnen een paar minuten praktisch altijd op een 80km weg, althans, bij mij in de buurt wel. moet voor mn idee voldoende zijn om zo'n ding de lucht in te krijgen.
Ik geef het je te doen op een weg met lantaarnpalen erlangs, het concept zal er heus komen, maar niet voor hulpdiensten denk ik.
Oud 1 juli 2008, 15:49   #9 (permalink)

jitze's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geef het je te doen op een weg met lantaarnpalen erlangs, het concept zal er heus komen, maar niet voor hulpdiensten denk ik.
concept komt er inderdaad. of hulpdiensten het ook gaan gebruiken weet ik niet. met een heli moet je altijd een landingsplaatsje zoeken. Met zo'n gyro kun je gewoon het grootste deel van de afstand volgas vliegen (en ook nog eens hemelsbreed) en dan het laatste stukje rijden. Zal per saldo zeker sneller zijn dan met de oto.

Financieel is het in ieder geval wel erg aantrekkelijk boven een heli.

edit: als iedereen nou zo'n ding koopt kunnen de hulpdiensten ongestoord gebruik maken van de weg
jitze is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2008, 16:47   #10 (permalink)

Standaard

En toen werd ik wakker nat van het zweet.
gukke is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juli 2008, 20:54   #11 (permalink)

Henri Kaper's schermafbeelding

Standaard

Sommige mensen die ik op de weg zie, zie ik liever niet in iets vliegends.
Henri Kaper is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juli 2008, 21:02   #12 (permalink)

Gammapooka's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Bejaarden ?
Oud 2 juli 2008, 22:10   #13 (permalink)

nando's schermafbeelding

Standaard

90%?

'
Oud 2 juli 2008, 22:47   #14 (permalink)

Standaard

Je moet nu al goed uitkijken als je de straat oversteekt, als je dan ook nog eens omhoog moet gaan kijken ....
Oud 2 juli 2008, 23:21   #15 (permalink)

Henri Kaper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri Kaper Bekijk bericht
Sommige mensen die ik op de weg zie, zie ik liever niet in iets vliegends.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gammapooka Bekijk bericht
Bejaarden ?
Nee, die haantjes die denken dat ze goed kunnen rijden omdat ze snel rijden, maar 0,0 inzicht hebben in verkeerssituaties en niet even met een ander mee kunnen denken, ofwel ook eens wat ruimte geven. Kortom, ook kunnen anticiperen i.p.v. alleen reageren en dat is toch wel belangrijk als je gaat vliegen.
Henri Kaper is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen > FullScale-Forum
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten