![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #32 (permalink) |
|
Aan het begin van de week kwamen de SLS lipo's binnen die ik laatst besteld had ter vervanging van de flightpowers die hun beste tijd wel gehad hadden na +- 100 vluchten De SLS lipo's zijn van de Eco powerline serie, de specs zijn goed en de prijs ook! Dit keer heb ik ervoor gekozen om 2x 5S in serie te zetten omdat er geen stick packs van de Eco powerline beschikbaar zijn. ![]() Als stekkers gebruik ik tot nu toe altijd de 6.5mm bullets van Castle creations, werken perfect en zijn netjes geprijsd. Althans als het vergelijkt met sommige duitse connectoren. Om die stekkers te solderen heb ik een "high end custom tool" gemaakt met 2 wasknijpers, een wasknijper om de stekker in te klemmen en de andere om de draad in de klemmen. Op deze manier kan je heel makkelijk de stekker verwarmen aangezien hout slecht warmte geleidt. ![]() Gestekkerd en genummerd: ![]() Verder kreeg ik vrijdag ook de tail gears voor de Rave binnen dus die kan aankomende week ook de lucht weer in Zaterdag heb ik voor het eerst gevlogen met de SLS lipo's en ze doen het super! Hele verbetering tegenover de oude flightpowers, maar ook net wat beter als de nieuwe Eon-X flightpower dus ik ben er wel blij mee. Zaterdag met beide Logo's gevlogen de Logo met YGE regelaar had nog wat last van tail wag dus de gain wat naar beneden geschroeft, verder hoefde ik eigenlijk niets af te stellen. Het is alleen wel appart dat de Logo met YGE esc een hoger toerental draait dan de Logo met Jive, terwijl alle settings iddentiek zijn. Misschien komt het omdat de Kv's van de pyro's net ietsje verschillend zijn. Zondag heb ik ondanks de harde wind en de regen zo nu en dan toch 5 vluchten kunnen doen, voor nu ben ik tevreden over hoe beide heli's vliegen. Zou zomaar kunnen dat ik me over een paar weken weer ergens iets wil verbeteren. Dus hopelijk kan ik vanaf volgend weekend weer gaan beginnen met het oefenen voor de wedstrijden. Totaal deze week: 11 (0 Rave - 11 Logo) Totaal 2010: 57
__________________ Mikado, Hyperion, Edge rotorblades, Head RC Vlieglessen nodig? - www.modelhelivliegen.nl Laatst gewijzigd door B. de Groot; 14 maart 2010 om 18:50 Reden: flight counter vergeten | |
| | |
| | #33 (permalink) |
|
Deze week weer eens met de Rave gevlogen, eerst woensdagmiddag 3 vluchtjes gedaan, de nieuwe tail gears bleken goed te werken dus dat was wel mooi. Een aantal pirouettende figuren geoefend en een beetje gespeeld, was prachtig weer met weinig wind, ideaal! donderdagmiddag weer naar het veldje in de buurt, maar aan het einde van de 2de lipo stopte de motor er opeens mee en kon ik helemaal niet meer sturen. Dus de heli ging de grond in, gelukkig hing die net rechtop vrij dicht bij de grond dus de viel niet erg hard, maar alsnog wel wat schade. Beetje jammer. Oorzaak was gelijk duidelijk toen ik het kapje eraf haalde en zag dat de soldering van de goudstekker op de accu los was gekomen, geen idee hoe dit kan. Ik check de stekkers regelmatig op "loszitten" maar had niets gevoeld, in het vervolg dus nog beter op letten want zoiets moet gewoon niet gebeuren. Connector solderen fail: ![]() Main gear gestript: ![]() Schade zo op het eerste gezicht: - Main gear - bevel gears - 1 servo gear gestript De assen vervang ik sowieso Al met al ben ik er dus nog heel redelijk vanaf gekomen Zaterdag heeft het de hele dag geregend dus helaas niet kunnen vliegen, dus even de sim aangeslingert om online te simmen met Tjerk, toevallig wat Eric ook net online dus een kleine online meeting gehad en een paar keer de muziekvlucht geoefend. Vandaag (zondag) was het prachtig weer op het veld in Hoofddorp, blauwe lucht en niet al te veel wind. Aangezien allebei de Logo's nu goed vliegen ben ik begonnen met het oefenen van de set figuren en de muziekvlucht. De eerste vlucht set figuren was niet zo best, vooral de reversal figuren gingen nogal stroef. De 2de vlucht ging het al een stuk beter. ![]() Na het oefenen van de sets maar eens de muziekvlucht geoefend, de eerste keer ging het voor geen meter, de 2de keer al beter en de 3de keer ongeveer net zo goed als de 2de keer. Ik moet nog uitvinden hoe snel ik bepaalde punten moet naderen om alles er goed uit te laten zien, maar ik heb er vertrouwen in dat het een gafe vlucht kan worden! Daarna nog een paar vluchten een beetje gespeeld en wat pole stars geoefend omdat die niet zo lekker gingen tijdens het oefenen van de set figuren. Uiteindelijk gingen die best goed, maar het kan natuurlijk altijd beter... Laden op het veld: ![]() In totaal 8 vluchten gedaan met de Logo's, dus wel een redelijk productieve dag gehad zondag Totaal deze week: 13 (5 Rave - 8 Logo) Totaal 2010: 70
__________________ Mikado, Hyperion, Edge rotorblades, Head RC Vlieglessen nodig? - www.modelhelivliegen.nl | |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 10 april 2006 Locatie: Delft
|
Hoi Bas, Leuk om over je ervaringen te lezen. Ik hoop dit jaar ook op 600-size over te stappen met een 10s setup en dan komt meteen het "laadprobleem" naar boven. Het liefst maak ik 6 tot 8 vluchten in 2 tot 2,5uur, dus: hoe doe jij dat? Gebruik je een 10s lader? Wat gebruik je voor de energievoorziening? Als ik het goed begrijp heb je zondag 8 vluchten met de Logo's maakt met 4accu's, dus heb je 4x geladen?
__________________ Sponsored by HobbyManiac || Voodoo 700: PowerDekker 4225, BLS255HV, BLS256HV, 12s, Vbar 5.2+ YGE120HV, DX8 DSMX || mCPX BL |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
Hey, Voor de Logo's heb ik nu 5 10s lipo's, dus 3x geladen. Laden doe ik met de lader hierboven, en dan laad ik telkens 5s op 2C dus met 1 uurtje is het het pack helemaal vol. Als je 2 van deze laders aanschaft is het dus mogelijk om met een goede stroomvoorziening 2x 5s in 30 minuten te laden, waardoor je precies 4 accu's in 2 uur op kunt laden. Als ik op de club laad gebruik ik gewoon een 12V paaltje zoals op de foto te zien. Thuis gebruik ik een 20A voeding. Het mooiste is natuurlijk een 40A voeding met een Icharger 208B, hiermee kan je tot 8s laden geloof ik, maar dan kan je (als de accu het trekt) met 4c laden. Dan schiet het helemaal lekker op. Gr. Bas
__________________ Mikado, Hyperion, Edge rotorblades, Head RC Vlieglessen nodig? - www.modelhelivliegen.nl | |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
En weer een week voorbij! Deze week helaas niet met de Rave kunnen vliegen omdat die nogsteeds op onderdelen wacht na de crash van vorige week. Wel heb ik deze week Tjerk zo gek gekregen om met mij mee te gaan naar de Pitchbrothers Smackdown in Denemarken, begin Mei. Daar heb ik nu al reuze veel zin aan! Zaterdag had ik niet zoveel tijd om te vliegen, en heb ik dus redelijk snel achter elkaar gevlogen. Uiteindelijk had ik 5 vluchten binnen 1 uur gedaan. Van de 5 vluchten heb ik er 3 besteed aan het oefenen van set figuren en de andere 2 een beetje "gespeeld". Vooral bij de laatste vlucht merkte ik dat het zo snel achter elkaar vliegen wel zijn tol eist kwa concentratie. Zondag naar de meeting in Almere geweest. Ondanks de harde wind was het toch erg gezellig en werd er vollop gevlogen. In totaal heb ik 6 vluchtjes gedaan waarvan 1tje besteed aan de set figuren, de andere een beetje gefreestyled en gespeeld met de wind door een zo groot mogelijke loopings proberen te maken, dit lukte redelijk goed. Tijdens de meeting heeft Dirk de toerentallen van beide Logo's gemeten, dit waren de resultaten: Logo 1: 2180 rpm (zakt niet verder in dan 2100 rpm, Kontronik Jive 80HV) Logo 2: 2350 rpm (zakt niet verder in dan 2250 rpm, YGE 120HV) De rpm's zijn dus erg constand! Maar het toerental van Logo 2 is toch redelijk hoog, ik denk dat ik daar nog eens een kleiner pinion op ga proberen te zetten. Ondanks het hoge toerental haal ik wel nog een vliegtijd van ruim 5 minuten. Al met al een erg leuke dag gehad in Almere, en nu op naar de volgende meeting met hopelijk iets beter weer! Totaal deze week: 11 Totaal 2010: 81
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Zo weer tijd voor een update. Deze week kreeg ik de onderdelen voor de Rave binnen dus weer begonnen met het opbouwen daarvan. Het enige wat ik nu nog mis is een servo, maar daar word voor gezorgd. Zaterdagochtend vroeg naar de club gereden maar nadat ik 1 vluchtje had gedaan begon het te regenen. Dus de boel weer ingepakt om later in de middag precies op het goede moment terug te komen en alsnog 5 vluchtjes te kunnen doen. Vooral wat set moves geoefend en een beetje gefreestyled. Zondag was de dag volgeboekt met familieverplichtingen, gelukkig was het weer ook niet geweldig dus heb ik me er niet al te veel aan geiriteerd dat ik niet kon vliegen Maandag was het weer wel weer oké, dus weer naar het veld geweest. Ditmaal ook de speakers mee om de FTM te oefenen. Het begin is nog erg slordig, het laatste deel wat een stuk langzamer is als het eerste deel gaat wel redelijk. Verder vooral set figuren gevlogen, en dat ging opzich best lekker. Helaas deze week geen foto's gemaakt, dat komt volgende week wel weer Totaal deze week: 11 ( 0 Rave - 11 Logo) Totaal 2010: 92
| | |
| | #38 (permalink) |
|
Deze week ondanks de tentamens toch tijd gevonden om woensdagavond even naar het veld te gaan, het was prachtig weer met weinig wind. Eerst een vluchtje set figuren gedaan en dat ging wel lekker! Vervolgens 4x de FTM geoefend, waarbij de laatste keer merkbaar een stuk beter was als de eerste. Na het 4x vliegen van de FTM was het al schemer maar toch nog 1 "speel" vluchtje gedaan, heerlijk zo zonder wind Toen ik woensdagavond thuiskwam trof ik de doos met daarin de kappen gespoten door ET-Canopy aan! Gelijk de doos opengemaakt, en ik ben erg blij met het resultaat: ![]() ![]() ![]() De gele/oranje kap heeft aan de binnenkant een carbon matje zitten. Het carbon is dus niet gespoten! Erg mooi gedaan. ![]() Vervolgens zaterdag weer gevlogen, maar helaas stond er veel wind. Normaal gesproken vind ik het niet heel erg om met wind te vliegen, maar nu kwam hij recht van voren en daar blijf ik toch een hekel aan houden. Dus 4 vluchtjes gedaan en het toen voor gezien gehouden. Wel 2 vluchtjes met de nieuwe kapjes, je ziet ze erg goed in de lucht Zaterdagavond nog even wat aan de Rave gebouwd, die is op een servo na weer vliegklaar. Zondag stond er misschien nog wel meer wind als zaterdag en weer recht van voren, na 3 vluchten had ik er wel genoeg van. Vliegt gewoon niet prettig, en mijn voornemen om de FTM weer te oefenen ben ik dus ook niet nagekomen. Volgende week hoop ik een filmpje te maken met een van de nieuwe kappen. Totaal deze week: 13 (Logo) Totaal 2010: 105
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Wat een geweldig weer deze week! Lekkere temperatuur en weinig wind ideaal om te vliegen dus. Eerst woensdagavond naar de club geweest en voornamelijk set figuren gevlogen, het gevoel begint weer aardig terug te komen alleen de "reversing london eye" blijf ik erg lastig vinden en de "clock tower" zou ook wel wat netter mogen. In totaal 5 vluchtjes gedaan. Zaterdag was het wederom super weer, opnieuw lekker kunnen vliegen en de nadruk vooral gelegd op de FTM. Het programma zit nu aardig in m'n hoofd, ik ben nog niet helemaal tevreden maar het begint ergens op te lijken. Verder nog 2x m'n complete figuren programma gevlogen vooral de pirouettende snake ging erg lekker 8 vluchten gedaan en toen was ik het wel zat... Zondag de videocamera maar eens meegenomen naar het veld om een filmpje te maken met een van de nieuwe canopy's. Nadat de filmpjes waren opgenomen nog 2x set figuren geoefend en 3x de FTM, vooral de laatste keer ging de FTM best redelijk. Misschien ging het ook beter omdat ik vloog met oordopjes ipv. via de boxen. Via de boxen kan ik namelijk nog meer van de heli horen en dan is het effect van het vliegen OP de muziek toch wat minder. De filmpjes van zondag bij thuiskomst gelijk op de computer gezet en geupload, dus bij deze: YouTube - Bas de Groot - New canopy flight #1.wmv YouTube - Bas de Groot - New canopy flight #2.wmv ![]() Totaal deze week: 20 (Logo 600) Totaal 2010: 125
__________________ Mikado, Hyperion, Edge rotorblades, Head RC Vlieglessen nodig? - www.modelhelivliegen.nl Laatst gewijzigd door B. de Groot; 18 april 2010 om 21:45 | |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Deze week weer lekker kunnen oefenen Begin van de week kreeg ik een 40A voeding binnen, en een extra lader. Vervolgens naar de praxis gereden een een koffer gehaald. Hier het resultaat: ![]() Laadkoffer werkt fantastisch, ik kan nu op beide laders 1x 5s laden met 10A. Hierdoor heb ik een pack in ongeveer 20 minuten vol, dat schiet tenminste een beetje op. Woensdag in hoofddorp wezen vliegen, maar toen was het toch wel fris. Zo fris zelfs dat m'n handen na het vliegen gewoon koud waren. Na 3 vluchtjes had ik het toen wel gezien en ben weer naar huis gegaan zonder echt serieus geoefend te kunnen hebben. Gelukkig was het zaterdag veel beter weer, en heb ik lekker mijn sets kunnen oefenen. Omdat er verder niemand thuis was om op haar te letten ook de hond weer eens meegenomen naar het veld. Beest heeft er absoluut niets van als een heli of vliegtuig veel herrie maakt en blijft gewoon rustig liggen tot ik klaar ben met mijn vluchtje, ideaal! Zondag ook weer lekker kunnen vliegen, een clubgenoot had net nieuwe Edge flybarless blades en die mocht ik wel even proberen. Al zinds het begin heb ik met de Logo enkel maniac blades gevlogen, maar ik moet zeggen dat de edge blades het toch wel erg goed deden. Ik heb het idee dat ze de kop iets minder belasten en ze "tracken" beter door figuren als hurricanes, funnels en dergelijke. De maniacs hebben daarintegen wel wat meer "pop". ![]() Nadat ik de edge blades had geprobeerd de maniacs weer terug op de heli gezet en serieus set figuren geoefend. Vooral de pirouettende snake vond ik er zelf goed uitzien. Ook nog tweemaal de ftm geoefend, en alles begin eindelijk op z'n plek te vallen. Op de meeste punten heb ik nu door met welke snelheid ik moet vliegen om goed uit te komen voor het volgende figuur waardoor ik me nu meer kan concentreren op het netter vliegen van de figuren zelf. Al met al dus lekker kunnen vliegen van het weekend, maar dat kwam natuurlijk ook omdat het heerlijk weer was! Toen ik gistermiddag thuiskwam trof ik deze doos aan: ![]() Bouwverslagje kun je hier vinden: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post1652681 Totaal deze week: 16 (Logo 600) Totaal 2010: 141
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 10 januari 2006 Locatie: Veendam Leeftijd: 40
|
Bas, leuk om je draadje te lezen erg plezierig leesvoer afgewisseld met mooi foto's. Keep up the good work! -Hans
__________________ Century Swift - CopterX - Freestyle HoneyBee FP - Spektrum DX6i XRAY XB8 - OS Vspec - Hitec6985 - Sanwa ERG-VX |
| | |
| | #43 (permalink) |
|
Deze week was het weer tijd voor de eerste D3D wedstrijd van het jaar! Eerst woensdag naar de club geweest en daar nog een paar keer de set figuren geoefend en wat gefreestyled. Toen het om half 10 toch al redelijk begon te schemeren kwam ik erachter dat ik nog een volle lipo had, geen 3D vluchtje meer gedaan maar een beetje F3C achtig heen en weer gevlogen, was best leuk. En ging ook best hard! Ook woensdag voor het eerst een vluchtje gedaan met de Logo 400, helaas was ik de support voor de rudder vergeten te monteren dus kon ik hem niet te hard pushen. Zaterdagochtend was Laurens hier om half 11, en na de auto ingeladen te hebben zijn we vertrokken richting Odoorn voor de Dutch 3D special day. Onderweg alleen maar regen gehad, maar +- 30 minuten nadat we in Odoorn arriveerden werd het droog, en later op de avond zelfs nog bijna windstil. Zaterdag zelf lekker een paar vluchtjes gemaakt met de Logo 600's, vooral gefreestyled. Toen ook de Logo 400 maar eens gepakt om die stevig aan de tand te voelen, ik steeg op met een vrij wilde beweging en eigenlijk viel de motor vrijwel direct uit. Gelukkig kon ik hem nog wel netjes landen. Ook zijn Laurens en ik zaterdag een tijd bezig geweest met het goed vliegend krijgen van Laurens zijn E-stratus, uiteindelijk vloog het goed genoeg om mee te kunnen doen aan de wedstrijd zondag. Verder was het de hele dag natuurlijk erg gezellig en hebben we zoals gewoonlijk weer een hoop lol gehad met dit soort ongein: ![]() 's Avonds lekker gebarbequed. Na een nacht slechte slaap in een steenkoude tent was het de volgende dag tijd voor de eerste Dutch 3D wedstrijd van het jaar. De dag begon met een prijsuitreiking van de overall resultaten van 2009, ik mocht de 2de plaats in ontvangst nemen waar ik erg blij mee ben ![]() ![]() Vervolgens begon de wedstrijd met de set figuren ronde van de experts, ik was als 2de aan de beurt na Walter. De figuren gingen naar mijn mening niet erg goed, maar het was toch genoeg om de ronde te winnen met een redelijke voorsprong op de nummer 2. Nadat de sportklasse en F3C klasse ook de eerste ronde hadden gevlogen was het tijd voor de FTM. Dit vind ik zelf de leukste ronde, zowel om te vliegen als om te kijken. Mijn FTM ging opzich goed, alleen is het geheel nog te slordig waardoor ik het er soms nog raar uit vind zien. Tijdens de freestyle ronde was ik als eerste aan de beurt omdat Walter de hele dag al veel pech had. De 3 minuten kreeg ik vrij gemakkelijk vol, maar het is toch wel noodzakelijk om de volgende keer een vlucht van tevoren te bedenken zodat ik wat relaxter sta en me keer kan concentreren op de netheid en de hoogte van de vlucht. Aan het einde van de dag was het tijd voor de loting en prijsuitreiking, ik was erg blij met mijn eerste plaats in de expert klasse ![]() ![]() Al met al een erg leuk weekend gehad, maar hopelijk is er de volgende wedstrijd ietsje meer opkomst Totaal deze week: 18 Totaal 2010: 159
| | |
| | #44 (permalink) |
|
Dit weekend stond de Pitchbrothers smackdown in Denemarken op de agenda, een evenement waar ik en Tjerk ons al een aantal weken op aan het verheugen waren. Woensdagochtend ben ik richting Hengelo gereden, en vervolgens hebben we daar een aantal vluchtjes gedaan, gewoon een beetje lopen spelen. Niets bijzonders geoefend verder, lekker van het zonnetje genoten en ik was blij dat alle heli's het goed deden zodat ik in Denemarken geen problemen zou hebben. Donderdagochtend hadden we gepland om stipt 8 uur te vertrekken voor de ruim 700km richting Denemarken. Om kwart over 7 's ochtends zat ik nietsvermoedend rustig een broodje te eten terwijl Tjerk vast iets in de auto wou zetten. Na 5 minuten kwam hij terug met het bericht: "Dit ga je nooit geloven, er is een ruit van de auto ingeslagen" In eerste instantie geloofde ik dit ook niet, maar helaas bleek het echt waar te zijn. Gelukkig stonden alle heli's binnen in huis, het enige wat nog in de auto lag was mijn gereedschapstas en de blikjes drinken. Dat gereedschap ben ik nu dus kwijt en daar baal ik nogsteeds flink van. Na een flinke scheldpartij gelijk al het glas uit de auto opgeruimd, carglass gebeld voor een vervangende ruit en de auto ingeladen. Gelukkig konden we gelijk geholpen worden en waren we om half 10 op weg naar Denemarken. Verder verliep de reis zonder problemen en we arriveerden om half 7 's avonds op het terrein. Het zag er allemaal goed uit, en nadat we onze tenten hadden opgezet had ik nog wel zin om even te vliegen met de Logo 400. In eerste instantie leek alles goed te gaan maar na ongeveer 1.5 minuut viel plotseling de motor uit, blijkbaar wil een hacker motor niet lekker samenwerken met een Jive regelaar. Gelukkig de heli zonder verdere schade kunnen landen. Omdat ik toch nog een vluchtje wou doen de Logo 600 gepakt, en die deed het zoals gewoonlijk prima. Pitchbrothers Dag 1, Vrijdag Vrijdag was het weer niet al te best, het waaide erg hard en het was steenkoud. Om een uur of 11 heb ik een vluchtje gedaan met de Logo 600 en zelfs met de power die daarin zit had ik moeite om de wind te compenseren. Gelukkig was er een grote partytent met een hoop heaters dus opwarmen was geen probleem. De vader van Sebastiaan Duus (een andere Mikado piloot) had mijn vluchtje met de Logo 400 gezien, en herkende het probleem met de Hacker motor. Sebastiaan die later die dag arriveerde bracht een scorpion motor voor mij mee zodat ik alsnog kon vliegen met de 400. Vrijdag in de namiddag de motor in de heli gezet en er een keer mee gevlogen, de heli bleef nu gewoon de hele vlucht netjes vliegen. Pitchbrothers Dag 2, Zaterdag Zaterdag was de wind een stuk minder, maar nu spetterde het zo nu en dan. Zaterdagmiddag hebben we met de 4 Mikado piloten (inclusief ikzelf) een aantal demo's gegeven met 4 Logo 400's tegelijk in de lucht. Het eerste vluchtje was wel even wennen aangezien ik zoiets nog nooit had gedaan. Het 2de vluchtje was een stuk cooler, Florian Otzman had het volgende bedacht: Sebastiaan Duus zou inverted hoveren boven de asfaltstrip, Nico Niewind, Florian en ik gingen vervolgens grote hurricanes vliegen en als we dan boven het asfalt kwamen deden we een bladescrape, vervolgens iets omhoog om de heli van Sebastiaan te ontwijken en vervolgens nog een bladescrape. In theorie klonk dit erg lastig, maar het was nog best uitvoerbaar Logo 400's waren na de vlucht niet echt bruikbaar meer maar het was wel enorm gaaf om te doen. Als het goed is staat dit ook op film dus die houden jullie nog tegoed. Ook heb ik zaterdag nog 2maal met de Logo 600 gevlogen, het eerste vluchtje ging goed maar bij het 2de vluchtje raakte de staart de grond tijdens een tictoc waardoor er een tailblad beschadigde, snel de motor uitgezet en de heli geland zonder verdere schade. Pitchbrothers Dag 3, Zondag Zondag was het geweldig weer, helaas moesten Tjerk en ik om een uur of 2 weer richting huis vertrekken maar daarvoor toch nog een vluchtje kunnen doen met de Logo 600. De terugreis verliep zonder problemen en ik heb een geweldig weekend gehad! Zeker een aanrader en ik denk dat ik er volgend jaar weer naartoe ga. Totaal deze week: 14 ( 9 Logo 600 - 5 Logo 400) Totaal 210: 173
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |