Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Heli-Pilot's Mess

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 8 augustus 2010, 16:06   #1 (permalink)

Lazerbeak's schermafbeelding

Leeftijd: 25
Standaard Het Mikado Logo 600 avontuur!

Heren!

Beter laat dan nooit, ik wou nog graag even mijn Mikado Logo 600 verhaal met jullie delen! Tijdens de modelbouwbeurs in Dortmund van 2007 heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de Logo serie: “haha Mikado, is toch een spelletje met sateprikkers? Plastic frames? Lelijk zeg! Speelgoed meuk” enz. Nu anno 2010 later vliegt yours truly zelf met die “meuk”.

Na mijn grote Vibe 50 elektro-ombouw avontuur zocht ik iets betrouwbaars, wat tijdloos en wat universeels. De E-Vibe 50 E10S was een lust voor het oog maar heb er altijd wel wat calamiteiten mee gehad. Trillingen, strippende/smeltende tandwielen en op hol slaande V-bars. Daarbij vloog ze elke keer weer anders, het gaf gewoon nooit een vertrouwd gevoel.

Einde JR E-Vibe 50 E10S

Het E-Vibe verhaal werd definitief afgelosten toen ik de avond voor de Dutch3D in Venlo mijn freestyle met Bas aan het doornemen was. (rijmt) De Vibe vloog heerlijk, voelde betrouwbaar aan en ging als de brandweer! EINDELIJK! Halverwege mijn programma ging ik voor een tail-slide in Bobby Watts style. “Wat hij kan, kan ik beter!” Iedere boerenl*l begrijpt natuurlijk dat je zo’n opmerking met een korreltje zout moet nemen. Maar toch ging ik er voor! Om een interessant verhaal nog verder op te rekken: Ik had ze al een paar keer eerder gedaan die dag met laag afvangen, maar dit keer begon ik wel erg hoog. De Vibe kwam met een rotvaart tail-first op de meedogenloze moeder aarde af (deze ging vanzelfsprekend dus niet aan de kant). Door een verkeerde inschatting/gebrek aan ervaring met tail-slides ving ik de Vibe te laat op... “ KRRRR !!! “ klonk over de Venlo’s heide als een voorproefje voor de 3D Masters een maand later.

Verslagen als Cookie monster in Rotterdam lag de E-Vibe uit elkaar gespat op het veld der velden 2010 in Venlo. Een stil moment van ‘KAT!’ (met een U) werd verstoord doordat het hoopje ellende verderop begon te roken! LiPo fire! “Dat was ‘m dan, nu fikt me alles af, servo’s, Jive, V-bar, alles...” dacht ik. Bas was ondertussen al gelijk die kant op gerent om de vel rokende LiPo bij de heli weg te halen. Deze was gelukkig door de ontmoeting met de aarde al 1,5m van de heli weggeslingerd... OK nu eerst een foto:

Click the image to open in full size.

De schade lijkt mee te vallen.. Hij is precies op z’n pootjes terecht gekomen. Hij is er alleen finaal doorheen gezakt. Dit betekend dus (even een veer in m’n eigen reet steken) dat ik ‘m dus al wel recht had, maar net een meter te kort kwam! Goed, door deze verkeerde manoeuvre is dus het project beëindigd, er moeten nieuwe frames gemaakt worden, Kasama kop is krom, kost veel tijd en weer een hoop geld. En dat voor een heli waar ik toch al niet meer 100% achter stond. Jammer dat het zo moest eindigen, had ‘m er graag bij gehouden.

Welkom Mikado Logo 600’s!

Begin 2009 was ik helemaal klaar met die brandstof pruttel en besloot elektro te gaan vliegen, de Mikado’s hadden mij ondertussen steeds meer overtuigd van hun kunnen maar vond ze nogal aan de dure kant en eigenlijk nog steeds lelijk. Mede door het zeer geslaagde project van Michiel met zijn Mopilot Synergy E9 en mijn liefde voor de Vibe 50 besloot ik de Vibe naar elektro om te bouwen. Dat verhaal komt ons ondertussen de neusgaten uit dus nu gelijk weer verder over de logo’s... Ik zocht dus iets betrouwbaars want dat gezeik wat ik met de Vibe aldoor had was ik helemaal klaar mee. Ik zat eigenlijk te azen op de logo 700 maar deze komt helaas voor mij een jaar te laat. Dan zit er niks anders op om met de logo 600 te gaan vliegen! De manier waarop deze heli’s sierlijk door de lucht gaan zie je bij geen enkele andere heli. Betrouwbaar, goed ontwerp en achteraf eigenlijk toch best wel mooi! Eerst dus een dikke NEE, maar nu gelijk maar twee!

Mikado Logo 600 3D
- Kontronik Pyro 700-52
- Kontronik Jive 80+ HV
- V-stabi V5.0
- Savox servo’s
- Maniac 600mm
- Radix 95mm tail

Mikado Logo 600 SE
- Kontronik Pyro 700-45
- Kontronik Jive 80+ HV
- V-stabi V5.0
- JR servo’s
- Edge 690mm FBL
- Edge 105mm tail

Het bouwen

Over het bouwen van deze machines heb ik (zoals altijd) wel wat te klagen. Die handleiding is nodig aan een update toe.. Om kosten te besparen hebben ze de bouwhandleidingen van 4 heli’s in 1 groot boek gebonden. De tekeningen zijn daarbij ook erg verouderd. Mikado groeit ondertussen elke dag in populariteit, helemaal nu Kyle Dahl de XFC heeft gewonnen in Amerika, dus vind ik toch eigenlijk wel dat ze dit beter kunnen gaan doen. Het kan af en toe erg verwarrend overkomen al die tekeningen door elkaar, wazig omschrijvingen en veeeel te veel informatie op 1 pagina. Het is alsof je vanuit een exploded view een heli moet bouwen. Ik moet dus concluderen dat Align dit perfect voor elkaar heeft. Als ervaren heli bouwer kwam ik er zonder problemen ook wel uit, maar ik bekijk dit soort dingen ook vaak door de ogen van een beginner en zou mij kunnen voorstellen dat je op bepaalde momenten er niet uit gaat komen. Laat ik maar niet beginnen over de indeling van onderdelen zakjes.... kuch.

Op “handleiding” na is het een goed product. Materiaal en bouwkwaliteit voelt goed aan. Zelf vind ik het geen makkelijk kit om te bouwen, ik denk dat ik van alle heli’s die ik gebouwd heb (14 verschillende kits zo uit m’n hoofd) hier het langst over gedaan heb. Dit komt vooral door die prachtige handleiding met al haar “hoort dat wel zo?” momenten. Het is gewoon een totaal andere kit dan de vorigen die ik gebouwd heb. Er staat trouwens nergens omschreven dat er geen pinion bij de kit zit. Ik wist dit al wel, maar ik zou behoorlijk pissig geweest zijn als ik hier achteraf pas achter zou komen. (Voor je gaat roepen “ik had er wel een pinion bij, wat l*l je nou stom meneer klaagbank“ had je vast een combo kit met motor, daar doen ze wel pinions bij) Kleine slordigheidsfoutjes waar ze nu meer tijd aan moeten gaan besteden. Ik verwacht iig dat Mikado het komende jaar erg gaat uitbreiden, nu dat de V-bar goedkoper wordt, Kyle Dahl Mikado in de VS op de kaart zet en steeds meer mensen Mikado / V-bar gaan vliegen. Daarbij de komst van de Logo 700 niet te vergeten. Mikado heeft de markt voor het grijpen, nu moeten ze die kans ook pakken en uitbreiden.

Leuk zo’n verhaal op zondag middag.. “Even de mensen voorzien van een paar simpele foto’s en een kort verhaaltje” Vooraf kunnen weten dat dit de hele middag zou gaan kosten. Die foto’s dan maar? Hier:

En zo vliegt dat!

Als een krant!... En dan niet zo’n waardeloos krant als de telegraaf, maar meer als de fabeltjeskrant. Werkelijk een sprookje! Niet te geloven, een fabeltje! Zowel de 600 3D als de SE gingen zonder bladspoor de lucht in en vlogen direct perfect. V-bars in 1 keer goed afgesteld door gewoon te doen wat er staat en niet zelf denken slimmer te zijn. Ik zie dus nog geen reden om ze te updaten naar de Pro versie, als iets al perfect werkt moet je er af blijven. Ik vloog de maiden alsof ik al jaren vloog met deze heli. Alles voelt gelijk vertrouwd en ze doen echt precies wat je van ze vraagt. Soort mind-control over de sticks.

De 600 SE is helemaal leuk om mee te vliegen, lekker rustig toerental waardoor ze geruisloos door de lucht gaat. Het enige wat je hoort zijn de blade-farts die nu echt goed tot hun recht komen. Heerlijk geluidje, je zou haast je hele pack leeg vliegen met BW hurricanes, iedere keer dat geluid als de logo sierlijk voorbij komt jagen. En dan die autorotaties, man wat is dat makkelijk met een “90-size” dat dat zoveel zal schelen had ik echt niet verwacht! Dat wordt dus acrobatische auto’s oefenen!

Last but not least

Ondertussen heb ik een mooie deal met Hacker en haar Top Fuel batteries! Je hoort helaas erg weinig over deze packs in Nederland. In Duitsland vliegen veel van de Mikado piloten met deze packs en presteren erg goed! De packs zien er erg netjes uit. Mooie doorzichtige krimp met een sexy paarse wrap eronder. Het oog wil immers ook wat!

Een paar packs deze kant op laten komen:

Natuurlijk zal ik mijn bevindingen over deze packs met jullie delen. Ik zal ze vergelijken met de Flight Power Eon-X packs en Hyperion.

Henig an en de groenten,

van Tjerk
Oud 8 augustus 2010, 17:43   #2 (permalink)

Standaard

ferrie naaaaiiis

pffff moet de rex nu echt maar eens af gaan maken
Oud 8 augustus 2010, 18:19   #3 (permalink)
Aaalie
Guest

Standaard

Ja, te laat! Je hebt het te pakken.
Je komt er never nooit niet vanaf niet, tot in lengte der jaren zal je er last van hebben. Een cure is er niet, leg je er maar bij neer.

Kl*te ziekte. Kost veel tijd en geld. Wat je er voor terugkrijgt is gelukkig wel dat heerlijke gevoel. Zaligmakend, dromerig, voldaan.
Het meest vervelende is dat het zo ontzettend verslavend werkt. Dat sierlijke, rustige en vooral stille. Na ééntje (bij jou dus twee) moet natuurlijk de andere modellen ook geprobeerd worden.

Mikado virus noemen ze het.

Groetjes,
Aldert

ps. ik mis de skiddopjes .
  Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2010, 23:52   #4 (permalink)

Standaard

Oja, moet die dingen nog steeds lijmen! Had ik tijdens het bouwen geen zin aan "doe ik later wel zodat ik nu verder kan", vervolgens wordt dat vergeten
Oud 9 augustus 2010, 00:53   #5 (permalink)

Dirk Luchtmeijer's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Schitterende machines Tjerk! ga je ze allebei op 10s vliegen? of de SE wel op 12s.
kom je dan nog de 22e?
Oud 9 augustus 2010, 01:26   #6 (permalink)

JohnA's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Tjerk

Zoals altijd met je verhalen.......prettig leesvoer...van begin tot eind houdt het mijn aandacht.
Heb afgelopen weekend even een van je 600's mogen proberen en ik denk dat het Mikado virus mij ook heeft bereikt

Oja.....zoals ik op het veld ook al tegen je zei....die skid-dopjes er op...en snel een beetje

John

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lazerbeak Bekijk bericht
Oja, moet die dingen nog steeds lijmen! Had ik tijdens het bouwen geen zin aan "doe ik later wel zodat ik nu verder kan", vervolgens wordt dat vergeten
JohnA is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2010, 11:05   #7 (permalink)
Aaalie
Guest

Standaard

Die skiddopjes komt geen druppel lijm bij . Je moet ze er met geweld indrukken, en je krijgt ze er nooit meer ongeschonden uit!
Ik deel de mening betreffende het prettige leesvoer van al je verhalen. We wachten met spanning op het vervolg.

Nu nog een "echt" inhoudelijke vraag. De SE, 10S of 12S (ik zie nu dat de vraag al eerder is gesteld ). Welk motortandwiel (module 1?) En wat is je HS "target"?

Groetjes,
Aldert

Laatst gewijzigd door Aaalie; 9 augustus 2010 om 11:09
  Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2010, 11:59   #8 (permalink)

Standaard

Bedankt mannen! Leuk dat jullie het leuk vinden!

De dopjes gaan er alles behalve vast in hier.

Zowel de 600 3D als de SE vliegen op 10S! 12S in die SE is echt nergens voor nodig.
Module 1 en een 12t op beide machines.

Tijd zal het leren of ik de 22e aanwezig ben!

Groenten,
Tjerk
Oud 9 augustus 2010, 14:46   #9 (permalink)

Dirk Luchtmeijer's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Ben wel benieuwd hoe de SE presteert op 10s dus ik hoop dat de tijd het snel geleerd heeft
Oud 9 augustus 2010, 15:50   #10 (permalink)

Standaard

Hoe het presteert hangt af van je verwachting. Nee hij zal nooit zo agressief kunnen vliegen als een logo 600 3D. Wanneer je dat er van verwacht valt het tegen. Maar wil je goed je set-figuren doen, is dit zeker een aanrader! Vermogen is er genoeg voor een crazy-frog, tic toc, clock tower en waarschijnlijk ook wel voor de wheel of fortune en Londen Eye. Maargoed, dat kan ik niet beoordelen " Bas/Michiel probeer jij eens!"

Ik heb 'm voor het rustige werk, pirouettende figuren te oefenen en misschien stiekem toch wat F3C werk, 12-15 min op een lading is dan erg leuk!

Groenten,
Tjerk
Oud 9 augustus 2010, 16:56   #11 (permalink)

Super john's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lazerbeak Bekijk bericht

Ik heb 'm voor het rustige werk, pirouettende figuren te oefenen en misschien stiekem toch wat F3C werk, 12-15 min op een lading is dan erg leuk!
Yeahhhhh weer een F3C piloot
Oud 9 augustus 2010, 17:18   #12 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

wrobijns's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Waarom vlieg je met de SE zoveel langer?
Lager toerental of zo?
En waarom is hij minder geschikt voor 3D?

Ik ben niet zo thuis in de Logo types namelijk.
Oud 9 augustus 2010, 17:32   #13 (permalink)
Aaalie
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wrobijns Bekijk bericht
Waarom vlieg je met de SE zoveel langer?
Lager toerental of zo?
En waarom is hij minder geschikt voor 3D?

Ik ben niet zo thuis in de Logo types namelijk.
De SE is een verlengde Logo 600. Je hebt dan een extreem lichte machine voor 690/700 bladen, een akelig lage diskload. De 600SE is superlicht, maar kan dus eigenlijk ook niet het vermogen aan wat de meeste "native" 700 machine's wel aankunnen.
Door zijn erg lage diskload, zijn enorme efficiëntie gekoppeld aan een lage headspeed geeft hem de vliegtijden. Op die manier kan de 600 wel duurzaam de krachten aan die op de heli aankomen, en blijft hij het gewoon goed doen zeg maar .
Zijn lage gewicht en de V-stabi zorgen alsnog voor een redelijk "duivel uit het doosje" gedrag met de lage headspeed.
Het vreemde is dat de 600SE dus een totaal andere machine is dan de 6003D, terwijl 95% van de onderdelen (misschien wel 98% ) identiek zijn.

Je moet het ervaren, het is een héérlijke machine om te vliegen! Misschien een beetje een Zondagmachine voor de heavy 3D mannen, maar voor de meeste helivliegers kan deze machine meer dan dat ze ooit zelf kunnen.

Vriendelijke groeten,
Aldert
  Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2010, 17:36   #14 (permalink)

Super john's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Hmmm, zou de SE dan geschikt zijn voor F3C?
Oud 9 augustus 2010, 17:57   #15 (permalink)

heimhelicopters's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Mooi verhaal Tjerk,

Ik ben ook heel benieuwd om ze even een keer te proberen en te voelen. Ze zien er super uit (als de kap erop zit). Haha!

@John V: De SE is vast en zeker zeer geschikt voor de F3c figuren, helaas doordat ie FBL is kan je er (nog) niet mee bij een wedstrijd terecht.

Steven
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Heli-Pilot's Mess
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten