Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Heli-Pilot's Mess

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 december 2011, 09:07   #16 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Chow's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Dat is inderdaad de meest verstandige manier
Chow is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2011, 10:06   #17 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Net niet helemaal:

Simmen zonder begeleiding is hetzelfde als een auto kopen, op een stukkie boerenland gaan rijden en hopen dat je je rijbewijs haalt (bij wijze van spreken dan): het kan goed gaan, je leest hier ten slotte veel van mensen die het gelukt is.
Maar je kunt jezelf ook héél verkeerde dingen aanleren. Mensen die het niet lukt op deze manier, die schrijven daar NIET over in dit gedeelte van het forum. Die schrijven alleen in het "te koop" forum: met woorden als "helivliegen is toch niet echt wat voor mij" word de heli weer verkocht....

De ALLERbeste methode is zorgen dat je begeleiding hebt tijdens het simmen, OF dat je les neemt en wat je op les leert, er met de sim verder inhamert.

Nog één ding over de "kant-en-klaar" setjes: het maakt niet uit welk merk je neemt, ALLE kant en klaar sets, zijn discutabel: Het is altijd datgene wat de fabrikant binnen de minimum-eisen die ie fabrikant stelt, als goedkoopste set bij elkaar kan scharrelen. Dat houd in dat bijvoorbeeld zelfs de "komplett-Sets" van een topper als Vario (trainer met motor, zender, gyro, servo's en accu's), hoewel absoluut voldoende om mee te vliegen toch bijvoorbeeld op het gebied van gyro, servo's en accu-capaciteit gewoon nét aan de minimum eisen voldoen. Hou hier rekening mee, dan word je ook niet verrast. M.a.w. het zal absoluut vliegen (in het geval van Vario gewoon goed) maar met een beetje beleid, stel je zelf altijd een betere set-up samen....

Maar de keus is aan jou, en het kan met sim, zonder sim, met les, zonder les, kant en klaar of zelf bouwen, alles is al gedaan.....

Groet, Bert

Laatst gewijzigd door brutus; 1 december 2011 om 10:23
brutus is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2011, 11:41   #18 (permalink)
Moderatorteam

Leeftijd: 27
Standaard

ik heb ook al eens iemand gehoord die geweldig kon vliegen op de sim..

zelf aangeleerd

alleen stond de zenderindeling totaal verkeerd, en heeft hij dus leren vliegen in een niet bestaande mode..
Dus kon hij ook van niemand les krijgen met de echte heli
en de zender/ontvanger gaan een beetje raar doen, die zijn qua mixers ook nog wel eens per kanaal vastgezet, dan kun je die indeling niet wijzigen

Dus probeer te leren vliegen in mode 2 (google ff op het forum), eventueel mode 1 (maar die komt minder voor bij heli's)

En setup, er zijn zo ongelooflijk veel mensen die hun setup gepost hebben
google op trex 450 setup dan kom je er 100en tegen..
Kijk ook op helifreak, runryder en andere modelforums, dan zul je redelijk snel de meest gebruikte setups gaan zien

en stel, je wilt sneller, koop een mcpx met zender
een sim ernaast
kun je de basis en verder leren op de kleine, en op het gemakkie verder met de "grote"
die kleine is niet met iedere crash kapot, de 450 wel...
Oud 8 december 2011, 09:38   #19 (permalink)

Standaard

Zo, ik heb op marktplaats een gebruikte (maar is er niet aan te zien) Mx-12 zender gekocht van Graupner. Phoenix sim heb ik inmiddels ook binnen en dus kan eerdaags het 'lessen op de pc' beginnen. Ben niet zo'n computerheld dus eerst maar even uitvogelen hoe het allemaal werkt.

Daarnaast is de kale HK450 onderweg vanuit hobbyking, dit was een sinterklaaskadootje dus ben benieuwd. Het plan is nu om hem rustigaan te gaan opbouwen, tegelijkertijd leer ik dan de technische kant van de heli kennen. Flink simmen en als de heli klaar is eens goed laten afstellen en een aantal lessen nemen.

Hoop dat het op die manier wil lukken, heb er wel vertrouwen in.
arco is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2011, 09:59   #20 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Succes! en welkom in de wondermooie wereld van het helicoptervliegen.
(al zal er gerust wel een frustratietje hier en daar voorkomen, maar dat hoort bij de hobby)

Groet, Bert
Oud 8 december 2011, 10:08   #21 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Tip:
Als je gaat bouwen, trek eerst alle vooraf in elkaar geschroefde delen uit elkaar.
Als je een chinees hebt met een ochtendhumeur, wil het wel eens af fabriek niet goed in elkaar zitten..

Ook opletten met locktite
In de fabriek willen ze nog wel eens een schroefgat volgieten, schroef erin en de rest afvegen..
Dat is dus niet de manier, je krijgt het nl echt nooit meer los
1 druppel op een plasticje doen, de schroef ligt erin tippen met de schroefdraad en de druppelvorming afvegen
als er in 3 draden vanaf de onderkant in de draad locktite zit, is het genoeg.
en niet een dag later de bouten natrekken, dan "breek" je de locktite, en heeft het geen nut meer

en de blauwe locktite gebruiken, nooit rood ( komt alleen los bij heftig verhitten)of groen (bijna metaallijm). 747, dacht ik dat het echte locktite nr was.

En bij de Hk, even over het forum lezen wat de ervaringen zijn
Ik dacht dat er tijdens het bouwen het beste een paar delen omgewisseld moesten worden voor de align versie
Ik dacht de feathering shaft (as in de kop) en hoofdas, maar pin me er niet op vast..
Oud 8 december 2011, 11:02   #22 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Student Bekijk bericht
en de blauwe locktite gebruiken, nooit rood ( komt alleen los bij heftig verhitten)of groen (bijna metaallijm). 747, dacht ik dat het echte locktite nr was.
Ben het met nagenoeg alles eens: pas alleen op met "blauwe" loktite, want Loktite heeft véél veel producten, maar slechts een paar kleurstoffen, lijkt het wel.... De kleurcode is ook niet altijd doorslaggevend. Het nummer wel.

Ik gebruik produktnummer 270, en die is groen. Toch gebruik ik die al heel erg lag en heb er nog nooit een schroef onlosmakelijk mee vastgezet.

Voor de loktites die je via de modelbouwhandel koopt, is inderdaad meestal de kleur van belang, maar als je het via een technische groothandel o.i.d. koopt, is uitsluitend het nummer van belang, en dan is 270 de soort die in elk geval bij mij zijn bruikbaarheid in de praktijk goed bewezen heeft. Ik heb hier ook nog een flesje 648 staan, dat zou lagerbevestiging moeten zijn, heeft exact dezelfde kleur groen, en voldoet ook prima als borgmiddel

Groet, Bert
Oud 8 december 2011, 11:41   #23 (permalink)

Chow's schermafbeelding

Standaard

Ik gebruik lockbond van Bison. Bij elke bouwmarkt te krijgen en werkt ook prima..
Oud 8 december 2011, 12:14   #24 (permalink)

chrisdv's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chow Bekijk bericht
Ik gebruik lockbond van Bison. Bij elke bouwmarkt te krijgen en werkt ook prima..
Zal best, het hoeft niet per se van dat merk zijn Loctite is immers een producent van lijmen al wordt vaak als algemene term gebruikt, handig voor de naamsbekendheid van het bedrijf.
Oud 8 december 2011, 12:16   #25 (permalink)

Chow's schermafbeelding

Standaard

Voordeel is dat je het overal kunt krijgen En tís relatief gezien niet duur..
Oud 8 december 2011, 13:27   #26 (permalink)

Anko's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Ik ben zelf een fan van de 248 STICK van loctite zelf. geen gedoe met rommel, druppels, uitdrogen, indrogen, lekken ed.

Komt in een pritstift type stick, sdchroefje even erin, even ronddraaien, in je onderdeel schroeven en vergeten. niks afvegen.. doe al 3 jaar met dezelfde stick.
Oud 8 december 2011, 14:55   #27 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Ik bouw een complete heli, maakt niet uit welke afmeting, met 1 goede druppel locktite (of borgmiddel, de correcte term )
Je hebt niet veel nodig..

Die stick is wel een goeie trouwens...
die blauwe zooi gaat ondertussen een beetje aan mn gereedschapskist zitten (vreet een tikkie in in het kunststof..)
Oud 8 december 2011, 15:15   #28 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Student Bekijk bericht
Ik bouw een complete heli, maakt niet uit welke afmeting, met 1 goede druppel locktite (of borgmiddel, de correcte term )
Je hebt niet veel nodig..
Nou.... een grote benzineheli ga jij toch echt niet redden met één druppel hoor....

Voor het mechaniek van mijn BO 105 had ik wel drie middelgrote druppels nodig....

Groet, Bert
Oud 9 december 2011, 17:04   #29 (permalink)
tomos19
Guest

Standaard

ga je idd niet redden nee

ik heb de blauwkleurige versie van dat spul van tamya gekocht...
weer es wat anders dan bison....
  Met citaat reageren
Oud 1 maart 2012, 01:15   #30 (permalink)

Leeftijd: 56
Standaard

Wellicht een beetje late reaktie, maar misschien heb je er nog wat aan.
Ik heb 2 HK450's en een HK250. Dat samen met de Turnigy zender.
Allemaal spul van HobbyKing. Goedkope servo's van nog geen 2,50 per stuk. Motortje van nog geen tientje, Gyro ook een tientje. ESC ook een tientje. Kortom echt low-budget. Ik kan me nou eenmaal geen dure merkspulletjes permiteren.
En daar is een prima, stabiele heli mee te bouwen. Ik kan daar heel aardig mee rondvliegen.
De kwaliteit is vergelijkbaar met KDS en CopterX. Het is geen Align, maar dat heb je echt niet nodig om te leren vliegen.
Een flinke crash kost me nu pakweg € 20,00 aan onderdelen en geen € 100,00

Dus als je niet zoveel te besteden hebt, dan is het echt niet zo'n verkeerde keus om een HK heli te bouwen. Of een kant en klare cloon te kopen, maar daarvan zijn de zenders vaak erg beperkt en onhandig in hun instellingen.
Sukses in ieder geval! Zoek wel iemand die je een beetje kan helpen met het afstellen van de heli, want zonder ervaring gaat je dat niet lukken zonder eerst de nodige brokken te maken.

Freek
f.romeijn@solcon.nl is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Heli-Pilot's Mess
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten