![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #151 (permalink) |
| Lid sinds: 2 december 2005 Locatie: Voorburg Leeftijd: 68
|
Bedankt Justus en prop-er, dit geeft inderdaad hoop dat er wat positiefs uit kan komen, echter voor mij is er nog veel onduidelijk: wat is de situatie voor ons tijdens de aanleg, wat betreffende de geruchten over een totaal vliegverbod vanwege terrorisme paranoia, wat voor soort zeewering(helling) komt er? Het is te verwachten dat vliegaktiviteiten aan het spotterstrand (NO) en natuurstrand (ZO) niet zullen worden toegestaan waardoor een unieke mogelijkheid niet gaat ontstaan. Maar het is goed om te zien dat er wel over een recreatiebestemming wordt nagedacht. Dat geeft mijns inziens des te meer aan dat de KNVvl zich in de discussie zou moeten voegen. Ik ben het dan ook totaal oneens met WV dat het ''logisch" is dat de KNVvl voor ''deze groep'' niets zou doen , zelfs niet zou kunnen. Integendeel: ten eerste veel hellingvliegers zijn ook KNVvl en/of clublid en ik ben er van overtuigd dat als, wat ik al genoemd heb, de KNVvl zijn sociale taak beter zou begrijpen, er ook meer mensen lid zouden willen zijn van de KNVvl. Ook de ''logische'' aanwezigheid van de natuurlobby's in de inbreng is niet alleen gebaseerd op de ledentallen van de natuurorganisaties die exclusiviteit voor hun leden nastreven, maar dit juist motiveren met een beroep op een algemeen belang waar zij de spreekbuis van zijn. Ik hoop dat als er meer informatie over dit onderwerp vrijkomt dat hier gepost wordt. |
| | |
| | #152 (permalink) | |
| Lid sinds: 8 oktober 2003 Locatie: Rijnsburg Leeftijd: 35
| Citaat:
De zeewering zal hoog genoeg worden om het havengebied te beschermen tegen de natuurkrachten, dan word het al snel een interessante hoogte voor 'ons'. Ik heb een pdf'je met artist impression van een zandstrand om de zeewering heen en dat is ook wat ik op de infobijeenkomst als dwarsdoorsnede van de wering heb gezien. Een soort duinrand van rotsen die afgedekt wordt met fijner materiaal (bv gras, zoals het nu ook al is bij de maasmond) en dan een groot gebeid van aflopend strand de zee in om de rotsen te beschermen tegen erosie door de noord en zuidgaande eb en vloedstromen. Alleen bij de huidige ingang van de haven (die overigens daar blijft) komt een andere samenstelling van rotsen en gesteente zonder strand i.v.m. de scheepvaart. de tijd moet het leren maar volgens mij gaat het een geweldige vlieglocatie worden!
__________________ Ik weet dat ik in mijn eigen wereld leef! Dat geeft niet! Ze kennen mij daar! | |
| | |
| | #153 (permalink) |
| Lid sinds: 3 oktober 2003 Locatie: Vlaardingen Leeftijd: 42
|
Peter, dat heb ik niet geschreven. Ik schreef dat het logisch is dat de plannenmakers geen rekening houden met 'ons' en wel met de natuur omdat dit 'hot' is. Ik schreef ook dat de KNVvL zich zou kunnen inzetten om een locatie voor luchtsporten te reserveren in het plan. Wat ik ook bedoelde is dat het hellingvliegen e.d. zoals dat nu plaatsvindt geen enkele status heeft (eigenlijk illegaal is) en dat we dus, op grond daarvan, geen rechten hebben op een vervangende locatie in de nieuwe plannen. |
| | |
| | #154 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Ik weet dat ik in mijn eigen wereld leef! Dat geeft niet! Ze kennen mij daar! | |
| | |
| | #155 (permalink) |
|
@WV: ik ben blij dat je het in dit verband over ''we'' hebt. Laten we er echter voor waken ons bij voorbaat klein te maken en te zeggen dat het ook nog wel eens illegaal zou kunnen zijn (wat eenvoudigweg niet zo is) want elke willekeurige azijnzeiker kan dan nog wel een nieuw regeltje vinden of verzinnen waarom dat dan nog eens waar wordt ook. (zie ook de volstrekt willekeurige veiligheids/terrorisme-paniek). Maar je legt inderdaad de vinger op een zere plek: nl het hellingvliegen heeft in Nederland in tegenstelling tot bv in Duitsland en Frankrijk geen enkele status. Daar komt nog bij dat als er een algemene modelvlieglocatie in de buurt komt je er donder op kunt zeggen dat er dan weer kommentaar komt dat de ''wilde'' hellingvliegers de ''georganiseerde'' vliegers zouden kunnen storen. Of er iets te bereiken zou zijn als de hellingvliegers zich meer als een eenheid zouden manifesteren is twijfelachtig en zal moeilijk te organiseren zijn maar is wellicht in een of andere vorm toch de weg. Het mag duidelijk zijn dat ik met mijn schrijfseltje ook de KNVvl uit zijn tent probeer te lokken, en hoewel ik weet dat zij deze postings gelezen hebben lukt dat in ieder geval niet zo erg. Misschien is het terechter dat ik dat stukje van de discussie maar eens naar de KNVvl rubriek overhevel. Wat mij betreft: ik vind hellingvliegen een van de interessantste manieren van modelvliegen beoefenen welke qua mogelijkheden veel potentie in westelijk Nederland heeft en als je de postings dien aangaande hier leest merk je ook een verfrissend enthousiasme van nieuw ontdekkers van deze mogelijkheid. Aan de andere kant; de terreinmogelijkheden zoals ze er nu zijn, zijn erg kwetsbaar en ik denk dat we als hellingvliegers daar waakzaam mee om moeten gaan. Laatst gewijzigd door Peter Den; 25 augustus 2009 om 13:02 Reden: Taalfout |
| | |
| | #156 (permalink) |
|
Ik kwam laatst een schrijven tegen waarin beschreven werd dat de nieuwe zeewering zo'n 13 meter hoog gaat worden. Minder goed nieuws voor parapenters (= iets te laag geloof ik) maar voor de meeste zwevers wel goed te doen volgens mij. In november hopen ze de buitenrand aan te sluiten op het huidige strand...ben benieuwd hoe lang het nog duurt voor 'we' daar kunnen spelen.
__________________ Ik weet dat ik in mijn eigen wereld leef! Dat geeft niet! Ze kennen mij daar! |
| | |
| | #157 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 september 2003 Locatie: Zierikzee Leeftijd: 50
| Citaat:
De KNVvL heeft enkele jaren geleden in samenwerking met de lokale vliegclub gezorgd voor een legale hellingvlieglocatie in Zeeland. Zie: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...n-zeeland.html Nog steeds een prima en veilige plek. Dit in tegenstelling tot de parapentersplaats. Al denken sommige lieden op dit forum hier anders over. Henk Struijk
__________________ http://people.zeelandnet.nl/hstruyk/ | |
| | |
| | #158 (permalink) |
|
Beste Henk, Nee ik ga hier de specifieke discussie over Zoutelande niet overdoen maar dit is nu precies wat ik bedoel met datgene waarvan ik vind dat de KNVvl en in dit geval ook de club zijn sociale taak niet begrijpt. Dit betreft in mijn opinie niet een legale hellingvlieglocatie maar een zich door de club en KNVvl toegeeigende lokatie, exclusief voor KNVvl leden. Verder: voor de Randstad is dit toch al snel 2 uur rijden (kostprijs aan benzine evenveel als een bekeuring op het duin bij Scheveningen) voor alleen een ZW helling waarvan ik begrijp dat voor beginners geen toplandingen en buitenlandingsfoutjes mogelijk zijn. Niet echt ideaal om een regelmatige hellingvliegcarriere me te onderhouden of beginners te introduceren. Mooi duin wel hoor trouwens. |
| | |
| | #159 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Peter, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.. maar hoe stel je je dan voor dat de KNVvL hellingvlieg-stekken zou moeten zekerstellen? Ik heb het geschrijf over Zoutelande allemaal gevolgd destijds, en heb voor beide kanten wel begrip. Ik denk dat daar een ander belang meespeelde - het hoge duin is ideaal voor zeil- en schermvliegers, en uit een oogpunt van veiligheid is het niet zo tof om daar ook modelzwevers doorheen te hebben. Bovendien hebben die minder noodzakelijk zo'n hoog duin nodig. Door op de huidige plek een modelzweefplek in te stellen, is het hoge duin voor zeil- en schermzwevers veiliger geworden. Die zijn nl. óók KNVvL. Maar nogmaals, wat zou de KNVvL naar jouw mening met de Maasvlakte moeten doen? Als je het "wild" laat, zitten we mekaar óók in de weg... als je er (per windrichting) een "officiële" startplek instelt, weet je tenminste wie er vliegt (en op welk kanaal).
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #160 (permalink) |
|
Zitten 'we' elkaar wild in de weg op de maasvlakte dan? Ik rij een keer extra heen en weer om te kijken of er iemand anders in de lucht hangt voor ik mijn plekje uitzoek en heb er echt nog nooit problemen gehad. Het is niet te vergelijken met Zoutelande, waar je niet zomaar even een kilometer verderop kan kijken of er iemand anders op hetzelfde kanaal zit. (heb 6 jaar in vlissingen gewoond en vaak daar gevlogen dus ken de situatie) Het zou leuk zijn als er iets officieels was hoor, daar niet van maar, maar als ze weer een weg op het duin aanleggen hoef je alleen maar even uit je doppen te kijken en je kan veilig vliegen.
__________________ Ik weet dat ik in mijn eigen wereld leef! Dat geeft niet! Ze kennen mij daar! |
| | |
| | #161 (permalink) |
|
Hi Bart: In zijn algemeenheid bedoel ik dat ik vind dat de KNVvl zich in zou moeten zetten voor openbare!, dit met nadruk, openbare vliegterreinen. Alhoewel er in principe hier in het Westen legio mogelijkheden zouden kunnen zijn voor sucsesvol hellingvliegen zijn die in de praktijk beperkt en daardoor ook nog eens beperkt door het dubbelgebruik door de zeil en schermvliegers. Ik luid hier een beetje de alarmklok omdat de lokatie Maasvlakte/Slufter net zo makkelijk teloor kan gaan door de ontwikkelprocessen die hier gaande zijn, maar ook zou de Maasvlakte/Slufter een toplokatie kunnen worden als er maar een beetje rekening zou worden gehouden met de belangen van model-hellingvliegers en zeil en schermvliegers. Nu is juist de Maasvlakte zo ruim dat hier het samengaan van alle diciplines over het algemeen heel goed gaat mits ieder zijn verstand gebruikt. Mijn zwaartepunt ligt vooral in toegankelijkheid voor iedereen en jij brengt hier het element veiligheid voor zeil en schermvliegers sterker naar voren. Zoals Justus al aangeeft is nu juist de Maasvlakte een lokatie waar dit allemaal wat minder klemt en er in het algemeen een zeer goede omgang is tussen schermvliegers en modelvliegers. (Overigens ook op het in potentie wat dit betreft veel problematischer LVS) Vergis je niet, ook schermvliegen gaat mij (als ex schermvlieger) zeer ter harte en ik vind dat we het ontsluiten en openhouden van hellingen als gezamelijk belang moeten zien. Een gedragscode of welbegrepen consensus en begrip (voorichting>KNVvl) zou bv kunnen zijn dat bij gelijktijdig voorkomen van modelvliegers en schermvliegers de modelvliegers een beperkt startgebied en vlieggebied hanteren en de schermvliegers dit mijden cq snel passeren (geld overigens ook voor schermvliegers onderling). Bij een wat grotere dichtheid aan gebruikers van een helling zouden de modelvliegers bv af kunnen zien van het vliegen met grote en zware modellen. Het ontbreekt mij nu en de komende dagen even de tijd om verder uit te weiden maar bij interesse ga ik hier graag over verder. |
| | |
| | #162 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Vroeger hing er aan het hek bij LVS een uitgebreid bord waarop oa stond dat er alleen KNVvL leden mochten (zeil)vliegen, om die reden - niet omdat ze de plek zo graag voor zichzelf wilden. Op de Slufter (Maasvlakte) waren een paar startvlonders gebouwd die met een slot werden afgesloten, omdat de toestemming ingetrokken zou worden als er mensen kwamen vliegen die zich niet aan de opgelegde regels hielden... nou die soep wordt ook niet meer zo heet gegeten... Ooit mochten er maximaal drie zeilvliegers tegelijk vliegen op Zoutelande... Ik wil maar zeggen, dat als de KNVvL ergens iets voor mekaar kan krijgen in dit soort veelal ernstig beschermde gebieden, dat alleen lukt op voorwaarde dat alleen de eigen leden er gebruik van maken, omdat je anderen immers niet kan dwingen die regels na te volgen. En nogmaals, het is de overheid die die regels stelt...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #163 (permalink) |
|
Misschien heb je gelijk, maar het zou me verbazen als dat, "een keer extra heen en weer rijden om te kijken of er nog iemand in de lucht hangt" gemeengoed was. Zo niet, des te beter...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #164 (permalink) |
|
Als ik ga vliegen op het slufterstrand rijd ik de hele duinweg af om te kijken of ik tekenen van andere (model)vliegsport zie. Andere modelvliegers maak ik een praatje mee betreffende de gebruikte kanalen en parapenters/zeilvliegers houd ik mij goed vrij van in die zin dat ik er alles aan doe om mijn modellen ver bij hen uit de buurt te sturen. Ik heb deze 'werkwijze' van mijn vader overgenomen. Samen met hem kom ik al ruim 20 jaar met rczwevers op de maasvlakte en heb werkelijk nog nooit een probleem met andere vliegliefhebbers meegemaakt. Als medepiloten op de hoogte zijn van vliegactiviteiten, in welke vorm dan ook, wordt hier m.i. ook zonder regelgeving serieus mee omgegaan. Het zou wel nuttig zijn als er bijvoorbeeld op de toegangsweg(en) een bord kan komen die hier op wijst, zodat medeliefhebbers gewaarschuwd zijn en rekening kunnen houden met anderen. (Een gewaarschuwd mens......)
| | |
| | #165 (permalink) | |
| Citaat:
![]() Daarentegen, een bord op een geïnstitutionaliseerde startplek... já, dat heeft flink kans gelezen te worden...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |