![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #138 (permalink) | |
| Lid sinds: 29 oktober 2007 Locatie: ZW Drenthe Leeftijd: 69
| Citaat:
Ze wilden het gewoon niet leren: "Je snapt toch wel wat ik bedoel?" Ben oud-leraar Ned. (40jaar!) en zie dit "gedoe" hier eigenlijk met plezier voorbijkomen: de wal zal het schip wel keren! (uitdr. kennen ze niet eens meer!)
__________________ FF9s/3x Logo 600 3D, 1 in 30er Agusta A109, 1 in 50er Ecureuil AS355N en 1 in 50er MD500D, maar .... doe het als de egeltjes: Heel voorzichtig! (Ook met de EasyStar II RR) | |
| |
| | #139 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
| Citaat:
Het vermogen tot leesbaar, begrijpelijk schrijven kan toch niet binnen 1 generatie zijn verdwenen? De generatie voor mij kan en kon mij in ieder geval nog helemaal volgen. Iets klopt er dus niet.....
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. | |
| |
| | #140 (permalink) | |
| Lid sinds: 1 juli 2008 Locatie: Texel Leeftijd: 17
| Citaat:
Maar het lijkt me toch ook een duidelijk punt dat taal bedoelt is om dingen over te brengen. Dus áls iemand anders begrijpt wat je schrijft en bedoelt, dan is het doel toch bereikt? Ook al klopt de grammatica misschien niet! Er moeten ook regels zijn, maar moeten die regels op de mensen worden aangepast of de mensen op de regels?
__________________ Vriendelijke groeten, Dennis -- KDS450s -- Mini Titan Agusta -- | |
| |
| | #141 (permalink) | |
| Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
| Citaat:
Uiteraard allereerst complimenten dat je aangeeft van doel te zijn zo duidelijk mogelijk te schrijven. Hoewel ik jouw er niet persoonlijk op aan spreek, zijn er erg veel jongelui die de houding die spreekt uit het zinnetje: "Dus áls iemand anders begrijpt wat je schrijft en bedoelt, dan is het doel toch bereikt?" als volkomen normaal beschouwen, en dat is het niet! Dat is gewoon ongelofelijk onbeleefd. En dat is wat volgens mij bij velen wrevel wekt. Voorbeeld: Als ik in een winkel kom, en ik pak op enige afstand van de toonbank een artikel uit het schap en houd het zichtbaar voor de winkelbediende omhoog, en roep hard "deze neem ik mee hoor" en smijt vervolgens de kostprijs in gepast kleingeld in zijn richting, dan kun je stellen dat alle doelen bereikt zijn: Ik heb wat ik wil, en ik heb het bedrag op het prijskaartje ervoor betaald, dus "de winkelbediende mag ook niet klagen". Maar het zal zelfs de meest lompe en onopgevoede boerenkinkel nog duidelijk zijn dat dit op zijn minst lichtelijk onbeleefd is.... In dat licht is een post zoals je die hier vaak voorbij ziet komen (incluis spelfouten): "Heeeey, Ik wil een autooje en hij moet lekker snel gaan. zal ik "deze" kopen of vinden jullie "dese" beeter en ik hep ook maar 150 Euries te makke Ast effe kan eentje met bezine dat vint ik wel gaaf" ongeveer net zoiets als dat geld richting de toonbank smijten en dan van jezelf vinden dat je netjes betaald hebt.... Taal is inderdaad een middel om dingen over te brengen. maar niet alleen pure informatie, ook omgangsvormen en beleefdheid breng je over met taal, sterker nog, met alles wat je zegt, zeg je ook iets over jezelf.... Groet, Bert Laatst gewijzigd door brutus; 14 maart 2010 om 23:43 | |
| |
| | #142 (permalink) | |||
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
| Citaat:
Niemand vraagt je om de taal helemaal opnieuw uit te vinden. Doe je dat wel, houd er dan rekening mee, dat in het slechtste geval de communicatie vastloopt. Trouwens, waarom schreef je 'bedoelt' met een 't'? Daar heb je vast een goede reden voor... Citaat:
Zelfs al is de storing maar heel licht, je word doodmoe van het ingespannen luisteren. Met lezen van een tekst waar fouten in zitten gaat het net zo. Alleen weten we in dat geval zeker dat de oorzaak aan de kant van de zender zit, die niet genoeg moeite doet zijn boodschap storingsvrij te versturen.... Citaat:
Het is simpel, of je past je aan de bestaande taal aan, of je kunt er op zijn best alleen in je eigen kleine groepje mee terecht. Maar dan moet je niet met anderen willen communiceren op een forum als dit... Dat gold (als nieuwkomer)voor mij en ik kan geen geldige reden bedenken waarom dat nu ineens niet meer het geval zou zijn.
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. | |||
| |
| | #143 (permalink) |
| Lid sinds: 20 december 2004 Locatie: Limburg, Land der Belgen Leeftijd: 21
|
Ik krijg eigenlijk meer en meer de indruk dat de spellingsdiscussie of de discussie mbt dyslexie hier stilaan een taboe wordt. Dit schrijf ik met in het achterhoofd een topic waarin ik juist gereageerd heb (in het auto gedeelte), maar waarop ik meteen berispt werd. Het is de laatste tijd zo dat degenen die hun tekst lui en laks schrijven zonder enige aandacht te besteden aan de zinsbouw, er zonder enige waarschuwing van af komen. Terwijl als er dan iemand een reactie geeft op diezelfde foutieve zinsbouw, diegene verweten wordt "een slechte sfeer te creëren ". Is het dan zo moeilijk om als moderator ook een keer duidelijk te stellen welke schrijfwijzen nu nog door de beugel kunnen en welke niet? Kunnen de schrijvers van die posts niet ook een keer erop gewezen worden? (let op mijn woordkeuze, ik zeg niet 'gestraft' worden) Vooral als er dyslexie in het spel komt, schijnen velen nogal "laf" de andere richting uit te kijken. En daarbij zal ik dan ook nog maar vermelden dat het nooit de bedoeling zal zijn hier perfect Nederlands te schrijven, maar je kunt tenminste wel een poging doen of de nodige maatregelen treffen om jezelf verstaanbaar te maken. (Ik vind overigens de manier van schrijven ook vaak een weerspiegeling van iemands persoonlijkheid... Dat is misschien ook iets om bij stil te staan?) |
| |
| | #144 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 25 januari 2009 Leeftijd: 41
|
Ik blijf het zeggen....Het gaat om de bejegening, niet zozeer om het spellen. Vandaar dat het eerdere voorbeeld van brutus opzicht wel van toepassing is. Maar volgens mij gaat het op dit forum niet (vaak) deze kant op. Misschien een beetje muggenziften, maar muggenziften helpt niet... Leven en laten leven
__________________ Upcoming: Tamiya CR-01 Unimog Laatst gewijzigd door RCW; 15 maart 2010 om 01:28 |
| |
| | #145 (permalink) |
| Lid sinds: 1 juli 2004 Locatie: West-Friesland Leeftijd: 37
|
Zoals velen wel zullen weten, bestaat communicatie voor een groot deel uit non-verbale communicatie. Alleen al het ontbreken hiervan kan de oorzaak zijn van ernstige misverstanden (om dit enigzins te compenseren, worden op o.a. internetfora emoticons gebruikt). Het niet of verkeerd gebruiken van de juiste interpunctie, maakt de kans op communicatiestoornissen alleen maar groter. Een voorbeeld: "Hij leerde er jongens kennen die dol waren op een biertje en meisjes met blonde haren" en: "Hij leerde er jongens kennen die dol waren op een biertje, en meisjes met blonde haren". De opmerking: "Het is toch duidelijk wat er bedoeld wordt" gaat in een dergelijk geval dus niet op. Aangezien de meeste ruzies (ook op internetfora), het gevolg zijn van een misverstand cq. gebrek aan communicatie, lijkt het me wel degelijk een taak van de moderators om gebruikers aan te sporen om hun berichten zo duidelijk en foutloos mogelijk op te stellen. Daarnaast is het ook niet erg netjes om iemand om hulp te vragen (veel topics waarin de grammatica-discussie oplaait behoren tot deze categorie), en vervolgens van degenen aan wie je de vraagt stelt te verwachten dat deze eerst moeite doen om je bericht te ontcijferen, vervolgens te achterhalen wat je nu precies wilt weten, om daarna nog eens antwoord te geven op de vraag. Dat sommigen dit niet als onbeleefd gedrag beschouwen, ja zelfs ongeduldig of onbeschoft reageren als er naar hun mening niet snel genoeg gereageerd wordt, doet de hulpbereidheid alleen maar verder afnemen.
__________________ "Don't tell me how to do my job! Do I go to your job and tell you how to sweep up?" Laatst gewijzigd door Micropuller; 15 maart 2010 om 02:07 |
| |
| | #146 (permalink) | |
| Moderatorteam Lid sinds: 30 januari 2006 Locatie: Zaandam Leeftijd: 44
| Citaat:
Het lijkt erop of je het nu over de boeg wilt gooien dat de discussie mbt dyslexie taboe is maar dat is flauw. Zoals ik al zei, je weet helemaal niet of iemand gewaarschuwd wordt en de waarschuwing was echt niet omdat dit de eerste keer was..... Maar deze discussie hoeven we hier niet te voeren, voor je het weet wordt het een welles/nietes spelletje.
__________________ Groeten, Martin Herstel bootje, Afbouw Spitfire | |
| |
| | #147 (permalink) |
|
Ik zei het al een keer en ik zal het nogmaals zeggen; als ik kritiek geef op iemands spelling of zinsbouw, is dat enkel opbouwend bedoeld. En niet om "zomaar" iemand af te breken. Ik gaf in het bewuste topic aan dat er TAL van manieren zijn om een tekst netjes op te bouwen (als je met een afwijking oid zit). Het gaat me er overigens absoluut niet om dat ik een waarschuwing kreeg, maar wel dat degenen die daadwerkelijk het een beetje te bont maken mbt hun schrijfwijzen er zonder waarschuwing van af komen. En dat vind ik veelal niet correct; het moedigt gewoon die nonchalance verder aan. (En dat hoeft voor mij absoluut niet openbaar gebeuren, dat spreekt voor zich.) Ik heb niet gezegd DAT dyslexie een taboe wordt, maar wel dat het er stilaan op begint te lijken. En daar blijf ik ook bij. Dan heb ik het overigens niet meteen over de moderators alleen, maar ook sommige forumgebruikers. Het feit dat dit niet de eerste keer was, geeft ons wellicht beiden stof tot nadenken... Maar inderdaad; als er geen duidelijke regels worden opgesteld (en deze niet worden gehandhaafd), dan zal dit een welles/nietes spelletje worden... |
| |
| | #148 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 24 mei 2008 Locatie: Kampen, overijssel Leeftijd: 22
|
ok nu zeg ik ook wat, want ja ook ik heb dyslexie en ik heb ook wel eens zo achter de pc gezeten heren, schrijf mensen nou eens niet direct af als ze een keer een d of t verkeerd hebben. ook al heb je nog zoveel hulpmiddelen het blijft lastig om iedere keer een foutloze tekst te schrijven. ik heb ook wel eens een keer hier een opmerking gezien dat iemand (kweet niet meer wie) zo kwaad was omdat zoveel mensen geen leestekens gebruiken? (ik beken ik heb me dood gelachen achter de laptop.) ik bedoel zoek je leestekens ga op zoek naar een taalforum, zoek je modelbouw dan ben je hier goed op het allermooiste forum, het MODELBOUWFORUM.NL ![]() dus word niet direct kwaad als er een keer geen hoofdletter staat, (want die gebruik ik ook meestal niet) en als je je niet wilt inspannen om een tekst te begrijpen doe dat dan niet, lees niet verder, en als er 1 bericht staat dat de ts beter moet typen hoeven daar geen 20 andere berichten achter waar hetzelfde staat. want volgens mij heb je niet eens in de gaten dat je daar mensen de grond mee intrapt wat (volgens mij) niet echt de bedoeling is, en zo hebben mensen ook geen zin om met deze mooie hobby door te gaan, of bij het modelbouwforum weg te gaan wat ook erg zonde is (ook al vinden sommigen van niet) mvg ruben |
| |
| | #149 (permalink) | |
| Citaat:
"Als je je niet wilt inspannen om een tekst netjes te schrijven, doe dat dan niet en schrijf niet verder." Ik ben het verder grotendeels met je eens hoor; het moet hier geen kwestie worden van enkele hoofdletters of een dt-fout. De grens ligt op het moment wanneer de tekst totaal onbegrijpelijk wordt omdat hij laks is opgesteld. En dat wordt meestal wel snel duidelijk. Jij hebt nu bijvoorbeeld dyslexie, maar je tekst is vrij goed begrijpbaar. Veel beter hoeft het mijn inziens niet direct te worden. | |
| |
| | #150 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 24 mei 2008 Locatie: Kampen, overijssel Leeftijd: 22
| Citaat:
maar er zijn talloze mensen die heel erg hun best doen (moet ik ook). en ja bij sommigen wil dat gewoon niet. wat jij nu eigenlijk zegt tegen die mensen is sluit je jezelf aub op in een donkere kamer en praat met niemand meer want jij kan het toch niet. (bij wijze van spreke dan mvg ruben | |
| |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |