![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 1 juli 2009 Locatie: Rotterdam
|
Regelmatig kom ik nieuwe profielen op het internet tegen waarbij ik me afvraag, is dat wat voor ons ? Heeft iemand ervaring daarmee ? Ishii Mitsura heeft destijds in 2008 met een vrije vlucht DLG (F1N FAI) een indoor record van 1 minuut 42 neergezet. Een tekening van het model en het profiel kan je vinden op deze link : SFA Forum - New world FAI hlg record! Het is een bijna 8% dik profiel met de grootste dikte op 20%. De onderkant is opvallen bol/hol. Het is niet geoptimaliseerd voor flapperons en daarom zal het alleen voor de 1-meter klasse interessant zijn. Heeft iemand ervaring met dit of bijna gelijkvormig profiel? Buizerd |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 6 november 2008 Locatie: Leeuwarden Leeftijd: 32
|
Doet een beetje denken aan een Jedelski-profiel. Voor vrije vlucht geschikt, maar ik denk (maar weet er helaas niet genoeg van) dat het snelheidsbereik beperkt is.
__________________ To increase performance, add lightness. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 21 oktober 2005 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 38
|
Dergelijke profielen zorgen inderdaad voor een lekker langzame daalsnelheid, maar.... Je kunt er niet mee tegen de wind in vliegen. Ik heb zelf een Pelicatoo indoor HLG gebouwd met een dergelijk profiel. Dit is geschikt voor een hoge hal (hoger dan de 8m. van de Jan Massinkhal in Nijmegen) Daarnaast heb ik een indoor hlg met een nog veel dunner profiel, nog meer welving en flaps. Die 'doet' 36 seconden onder een 8m. plafond. Met de laatst genoemde heb ik redelijk veel moeite om het plafond te halen..... Je omgeving/doelstelling/vliegtaak enz. bepalen dus in sterke maten je profielkeuze.
__________________ The slowest way down is up! |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Lid sinds: 30 april 2007 Locatie: Hilversum
| Citaat:
Bas Laatst gewijzigd door Bas B; 2 september 2010 om 12:41 | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 27 september 2006 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 48
|
Bas, Dat klopt 100%....in het laatste NFFS symposium report staat wederom een heel leuk artikel van Brian Eggleston....en dat gaat over dit soort profielen... De huidige wereld recordhouder Jim Buxton is idd een power smijter (hij vliegt al jaren chuck en heeft volgens mij honkbal gespeeld)...echter hij vliegt met zijn eigen, volgens Brian's Xfoil analyses, niet zo goed profiel...Brian schrijft dan ook zoiets in de trant van " kan je nagaan als Jim met een echt goed profiel gaat smijten.." Wat is nu een goed profiel ? In feite is dat bij deze klasse een profiel met een zo laag mogelijke cd bij nul lift en een zo hoog mogelijk cl^3/cd^2 bij normaal zweven. Nu zijn dit tegenstrijdige eisen, dwz het profiel voor deze klasse is een compromis (als we even de flappers buiten beschouwing laten) en er is dus een optimum....dat lijkt te liggen bij profielen met een heel lage cd bij nul lift (want daar gooi je het hoogtst mee) en hoewel je met zo'n profiel tijdens de normale zweef aan daalsnelheid inlevert (dwz de daalsnelheid is hoger) kom je overall gezien toch op de hoogste tijd uit... het artikel gaat ook over Dolphin shape noses...lijkt mij ook zeer interessant voor onze F3k tip profielen...zo zie je maar weer het begint altijd maar weer bij VV (hoewel DLG een RC uitvinding is) Cheers Bart
__________________ No guts no glory SIRIUSn beide gecrashed Laatst gewijzigd door de materiaalverzamelaar; 3 september 2010 om 00:23 |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 30 april 2007 Locatie: Hilversum
| Citaat:
de cd bij nul lift moet dusdanig laag zijn dat je bij een maximale worp net onder het plafond uitkomt. Bij een krachtige werper mag de cd bij nul lift dus hoger zijn dan bij een minder krachtige werper. Zoals je aangeeft zal een profiel met een hogere cd bij nul lift een hogere cl^3/cd^2 (lagere daalsnelheid) hebben. Een betere werper krijgt dus een minder hard zakkend model net onder het plafond. Bas | |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Bas, Klopt als een bus, echter het wereld record is gevestigd in het Marine Corps Air Station in Tustin Californie, een hal van 327 m x 89 m x 59 m ![]() (volgens Wikipedia), zelfs een enorme power smijter moet hier zijn best doen om het plafond te halen Cheers Bart
__________________ No guts no glory SIRIUSn beide gecrashed |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 juni 2006
| Citaat:
Groeten, Hans | |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
misschien kan ik dan eens het podium halen, als peter niet meedoet... ohja en ik hoef me niet druk te make om mijn ballastprobleem | |
|
| | #12 (permalink) |
|
Bij het discuszweven is het van belang dat bij de lancering het profiel zo weinig mogelijk luchtweerstand heeft. Om recht uit te gaan bij een hoge snelheid lancering heeft de zwever bijna geen lift (C/L). Mitsura heeft zijn profiel zo ontworpen dat zijn profiel erg weinig weerstand bij "hoge snelheden" heeft. Dat komt door die bolling aan het begin van de onderkant. Die bolling is zelfs iets groter dan de bovenkant. Als hij zijn zwever lanceert dan blijft de luchtstroom normaal onder de vleugel stromen. Bij een lift (C/L) van 0.00 heeft hij een weerstand (C/D) van 0.01362 (Re 100.000) Bij een lift (C/L) van 0.83 heeft hij een weerstand (C/D) van 0.03618 (Re 200.000) Bij een DLG lancering heeft het Mitsura profiel dus minder weerstand dan bij rustig kruisen. Prima, dat is goed nieuws voor de niet-powerwerpers. Een laatste argument: Kijk naar de tekening van zijn DLG: Een hele smalle vleugel. Een breedte tussen Tussen 5.5 en 10.2 cm ! Dat is ook minder weerstand bij de lancering. Met zijn record liet Misura zien dat zijn profiel goed functioneert bij lage snelheden en smalle vleugels. Buizerd |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Buizerd, In het door mij aangehaalde artikel is de vluchtduur voor het ISHII profiel het laagst. In het artikel worden de volgende waarden gegeven: ISHII profiel min. daalsnelheid is 1.08 fps (feet per second) en de cl bij nul lift (Re=200k) 0.01157 (volgens Xfoil) berekende vluchttijd 108 seconden BE5017DN2 (Brian Eggleston profiel met Dolphin nose) min. daalsnelheid is 1.07 fps (feet per second) en de cl bij nul lift (Re=200k) 0.00676 (bijna de helft dus) berekende vluchttijd 133 seconden Cheers Bart
__________________ No guts no glory SIRIUSn beide gecrashed |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Materiaalverzamelaar, heb je een link naar het artikel van Brian Eggleston ? Ik kan het niet vinden maar ben daar heel nieuwsgierig naar. In http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/...SD-2010-06.pdf blz 5 staat ook iets over hem en zijn Dolphin shape noses. Ik ben even aan het rekenen geweest. AG03 heeft bij bij C/L 0.0 een C/D van ongeveer 0.005. Zie: http://www.charlesriverrc.org/articl...g03_polars.pdf De DLG van Mitsura heeft een vleugelbreedte van 53-60% van een Mimi. Als je nu een Mimi zou hebben met een Mitsura profielen en een vleugbreedte van 53-60% (en een gelijk gewicht) dan kan de Mitsura-Mimi bijna net zo hoog gegooid worden als een gewone Mimi ! C/D x vleugelbreedte X snelheid in het kwadraat is bijna het zelfde. Theoretisch rekenen is niet altijd het zelfde als de harde waarheid. Dit profiel lijkt me vrij lastig om te bouwen. Misschien maakt het niets uit. Maar als een DLG opeens 10 seconden in dead-air langer gaat vliegen: Dat is wel erg leuk. Nu in 2010 2 jaar na de recordpoging van Mitsura hebben we BE5017DN2 van Egglestone. Maar dat is iets voor een andere keer. Buizerd |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |