![]() |
| | #76 (permalink) |
| Lid sinds: 13 oktober 2011 Locatie: D-53894 Mechernich Leeftijd: 53
|
Hallo allemaal, ik wil mijn nieuwe DLG met Staufenbiel's 350mAh 2s en een zelf gesoldeerde spanningsomvormer bestukken! Omvormer is Recom R78B5.0-1.5, die verlaagd de spanning naar 5V en kan 1.5A stroom verdragen. Mijn vraag aan de geleerden, moet ik er nog een paar elkos bij solderen of is deze omvormer zo te gebruiken. Heeft iemand ervaring hiermee? |
| | |
| | #77 (permalink) |
| Lid sinds: 24 mei 2010 Locatie: Nijverdal - Overijssel - Netherlands Leeftijd: 43
|
Ik zeg, gewoon proberen, ik denk dat het kan werken. Hoelang, daar kan ik echter geen uitspraken over doen. Probeer het gewoon uit. Wel even op de grond testen of je een accu leeg kunt trekken met die setup.
__________________ Een vriendelijke groet, ~Oswald. |
| | |
| | #78 (permalink) |
| Lid sinds: 16 april 2005 Locatie: Vlaardingen Leeftijd: 46
|
Hallo Domi, Ik zou het dus niet doen. Deze spanningsregelaar is niet van het type low-drop http://www.recom-international.com/p...8Bxx-1.5_L.pdf Low-drop geeft aan dat de regelaar goed werkt ook met een ingangsspanning die dicht bij de uitgangsspanning ligt. De minimale spanning van de R-78B5.0-1.5 is volgens de data-sheet 6.5 volt. Ik weet een volle 2s Lipo start met 8.4 volt, nominaal iets van 7.6 en is leeg bij 6.5 volt. Heb je een keer een wat accu die echt leeg zit je gelijk aan de grens van de regelaar. Daarbij mocht je door energiek sturen even wat meer ampere trekken kan de spanning bij een wat leger accu pakket misschien wel even onder de grens zakken. Denk dat je beter een L4940V5 kan nemen. Ja, niet zo modern als de geschakelde versie als de R-78B5.0-1.5 maar, deze heeft een minimale spanning van 5.5 volt nodig on goed te werken. http://www.datasheetcatalog.org/data...onics/2141.pdf Zie het data-sheet voor de benodigde condensatoren. R-78B5.0-1.5 V min - max in 6.5 – 18 V uit 5.0 A max 1.5 Frans
__________________ Help Joost www.joostandfriends.nl Doe mee met DLG |
| | |
| | #79 (permalink) |
| Lid sinds: 16 april 2005 Locatie: Vlaardingen Leeftijd: 46
|
Ik heb ooit een bouwverslag gezien van Peer uit D die een L4940v5 had gebruikt. Nu kom ik dit tegen. Schaltregler für LiPo Empfängerakku selbst gebaut Messungen: Ein wenig Sorgen machte mir noch das Datenblatt. Als minimale Eingangspannung ist dort 6,5 V angegeben. Aber Messungen mit meinem Setup, und vier Servos (was gerade so rumlag) ergab eine konstante Spannung am Empfänger bis 5,9 V Eingangsspannung und regelmäßiger Belastung durch Bewegung der Servos. Dann habe ich abgebrochen zu testen, da ich meinen Lipo so weit eigentlich nicht entladen möchte. Op basis van dit verhaal lijkt het dat lagere spanning dan de aangegeven 6.5 volt mogelijk is. Kan dit ja, wel oppassen met lage spanning. (lijkt me) Frans
__________________ Help Joost www.joostandfriends.nl Doe mee met DLG |
| | |
| | #80 (permalink) |
| Lid sinds: 30 april 2007 Locatie: Hilversum
|
Een andere goedkope en eenvoudige methode om de spanning omlaag te brengen is het plaatsen van twee of drie diodes in de voedingslijn (wel in de juiste richtin plaatsen). Elke diode geeft globaal een voltage verlies van 0.6 volt (twee in serie 1.2 volt en drie in serie 1.8 volt). Zelf heb ik de 1N4001 gebruikt die in de meeste electronica zaken te verkrijgen is (datasheet http://www.fairchildsemi.com/ds/1N%2F1N4001.pdf ). Voordeel t.o.v. een regeling naar een vast voltage is dat de ontvanger accu bewaking blijft werken (deze wordt bij Jeti naar de zender gestuurd). P.s. Het laden mag niet door de diodes, een 2s pack heeft meestal een apparte laadkabel (i.v.m. ballanceren) en is dit dus geen probleeem. Bas
__________________ Hope for the best and prepare for the worst. |
| | |
| | #81 (permalink) |
| Lid sinds: 13 oktober 2011 Locatie: D-53894 Mechernich Leeftijd: 53
|
Hartelijk dank voor de reakties, ik expirimenteer eens met die Recom omvormer, die heb ik hier nog liggen. Zal eens met lage spanning kijken wat hij doet. In het duitse forum heb ik een bericht over de openaltimeter gekregen, die werkt ook met de Recom omvormer, maar de 1A versie. OpenAltimeter gebruikt wel bufferkondensators. Dus zal ik dat in ieder geval ook gebruiken. |
| | |
| | #82 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 juni 2006 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 35
| Citaat:
![]() De 0.6V vals alleen over de diode als er 10mA doorheen loopt. Zodra de stroom toen neemt naar bijvoorbeeld 1A, dan zal er 0.95V over de diode staan. Bij 3 diodes is dit dus geen 1.8V maar 2.85V! De accu bewaker kan in dit geval dus eerder dan noodzakelijk beginnen te piepen. Het voordeel van op deze manier diodes toevoegen in je voedingslijn is dat het niet erg is als je onverhoopt een keer je accu verkeerdom aansluit. Persoonlijk adviseer is deze oplossing niet te gebruiken en voor een spanningsomvormer te kiezen (booster of down-converter, da's om het even). Hierbij werkt de accu bewaking volgens mij ook, want als de ingangspanning te laag wordt neemt de uitgangspanning ook af, wat weer gedetecteerd wordt door de ontvanger. De vraag is alleen of dit op tijd gebeurt. Greetz, Jurgen | |
| | |
| | #83 (permalink) |
| Lid sinds: 3 september 2002 Locatie: Annen Leeftijd: 51
|
Kleine toevoeging op enkele jaren vliegen met de voltagebooster. Afgelopen weken voor het eerst een klein probleem met de voltagebooster. In 1 kist begon een servo, D47, te trillen. Aanvankelijk dacht ik dat het aan de servo lag. Na het verleggen van wat kabels stopte het. Mmmm... verder zoeken dus. Na verwisselen servo, ontvanger, bleek het uiteindelijk aan de voltagebooster te liggen. Zodra die onder een bepaalde hoek van de ontvangerantenne lag begon kanaal 3 dus te trillen. Ik heb de booster vervangen en het probleem was opgelost. Twee euro in de container na twee jaar gebruik Op zich vreemd want ik vlieg er al bijna een jaar mee en de storing is dus spontaan ontstaan. |
| | |
| | #84 (permalink) | |
| Lid sinds: 8 januari 2006
| Citaat:
Loet, P.S sterke Avatar!!!
__________________ Veel Tantalus en een beetje van Stobel maar toch weer net niet genoeg http://home.hccnet.nl/l.wakkerman/po...bouw/index.htm | |
| | |
| | #85 (permalink) |
| Lid sinds: 30 april 2007 Locatie: Hilversum
| Citaat: Ik ben me ervan bewust en daarom had ik de link naar de datasheet toegevoegd. Om die reden is het waarschijnlijk beter om 2 i.p.v. 3 diodes te gebruiken. P.s. Het effect wordt minder als je twee diodes parellel zet ( dus totaal 4 diodes) het amperage door de diode halveert en het voltage verlies wordt minder. Ik heb deze methode meerderer malen gebruikt en het bevalt me prima. Bas
__________________ Hope for the best and prepare for the worst. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |