![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
|
Nadat ik op een mooie dag in juni mijn Bug naar de eeuwige DLG velden heb gestuurd Maar... eigenwijs als ik ben maak ik hem natuurlijk anders. In grote lijnen heb ik mijn OFA gebaseerd op de twee versies van Theo en Frans. Op de volgende punten wil ik het anders doen: - De vleugel wordt smaller dan de OFA 1 vleugel (vleugel á la Frans en Sietse), maar wel met een enkele V-stelling. De vleugel van OFA-2 (die Theo het lekkerste vond) vind ik te ingewikkeld met de dubbele V-stelling. Mijne wordt zo smal als de OFA 2, maar met een enkele V-stelling. De vleugel krijgt aan de wortel een koorde van 120 mm (20 mm achterlijst en een balsa plank van 100 mmm) en eindigt in een koorde van 95 mm, mooi afgerond net als de Apogee. - Het stabilo wordt een pendelstabilo, dat lijkt mij aerodynamisch beter en de constructie vind ik mooier. Bovendien heb je dan geen instelhoek-problemen - Het stabilo en richtingsroer krijgt afgeronde hoeken, niet die sierlijke bogen van Theo. Bovendien heb ik het bewegende deel van het richtingsroer groter gehouden. De staart krijgt wel de krachten van de worp te verduren. Ik ben van plan de vlakken van 2 mm balsa te schuren in een profielvorm en daarna met 18 grams glas te lamineren - Pull-pull i.p.v. single pull. Ik vind dat constructief mooier en volgens mij is het nog lichter (scheelt twee stalen veertjes, ver van het zwaartepunt). Ik denk ook dat het stroom spaart. - De romp kon ik overnemen van Sietse. Is een koolstof romp met daarin een Skyshark P3 staartboom. Daar hoefde ik niets meer aan te doen Allereerst de staartvlakken in een mooie ronde vorm gesneden en geschuurd. Daarna de ruimte voor het 'scharnier' uit het stabilo gesneden. Vervolgens geschuurd en gelamineerd. Dat lamineren had ik al vaker gedaan dus dat ging een beetje op de automatische piloot: Hup, even de twee componenten mengen en lamineren maar... Jaja dat heb je als je het te snel doet. De 2 componentenlijm had een verhouding van 1:1 en lamineerepoxy heeft een mengsel van 1:2. Affijn, na een week was de epoxy nog niet hard... Nieuwe dus: ![]() Dan de vleugel. Eerst de achterlijst er aan gelijmd: ![]() De rechtervleugel is al aangepast aan de tapse vorm Dan de 2 mallen (AG11 en AG03) uitgeprint met Profili Dan op 2 mm triplex plakken en netjes uitzagen: Schaven en schuren.... dat valt mee! In een half uurtje heb je een vleugel in het juiste profiel! ![]() De rechter is al klaar, de linker moet nog Dan de gaten er in. Ik had nog een zg. vlinderboor liggen. Daar kon ik mooi de gaten á la Sietse van maken. Nou... conclusie is, dat dat niet zo goed gaat. Je kunt beter een zg. grote gatenboor gebruiken. Die zaagt in het rond een gat. Da's beter. Mijn gaten zien er niet zo erg mooi uit, maar ach. Uiterlijk zegt niet alles. Hij moet het gewoon doen. ![]() De gaten voor de vleugelbevestiging zijn ook een beetje moeilijk. Boren in het zacht balsa valt niet mee. Later (na een consult bij Sietse) heb ik de ruimte met epoxy opgevuld nadat ik huishoudfolie om de buisjes had gevouwen, de vleugel zit nu muurvast! ![]() Hier ligt de vleugelbevestiging te drogen. Dan het 'zadel' voor het stabilo. Ik wilde natuurlijk een pendelstabilo, maar zo'n mooi zadel van koolstof zoals Theo en Sietse maken, dat kon ik niet. Tenmiste, niet met een redelijk resultaat. Op http://www.charlesriverrc.org/articl...ebrewvtail.pdf stond dat je ook een aluminium versie kon maken. Dat maar gedaan. Eerst van een plaatje 0,8 mm een mooie vorm geknipt ![]() Daarna om de koolstof buis heen gebogen en een 2 mm koolstof staafje er door heen ![]() Ik heb hem ook afneembaar gemaakt door 2 busjes in het stabilo te lijmen waar een 2 mm koolstof staaf doorheen past. Met wat ge-wurm kun je het stabilo dan verwijderen. ![]() Ik wilde niet in de staartboom zagen voor het richtingsroer. Ik heb het richtingsroer zelf ingezaagd en met 2 koolstof rovings verstevigd. Dat in de pers met epoxy. Zit nu muurvast. ![]() Dan de stuurdraden er doorheen wurmen. Eerst die voor het richtingsroer, daarna een klein buisje gemaakt voor het stabilo en dat met CA er in gelijmd. DOE DAT NOOIT. De CA druppelt in de buis en lijmde één van de richtingsroer-draden muurvast. Dat moest dus opnieuw. Uteindelijk alle draden aangelegd. Ach, een foto zegt meer dan 1000 woorden. kijk maar ![]() Vliegen Nou, dat viel een beetje tegen. Hij bleef duiken, zo erg dat ik wel heel veel up moest geven om nog een beetje te vliegen. Nou kan ik heel veel up geven door dat stabilo, maar daardoor remt ie wel. Vaak viel hij zacht remmend naar beneden na een worp. Een soort parachute-landing. Eerst meer eens wat gewicht in de staart toe voegen. Dat was flink. Daarna de vleugel meer naar voren gemonteerd. Dat hielp al meer. En toch.. doet ie het nog niet heel erg lekker. Ik moet nog eens het zwaartepunt precies checken, want er is nog iets goed fout. Wordt vervolgd In ieder geval denk ik dat mijn vleugel wel erg smal is. Ik moet nog maar eens een iets bredere maken. Leon
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG | |
| | |
| | #2 (permalink) | |
| Lid sinds: 19 augustus 2004 Locatie: Scheveningen Leeftijd: 28
|
Best mooi gelukt toch? haha Citaat:
We gaan nog wel een keertje smijten, die krijgen we nog wel goed vliegend als ik het zo ff snel zie | |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 3 september 2002 Locatie: Annen Leeftijd: 51
|
Leon, heb ik jou niet eens horen zeggen dat je niet kon bouwen? Wil je de volgende keer een ander voor de gek houden Laat Sietse er inderdaad even naar kijken. Die krijgt hem vast wel goed vliegend. Ziet er goed uit hoor! |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Citaat:
Ik zal nog een mooie staatsiefoto van het model maken. Dan zien jullie ook de mooie, gele bespanning
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG | ||
| | |
| | #6 (permalink) | ||
| Lid sinds: 8 januari 2006
| Citaat:
| ||
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Loet, je hebt helemaal gelijk. Goed dat je mij er aan herinnert. Ik zal dit weekend een paar foto's maken. Ik ga zondag ook even vliegen, zal proberen een filmpje te maken van de vliegeigenschappen
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG | |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Lid sinds: 8 januari 2006
| Citaat:
| |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Hier zijn ze dan: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hmm.. ook maar eens detailfoto's maken. Dit is in ieder geval wat. (Het was té zonnig voor de foto, zie ik nu) Dat zo'n mooi toestel zo slecht vliegt Afgelopen zondag waaide het te hard om hem fatsoenlijk uit te balanceren, maar dat gaat nog gebeuren. Wordt vervolgd!
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2007 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 28
|
heey ik vindt hem wel gruwelijk dat lamineren is dat erg moeilijk of questie van goed strak erop leggen en strijkbout erbij houden zodat ie krimpt? of moet je het ook nog vast lijmen ? ken er geen genoeg van krijgen vindt dlg helemaal leip hahahahaa |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 16 april 2005 Locatie: Vlaardingen Leeftijd: 46
|
__________________ Help Joost www.joostandfriends.nl Doe mee met DLG |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Ik ben inmiddels bezig met een nieuwe vleugel. Een bredere. Ik heb (met hulp van Peytr en Fotor) uitgezocht hoe het model zich houdt met weinig wind (tegen de wind vliegt ie best aardig, maar als je dan omdraait... Volgens mij zijn (met zo'n smalle koorde) de Reynoldsgetallen veel te laag voor zo'n (dun) profiel. Peytr raadde mij aan om de koorde aan de wortel 160 mm te maken en aan de tip 120 mm (was 120 resp. 95 mm, de OFA van Frans is 155 resp 90 mm). Dat moet een beter vliegend model opleveren. Maar.. ik lag er vannacht over na te denken (hebben jullie dat nou ook, 's nachts de beste ideëen? ) dat ik de vorige keer de twee profielmallen gewoon plat op tafel heb gelegd en tegen de kopse kant van het balsa aan geplakt. Maar dat is waarschijnlijk helemaal niet te bedoeling. Als je dat doet bouw je waarschijnlijk onbedoeld een tip verdraaiing in.Ik weet nog niet precies wélke tipverdraaiing je nu inbouwt en of het wel zo fout is. De koorde van het wortelprofiel eindigt gewoon onderaan en bij het tip-profiel ook, dus dat gaat wel goed. Moet ik dan de LE van het tip profiel zo omhoog schuiven totdat het net zo 'hoog' zit als bij de wortel? Iemand tips? Leon
| | |
| | #15 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Volgens mij bouw je zo GEEN tipverdraaiing in. Hooguit een minimale negatieve V-stelling. Als de profielen aan de wortel en de tip gelijk zijn zal er geen verschil in instelhoek tussen de wortel en de tip op moeten treden aangezien beide (gelijke, alleen van verschillende grootte) profielen plat op tafel liggen. Als de profielen verschillen zou er wel een lichte verdraaiing op kunnen treden, maar dat zou heel minimaal zijn. Als je een tipverdraaiing toe wil passen moet je de instelhoek van de tip ca 2-3 graden kleiner maken dan aan de wortel. Kan door de achterlijst van het tipprofiel iets hoger te leggen dan 'plat-op-tafel'. Hoeveel hoger is redelijk makkelijk uit te rekenen (tangens en zo). We hadden misschien toch wel kunnen gaan vliegen vandaag..... Maar Fiesta is nog niet klaar, weinig werk aan verzet.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |