![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Gisteren eindelijk de ideale omstandigheden om eens effe uitgebreid te trimmen. De hele middag bezig geweest met de elevons een beetje omlaag, een beetje lood er af, een beetje lood er bij, uitslagen verminderd, enz. Uiteindelijk vloog hij heel aardig. Dan de eerste voorzichtige SAL-start. Oeps, je hebt wel een start-stand nodig die de elevons een pietsje omlaag zet. Hij start minder hoog dan mijn oude OFA, maar zweeft prima. Die starthoogte gaan we ook wel oplossen, ik weet nu hoe dat komt. De staart is nog steeds veel te wiebelig. Je ziet afdrukken van de rechter elevon (van achteren gezien, ik gooi links) in de staart. Ik ben een blij mens. Kreeg ook de complimenten van clubgenoten die aan het begin van de middag een zwabberende dweil zagen voorbij komen en later in de middag een prima zwevend kistje. Sietse gaat een stijve staart voor mij maken dus dit gaat helemaal goedkomen voor Malden. Nou nog thermiek leren herkennen... ![]() Leon
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Nou, in Malden de nieuwe staart van Sietse gemonteerd. Daardoor moest er wel wat lood in de neus bij. Het gevolg daarvan was dat het geheel wel erg gewichtig werd. De DLG lancering ging prima, maar hij wil wel erg snel gevlogen worden. Duidelijk veel te zwaar voor een goed thermiekende DLG. Dat moet dus anders. Ik heb er nu wel een prima vliegende hellingkist er bij, maar de bedoeling was een DLG. Sietse gaat verder met dit concept en gaat een lichtere versie maken. Mijn vleugel woog al 140 gram, en dat is voor een 1m DLG vééél te zwaar. Ik ga intussen verder met een 'gewone' mini. Ik heb in Malden even met de mini van Sietse gevlogen en zat 2 keer in de thermiek!! Ik dus eerst een goed vliegende Mini maken en daarna verder aan het 'rugzakzwever' concept. In Arnhem zal ik met een zeer slanke mini aan de start verschijnen. Leon
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Wordt dat dan weer een conventionele mini? Zonde dat je de BPG donderdag niet mee had, was waarschijnlijk leuk weer voor hem (of is het "haar"??) geweest. Net nog wat met Kuip gegooid, maar wederom aardig wat wind. Toch enkele vluchtjes van 2 min gehaald.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| | #20 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl | Citaat:
Wist je dat speerwerpers veel verder gooien als ze de de speer op de DLG-manier wegslingeren. Het is alleen verboden door de IAAF Loet, bedankt voor de naam voor mijn nieuwe DLG: De "Javelin". Leon
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG | |
| | |
| | #21 (permalink) | |
| Lid sinds: 8 januari 2006
| Citaat:
Loet | |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl | Dat doe ik, Loet. Bovendien houd ik me natuurlijk aan de regel dat de neusradius > 5 mm moet zijn.
| | |
| | #23 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Oh, is die regel bedacht zodat je je vliegtuig niet in de rug van een tegenstander kan prikken
| | |
| | #24 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2004 Locatie: Scheveningen Leeftijd: 28
|
lol, krijg je wel strafpunten voor denk ik zo... las trouwens laatst ergens een theorie dat de neusradius voor mini op 3.333 zou komen? 2/3 x 5... of was dat een vrolijke noot? De BPG vloog idd behoorlijk leuk. zweeft lekker! alleen lag het dus niet helemaal aan die ±20 gram extra door de sterkere staart, meer door de vleugel... Ben bezig met voorbereiden, binnenkort weer eens wat gaan snijden en sjips.. waarom ontstaat er hier nu ineens een leuke naam? waar is mijn inspiratie? |
| | |
| | #26 (permalink) |
| Lid sinds: 21 oktober 2005 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 38
|
Voor mijn F3K wil ik iets als 'Zenith' gebruiken. 'Apex' lijkt me ook goed. (top in een kromme ofzo?) Maar die gebruik ik niet omdat een product van mijn werk al zo heet.....
__________________ The slowest way down is up! |
| | |
| | #27 (permalink) | |
| Lid sinds: 8 oktober 2007 Locatie: Bennebroek Leeftijd: 44
| Citaat:
Als het mogelijk is om een speer, zonder enige vorm van stabilisatie aan de achterkant, met een DLG-worp, strak weg te werpen, zou dat toch ook met ieder vliegtuig moeten kunnen. Staartloos of niet. Ik ga er tenminste vanuit dat die speer niet tollend door de lucht gaat..... Of is er toch een wezenlijk verschil tussen het vasthouden van een vleugeltip en een speer'romp'....?? | |
| | |
| | #28 (permalink) |
|
Goed opgemerkt. Het lijkt mij ook dat je een speer niet recht zal kunnen gooien als er een draai (waarbij de speer meedraait) aan vooraf gaat. De massa van de speer is nu niet direct geconcentreerd in het zwaartepunt, dus de speer zal zeker door willen draaien. Ik heb ook zulke speren geworpen in mijn jonge jaren (rechtuit dus....), en die hebben echt wel een heel groot rotatie-traagheidsmoment. Leon, waar heb jij deze wijsheid vandaan?
| | |
| | #29 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl | Met Google weet je alles: Op Atletiekunie - Speerwerpen staat: Citaat:
Dan zou een vliegende vleugel als de BackPackglider ook nog steeds hoger moeten gaan dan een HLG. Ik denk dat dat ook zo is. Leon
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG Laatst gewijzigd door Wubbe; 5 maart 2008 om 23:08 | |
| | |
| | #30 (permalink) | |
| Lid sinds: 9 april 2007 Locatie: Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles Leeftijd: 23
| Citaat:
Toch denk ik dat je met wat oefenen de speer vlak voor het loslaten nog een rechtlijnige beweging kunt laten volgen waardoor hij rechtdoor gaat. | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |