Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > HLG/DLG

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 5 maart 2008, 23:27   #31 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Fotor's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Ik zie dat toch anders. Je kan de beweging van de speer ontleden in een verplaatsing en een rotatie. De verplaatsing van de speer zal de laatste verplaatsing tijdens de worp gaan volgen (zal inderdaad ongeveer haaks op de arm zijn). De rotatie echter zal ook door willen zetten. De speer zal na loslaten de rotatieenergie die het tijdens de worp heeft opgedaan niet zomaar kwijt zijn. Tijdens de verplaatsing zal de speer verder willen draaien.
Een dlg heeft deze neiging tot doordraaien ook. Elke dlg zal 'doorzwiepen' na de worp. Een tegenkracht van het kielvlak trekt de neus vervolgens weer in de vliegrichting (die door de zijwaartse kracht op het kielvlak wel iets kan veranderen). Daarom hebben dlg's zulke lange staartbomen in vergelijking met andere vliegtuigen, je wilt de arm van het stabiliserende moment zo groot mogelijk maken. De BPG heeft ook een naar verhouding erg lang kielvlak voor een vliegende vleugel. Een speer heeft deze stabiliserende kracht helemaal niet.
Oud 5 maart 2008, 23:31   #32 (permalink)

Wubbe's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Weblogartikelen: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fotor Bekijk bericht
Een speer heeft deze stabiliserende kracht helemaal niet.
Nee, da's waar. Maar dat wil nog niet zeggen dat een speer dan niet ver geworpen kan worden.
Oud 6 maart 2008, 08:42   #33 (permalink)

jitze's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fotor Bekijk bericht
Ik zie dat toch anders. Je kan de beweging van de speer ontleden in een verplaatsing en een rotatie. De verplaatsing van de speer zal de laatste verplaatsing tijdens de worp gaan volgen (zal inderdaad ongeveer haaks op de arm zijn). De rotatie echter zal ook door willen zetten. De speer zal na loslaten de rotatieenergie die het tijdens de worp heeft opgedaan niet zomaar kwijt zijn. Tijdens de verplaatsing zal de speer verder willen draaien.
Een dlg heeft deze neiging tot doordraaien ook. Elke dlg zal 'doorzwiepen' na de worp. Een tegenkracht van het kielvlak trekt de neus vervolgens weer in de vliegrichting (die door de zijwaartse kracht op het kielvlak wel iets kan veranderen). Daarom hebben dlg's zulke lange staartbomen in vergelijking met andere vliegtuigen, je wilt de arm van het stabiliserende moment zo groot mogelijk maken. De BPG heeft ook een naar verhouding erg lang kielvlak voor een vliegende vleugel. Een speer heeft deze stabiliserende kracht helemaal niet.
Deels heb je gelijk. Het is voorzover ik dat weet zo dat ieder voorwerp aan een slinger (om daar je arm + speer maar mee te vergelijken) een baan gaat vormen haaks op de lijn die vanaf het zwaartepunt naar het middelpunt van de slinger loopt (hoe heet zo'n lijn ook alweer?)
In het geval van de speer heeft deze inderdaad ook nog rotatie-energie, die je niet weg mag strepen, omdat de speer veel massa heeft. Dit zorgt er echter niet voor dat de speer significant van zijn baan afwijkt. De speer zal alleen na loslaten wel scheef in de lucht gaan hangen, totdat hij door de luchtweerstand weer rechtgetrokken wordt.
Doordat hij eerst even scheef in de lucht heeft gehangen zou hij iets van zijn baan af kunnen raken, maar dit is dus het indirecte gevolg van de rotatie, niet direct.

Ofwel, als je op een DLG-manier een speer werpt, gaat hij op het moment dat je hem loslaat rechtdoor, alleen de speer zelf draait iets. hij maakt dus geen bocht...

Je noemt ook het voorbeeld van een DLG die door wil zwiepen. Komt dit niet doordat je hem aan de vleugeltip wegslingert??? Ik vermoed dat je DLG deze neiging niet vertoont als je een werpstift midden in de rom zou hebben op het zwaartepunt.
jitze is nu online   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2008, 10:45   #34 (permalink)

Fotor's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jitze Bekijk bericht
Ofwel, als je op een DLG-manier een speer werpt, gaat hij op het moment dat je hem loslaat rechtdoor, alleen de speer zelf draait iets. hij maakt dus geen bocht...
Nu zijn we het eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jitze Bekijk bericht
Ik vermoed dat je DLG deze neiging niet vertoont als je een werpstift midden in de romp zou hebben op het zwaartepunt.
Beetje moeilijk vasthouden. Maar dan nog zou het vliegtuig tijdens de draai meedraaien en dezelfde rotatie energie opdoen. De kinetische energie is dan echter veel kleiner. Als je het vliegtuig aan de tip vasthoudt maakt de romp (oftewel het zwaartepunt van het vliegtuig) een veel grotere cirkel en kan je hem veel meer snelheid (kinetische energie) meegeven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wubbe Bekijk bericht
Dan zou een vliegende vleugel als de BackPackglider ook nog steeds hoger moeten gaan dan een HLG.

Ik denk dat dat ook zo is.
Ik weet wel zeker dat dat zo is. Ik krijg een hlg tenminste niet zo hoog geslingerd als jouw bpg. Hij is dan misschien niet geschikt als wedstrijdkist, maar aan je uitgangspunt (leuk vakantievliegtuigje) voldoet hij absoluut. Je hebt toch maar mooi een functionerende dlg-bare vliegende vleugel gemaakt, en dat kan niet iedereen zeggen.
Oud 7 maart 2008, 11:28   #35 (permalink)

Leeftijd: 44
Standaard

Ik heb het nog eens nagevraagd op de atletiekvereniging waar mijn dochter traint.
Een rondtollende speer 100m wegwerpen is echt onmogelijk. Hij moet dus rechtuit vliegen.
Hoe die gekke spanjaard dat deed wist eigenlijk niemand, maar ja het is ook meer dan 40 jaar geleden...
Als ik er zo overna denk zou het met een speer, in tegenstelling tot een DLG, misschien mogelijk moeten zijn om in het laatste stuk van de rotatie dmv een polsbeweging die rotatie te neutraliseren. Bij een DLG kan dat natuurlijk niet, tenzij je hem bij z'n romp vasthoudt!

Gewoon blijven uitproberen dus want, inderdaad, een dlg-bare vliegende vleugel kan dus toch..
Peral is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2008, 12:00   #36 (permalink)

Justus's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Het lijkt mij dat de plaats van je werpstift t.o.v. je zwaartepunt ook belangrijk is.
Zit de stift voor je zwaartepunt dan creeer je volgens mij een koppel dat de draai erger wil maken. In lijn met je zwaartepunt of er achter zou minder erg moeten zijn.
Ik heb dit niet echt getest met verschillende plaatsen maar heb opmijn DLGtje de stift bewust ietsje achter m'n zwaartepunt zitten en heb weinig tot geen last van doorzwaaien (als dat al gebeurt is het duidelijk mijn eigen fout)
Oud 7 maart 2008, 17:10   #37 (permalink)

Leeftijd: 44
Standaard

Hier heb ik ook al eens over nagedacht. Het is mij bij de oude twister van Alex Hoekstra opgevallen dat die stift opvallend ver naar achteren is geplaatst. Ik vraag me af of dat om deze reden is...

ps Ik heb trouwens nog nooit een kist met een DL omhoog gebracht...... Maar ik wordt dus bij het denken erover ook niet gehinderd door enige ervaring..... (Vleugel is grotendeels klaar, nu de romp nog)

Laatst gewijzigd door Peral; 7 maart 2008 om 17:14
Peral is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2008, 18:21   #38 (permalink)

de materiaalverzamelaar's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

Dat is idd met een reden gedaan...er is op RC groups een hele discussie
geweest over de locatie van de werppen. Ik zelf heb hem achter het zwaartepunt.
Cheers

Bart
Oud 30 augustus 2008, 23:00   #39 (permalink)

Sadkingbilly's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Veelbelovend draadje en dan ineens *bam* afgelopen
schopje dus, hopelijk is er ondertussen een bouwtekening?
Oud 31 augustus 2008, 12:10   #40 (permalink)

sietse's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

NOu, niet helemaal bam hoor ,
Ik zou zowieso verder gaan met het volgende ontwerp, toen ging ik alleen op vakantie en daarna gelijk verhuist. Vanmiddag even een accuboor kopen zodat ik mijn buro kan bouwen, dan heb ik weer plek om schuim te snijden... Beetje veel te doen .
Leon is nog bezig met een lichter staartje voor zijn oude versie.
En mijn glasvezel versie heeft prachtig gevlogen aan de duinen. Ook wel gooibaar nu, maar nog niet ideaal.. kan een stuk beter.
Oud 1 september 2008, 09:41   #41 (permalink)

Wubbe's schermafbeelding

Standaard Bouwtekening?

Hoe is je kennis van de Franse taal?

Click the image to open in full size.

Hier vind je het ontwerp van een SAL vliegende vleugel die zich in de praktijk bewezen heeft. Sietse heeft uit een Frans modelbouwtijdschrift een tekening van de Cylon, de opvolger van de SalAz. Misschien een idee om die te bouwen?

De BPG is een evoluerend ontwerp wat zich nog niet in de praktijk bewezen heeft. Lijkt me niet aan te bevelen om die al na te bouwen.

Leon

Laatst gewijzigd door Wubbe; 8 september 2008 om 17:57 Reden: plaatje toegevoegd
Wubbe is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2008, 01:02   #42 (permalink)

Sadkingbilly's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Hoe is het resultaat ondertussen? Vliegt het al goed? Filmpje!

Zelf nog steeds bezig met de BPG (gejatte naam, heb je het ook door ) maar op het moment geen toegang tot een voeding. Misschien toch maar eentje kopen dan.. Iemand een voeding met regelbaar voltage (0-15V) en regelbaar amperage (0.10?) in de aanbieding?
Oud 14 oktober 2008, 00:16   #43 (permalink)

Wubbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sadkingbilly Bekijk bericht
Hoe is het resultaat ondertussen? Vliegt het al goed? Filmpje!
Nee, het vliegt nog niet. Ik heb wel een nieuwe staart gebouwd, met extra koolstof roving tegen doorbuigen na de worp en tegen torderen. Ik ga deze week nog een extra rovingkje toevoegen en dan de aansturing van de elevons veranderen en dan... vliegen!

En inderdaad moet er dan een filmpje komen.
Oud 14 oktober 2008, 01:14   #44 (permalink)

sietse's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

En ik heb nu trouwens wel de snijmallen voor de nieuwe af. Vanmiddag zitten snijden, had alleen niet nagedacht over de peilstelling. En ja hoor. na 3 tipjes (links en rechts) en 3 linker middenstukken kwam ik erachter dat ik ze idd verkeerd om gesneden heb. Naja, daar kan ik nog wel leuke gemotoriseerde ragvleugeltjes van maken, maar ik baalde zo dat ik maar ff ben gekapt.. Morgen misschien verder
Oud 14 oktober 2008, 16:48   #45 (permalink)

ariekraakjr's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

Ik heb nog wat epp liggen en ben wel geinteresseerd?
Kun je wat meer info geven? profiel? profiel? tipverdraaing?
Dan ga ik ook weer lekker giftige rook inademen!
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten