![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Ik zie dat toch anders. Je kan de beweging van de speer ontleden in een verplaatsing en een rotatie. De verplaatsing van de speer zal de laatste verplaatsing tijdens de worp gaan volgen (zal inderdaad ongeveer haaks op de arm zijn). De rotatie echter zal ook door willen zetten. De speer zal na loslaten de rotatieenergie die het tijdens de worp heeft opgedaan niet zomaar kwijt zijn. Tijdens de verplaatsing zal de speer verder willen draaien. Een dlg heeft deze neiging tot doordraaien ook. Elke dlg zal 'doorzwiepen' na de worp. Een tegenkracht van het kielvlak trekt de neus vervolgens weer in de vliegrichting (die door de zijwaartse kracht op het kielvlak wel iets kan veranderen). Daarom hebben dlg's zulke lange staartbomen in vergelijking met andere vliegtuigen, je wilt de arm van het stabiliserende moment zo groot mogelijk maken. De BPG heeft ook een naar verhouding erg lang kielvlak voor een vliegende vleugel. Een speer heeft deze stabiliserende kracht helemaal niet.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl | Nee, da's waar. Maar dat wil nog niet zeggen dat een speer dan niet ver geworpen kan worden.
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG |
| | |
| | #33 (permalink) | |
| Lid sinds: 9 april 2007 Locatie: Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles Leeftijd: 23
| Citaat:
In het geval van de speer heeft deze inderdaad ook nog rotatie-energie, die je niet weg mag strepen, omdat de speer veel massa heeft. Dit zorgt er echter niet voor dat de speer significant van zijn baan afwijkt. De speer zal alleen na loslaten wel scheef in de lucht gaan hangen, totdat hij door de luchtweerstand weer rechtgetrokken wordt. Doordat hij eerst even scheef in de lucht heeft gehangen zou hij iets van zijn baan af kunnen raken, maar dit is dus het indirecte gevolg van de rotatie, niet direct. Ofwel, als je op een DLG-manier een speer werpt, gaat hij op het moment dat je hem loslaat rechtdoor, alleen de speer zelf draait iets. hij maakt dus geen bocht... Je noemt ook het voorbeeld van een DLG die door wil zwiepen. Komt dit niet doordat je hem aan de vleugeltip wegslingert??? Ik vermoed dat je DLG deze neiging niet vertoont als je een werpstift midden in de rom zou hebben op het zwaartepunt. | |
| | |
| | #34 (permalink) | |||
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
| Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** | |||
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 8 oktober 2007 Locatie: Bennebroek Leeftijd: 44
|
Ik heb het nog eens nagevraagd op de atletiekvereniging waar mijn dochter traint. Een rondtollende speer 100m wegwerpen is echt onmogelijk. Hij moet dus rechtuit vliegen. Hoe die gekke spanjaard dat deed wist eigenlijk niemand, maar ja het is ook meer dan 40 jaar geleden... Als ik er zo overna denk zou het met een speer, in tegenstelling tot een DLG, misschien mogelijk moeten zijn om in het laatste stuk van de rotatie dmv een polsbeweging die rotatie te neutraliseren. Bij een DLG kan dat natuurlijk niet, tenzij je hem bij z'n romp vasthoudt! Gewoon blijven uitproberen dus want, inderdaad, een dlg-bare vliegende vleugel kan dus toch.. |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Lid sinds: 8 oktober 2003 Locatie: Rijnsburg Leeftijd: 34
|
Het lijkt mij dat de plaats van je werpstift t.o.v. je zwaartepunt ook belangrijk is. Zit de stift voor je zwaartepunt dan creeer je volgens mij een koppel dat de draai erger wil maken. In lijn met je zwaartepunt of er achter zou minder erg moeten zijn. Ik heb dit niet echt getest met verschillende plaatsen maar heb opmijn DLGtje de stift bewust ietsje achter m'n zwaartepunt zitten en heb weinig tot geen last van doorzwaaien (als dat al gebeurt is het duidelijk mijn eigen fout)
__________________ Ik weet dat ik in mijn eigen wereld leef! Dat geeft niet! Ze kennen mij daar! |
| | |
| | #37 (permalink) |
| Lid sinds: 8 oktober 2007 Locatie: Bennebroek Leeftijd: 44
|
Hier heb ik ook al eens over nagedacht. Het is mij bij de oude twister van Alex Hoekstra opgevallen dat die stift opvallend ver naar achteren is geplaatst. Ik vraag me af of dat om deze reden is... ps Ik heb trouwens nog nooit een kist met een DL omhoog gebracht...... Maar ik wordt dus bij het denken erover ook niet gehinderd door enige ervaring..... Laatst gewijzigd door Peral; 7 maart 2008 om 17:14 |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 27 september 2006 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 48
|
Dat is idd met een reden gedaan...er is op RC groups een hele discussie geweest over de locatie van de werppen. Ik zelf heb hem achter het zwaartepunt. Cheers Bart
__________________ No guts no glory SIRIUSn beide gecrashed |
| | |
| | #39 (permalink) |
| Lid sinds: 15 april 2007 Locatie: Zwolle Leeftijd: 39
|
Veelbelovend draadje en dan ineens *bam* afgelopen schopje dus, hopelijk is er ondertussen een bouwtekening?
__________________ Het leven is te kort om er op een negatieve manier naar te kijken. Geniet iedere dag van wat je wél hebt! |
| | |
| | #40 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2004 Locatie: Scheveningen Leeftijd: 28
|
NOu, niet helemaal bam hoor Ik zou zowieso verder gaan met het volgende ontwerp, toen ging ik alleen op vakantie en daarna gelijk verhuist. Vanmiddag even een accuboor kopen zodat ik mijn buro kan bouwen, dan heb ik weer plek om schuim te snijden... Beetje veel te doen Leon is nog bezig met een lichter staartje voor zijn oude versie. En mijn glasvezel versie heeft prachtig gevlogen aan de duinen. Ook wel gooibaar nu, maar nog niet ideaal.. kan een stuk beter. |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Hoe is je kennis van de Franse taal? ![]() ![]() Hier vind je het ontwerp van een SAL vliegende vleugel die zich in de praktijk bewezen heeft. Sietse heeft uit een Frans modelbouwtijdschrift een tekening van de Cylon, de opvolger van de SalAz. Misschien een idee om die te bouwen? De BPG is een evoluerend ontwerp wat zich nog niet in de praktijk bewezen heeft. Lijkt me niet aan te bevelen om die al na te bouwen. Leon
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG Laatst gewijzigd door Wubbe; 8 september 2008 om 17:57 Reden: plaatje toegevoegd |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 15 april 2007 Locatie: Zwolle Leeftijd: 39
|
Hoe is het resultaat ondertussen? Vliegt het al goed? Filmpje! Zelf nog steeds bezig met de BPG (gejatte naam, heb je het ook door
__________________ Het leven is te kort om er op een negatieve manier naar te kijken. Geniet iedere dag van wat je wél hebt! |
| | |
| | #43 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl | Citaat:
En inderdaad moet er dan een filmpje komen.
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG | |
| | |
| | #44 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2004 Locatie: Scheveningen Leeftijd: 28
|
En ik heb nu trouwens wel de snijmallen voor de nieuwe af. Vanmiddag zitten snijden, had alleen niet nagedacht over de peilstelling. En ja hoor. na 3 tipjes (links en rechts) en 3 linker middenstukken kwam ik erachter dat ik ze idd verkeerd om gesneden heb. Naja, daar kan ik nog wel leuke gemotoriseerde ragvleugeltjes van maken, maar ik baalde zo dat ik maar ff ben gekapt.. Morgen misschien verder
|
| | |
| | #45 (permalink) |
| Lid sinds: 17 augustus 2005 Locatie: Abbega Leeftijd: 35
|
Ik heb nog wat epp liggen en ben wel geinteresseerd? Kun je wat meer info geven? profiel? profiel? tipverdraaing? Dan ga ik ook weer lekker giftige rook inademen!
__________________ Het is de kunst van het weglaten. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |