| | | | ||||
![]() |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Ik heb onlangs van Loet een prachtige Tantalus (met Alex-romp) overgenomen. Een prima kist om eens bij de grote jongens mee te kunnen doen. Nu is de werpstift van die Tantalus natuurlijk aan de verkeerde (linker) kant gemonteerd. Ik moet dus een werp-blade aan de rechterkant toevoegen om behoorlijk links te kunnen gooien. Hoe doe ik dat, zonder dat de vleugel het onder mijn gooi-geweld het begeeft? Ik was het volgende van plan:
Is dat genoeg? Teveel? Of moet ik nog meer doen om de werpkracht te kunnen weerstaan? Ik hoor ook over katoenvlokken i.p.v. glasbolletjes. Is dat beter? Hmm... wel erg veel vragen
__________________ ASW 22 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone (under construction) Doe mee met DLG. Kijk op www.f3k.nl |
| | |
| | #2 (permalink) | |
| Lid sinds: 3 september 2002 Locatie: Annen Leeftijd: 49
| Citaat:
| |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 30 april 2007 Locatie: Hilversum
|
om flutter van het richtingsroer tijdens de start te voorkomen moet je aanvullend de aansturing van je richtingsroer van kant veranderen (voor een linkshandige werper moet de aansturing van het richtingsroer aan de linker kant zitten).
|
| | |
| | #4 (permalink) | ||
| Vriend van modelbouwforum.nl | Citaat:
Epoxy, ingedikt met glassballoons dus? Citaat:
__________________ ASW 22 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone (under construction) Doe mee met DLG. Kijk op www.f3k.nl Laatst gewijzigd door Wubbe; 7 juli 2009 om 16:01 | ||
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 8 januari 2006
|
Op de plek van de originele stift zit ook koolstof weefsel op de vleugel. Ik weet niet of dit ook aan de andere kant (jouw kant) zit. Dat moet er anders beslist op gezet worden. Een werpstift in 2 laagjes 25 grams glas lijkt me echt onvoldoende. Loet
__________________ Tantalus: Net weer niet helemaal op het NK 2009 maar het kan erger http://home.hccnet.nl/l.wakkerman/po...bouw/index.htm |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl | Citaat:
![]() Dat schuine zwarte stuk koolstofvezel zit aan de andere kant niet Dus: Wat voor weefsel is dat en hoe krijg ik het er zo netjes mogelijk op (zonder vacuumpomp) @Theo Vertel eens, heb jij een Tantalus zonder de hierboven genoemde versterking? Groeten, Leon
__________________ ASW 22 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone (under construction) Doe mee met DLG. Kijk op www.f3k.nl | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 12 juni 2006
|
Wat ik zou doen, laatst bij mijn Supergee in aanbouw gedaan. Met dunne sekondenlijm onder en boven een koolstof patch bevestigen, aandrukken met bakpapier. Vertrouw je dit niet helemaal kun je ook aan beide zijden een wat kleinere en een grotere patch op elkaar lijmen. Daarna sleufje maken voor blade. Blade vastzetten met papje van lamineerepoxy met koolstofvezelsnippertjes van ongeveer 1 mm groot. Zie ook het bouwverslag van Loet over Tantalus op internet (even op zijn avatar klikken dan krijg je de verwijzing) Succes Groeten, Hans |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Citaat:
Robert Berends heeft laatst op mijn advies iets gerepareerd. Hij heeft foto's gemaakt en zal je ook over het resultaat en de aanpak kunnen vertellen. Loet
__________________ Tantalus: Net weer niet helemaal op het NK 2009 maar het kan erger http://home.hccnet.nl/l.wakkerman/po...bouw/index.htm | |
| | |
| | #11 (permalink) |
| reperatie twistervleugel ik had laatst net als Niels hier: whaaa tantalus probleempje het probleem dat de vleugeltip van mijn twistervleugel geknikt was. Om dit te repareren heb ik de vleugeltip gelamineerd met een laag 66 grams koolstofweefsel en ik kan er nu vrolijk weer voluit mee gooien. Hier even een klein stappenplannetje: benodigdheden: - koolstofvezel 66 grams - mylar of iets Anders wat niet plakt aan epoxy - 6mm depron - spons achtig laagje 1 a2 cm dik - iets zwaars zoals een loodaccu of een baksteen stap 1: knip de stukken koolstof op maat zodat ze goed passen op de vleugel. Het liefste zoo ver mogelijk doorlopend tot de voor en achterlijst. Ik het de achterlijst iets uit laten steken maar dat is later weer netjes bij te werken met een mesje en een stuk schuurpapier stap 2: meng de epoxy, het liefste langzame lamenieerepoxy en geen 5 minuten epoxy. Weefsel goed vol laten trekken en dan afdeppen met keukenpapier, dat neemt alle overtollige epoxy op en zo blijft alleen het verzadigde weefsel over. Dan leg je het weefsel op de onder en bovenkant van de vleugel en maak je er een soort sandwich van op deze volgorde van onder naar boven: 1 laagje 6mm depron 2 stuk mylar 3 vleugel met vers weefsel 4 laagje mylar weer 5. spons achtig laagje 6 weer laagje depron 7 het gewicht (bv accu of steen) de onderkant van de vleugel ligt dan dus ook onderaan als het gewicht erop ligt. Het weefsel ook 45 graden leggen tov de vliegrichting. Op de foto’s zit de werpstift nog in de weg. Maar dat stuk moet je in dit geval dus ook meelamineren zoiets word het dan: ![]() ![]() ![]() ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is geworden en als er nog vragen zijn, kom maar op | |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Goed gedaan jochie, ik ben erg trots op je uitleg. Loet
__________________ Tantalus: Net weer niet helemaal op het NK 2009 maar het kan erger http://home.hccnet.nl/l.wakkerman/po...bouw/index.htm |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 3 september 2002 Locatie: Annen Leeftijd: 49
|
Leon, Mijn Tantalus heeft slechts 1 laagje carbon en verder geen extra versteviging. Ik heb al eens een middagje met 140gr lood aan boord staan te gooien en de stift zit er nog steeds. Maar ik gooi ook niet zo hard He Robert, zei jij drie weken geleden niet dat jij niet kon lamineren?? |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Citaat:
De meeste mensen kunnen meer dan ze denken. Gewoon doen. BTW, vandaag je pakje verstuurd Loet
__________________ Tantalus: Net weer niet helemaal op het NK 2009 maar het kan erger http://home.hccnet.nl/l.wakkerman/po...bouw/index.htm | |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Citaat:
dit is het resultaat geworden: ![]() ![]() ![]() ![]() met het droogdeppen heb ik de koolstof eigenlijk te veel uit elkaar gedrukt en ishet resultaat daarom niet mooi geworden. Laatst gewijzigd door robert14; 8 juli 2009 om 21:25 | ||
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |