Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > HLG/DLG

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 2 juli 2010, 00:13   #151 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josd Bekijk bericht
Hoe dik is die bij de spinning birdy? Aspi 97 heeft een 2 mm staafje meegeleverd. Ik ga die vervangen door een 3mm zoals bij de Mimi, nog geen tijd gehad.
3mm (vol) als vleugelbevestiging en als werppen houden het. Vanavond een uurtje gevlogen met een aantal zware landingen, geen enkel keer moeten vervangen.
josd is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2010, 09:02   #152 (permalink)

Standaard

De meegeleverde stukjes verenstaal voor de roeren lijken wat te zwak. Ik had de aansturing 'rechts' gebouwd, maar gooi uitendelijk links. En het toestel maakte vaak een grote bocht naar rechts alvorens het bestuurbaar werd. Nu heb ik de veer verstevigd en gooien gaat veel 'rechter'.

Een zwak punt is ook het stukje balsa waarmee het hoogteroer vastzit aan de staartbuis. Dit is reeds verschillende keren afgebroken. Gelukking had ik met de in de bouwhandleiding als 'een klant had dit als voorstel tot versterking' vermelde touwtjes door gaatjes het hoogteroer vastgebonden aan de staartbuis zodat alles toch nog een beetje samenbleef. Het kan ook aan mijn manier van landen liggen natuurlijk dat die stukje balsa makkelijk breekt

Laatst gewijzigd door josd; 12 juli 2010 om 09:39
Oud 12 juli 2010, 13:24   #153 (permalink)

Standaard

Net nu starten beter gaat breekt de staartbuis in de romp, net in het midden van het stukje hier getoond:

Click the image to open in full size.

Gelukking had ik al P90's besteld om een Mimi te beginnen. Nu CA lijm van hoogte en richtingroer loskrijgen ...
Oud 22 juli 2010, 08:49   #154 (permalink)

Standaard

Hoe herstel ik het best de m3 schroefdraad getapt in de romp waarmee de vleugel vastgemaakt is?
Oud 22 juli 2010, 10:10   #155 (permalink)

Standaard

Citaat:
Hoe herstel ik het best de m3 schroefdraad getapt in de romp waarmee de vleugel vastgemaakt is?
Jos,

als de schroefdraad in hout getapt is zou je dunne secondenlijm in het gat kunnen laten lopen en dit na uitharding met een M3 tap herstellen.

Bas
Bas B is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2010, 11:56   #156 (permalink)
firefox309
Guest

Standaard

Citaat:
De meegeleverde stukjes verenstaal voor de roeren lijken wat te zwak. Ik had de aansturing 'rechts' gebouwd, maar gooi uitendelijk links. En het toestel maakte vaak een grote bocht naar rechts alvorens het bestuurbaar werd. Nu heb ik de veer verstevigd en gooien gaat veel 'rechter'.

Een zwak punt is ook het stukje balsa waarmee het hoogteroer vastzit aan de staartbuis. Dit is reeds verschillende keren afgebroken. Gelukking had ik met de in de bouwhandleiding als 'een klant had dit als voorstel tot versterking' vermelde touwtjes door gaatjes het hoogteroer vastgebonden aan de staartbuis zodat alles toch nog een beetje samenbleef. Het kan ook aan mijn manier van landen liggen natuurlijk dat die stukje balsa makkelijk breekt

punt 1, als hij niet straf genoeg is moet je hem nog een halve of hele toer extra spanning geven.

punt 2, dat overgangsblokje van stabilo naar de staartboom... meestal (ik altijd) die er een klein glasmatje rond tot op de stabilo...
een strookje van 2cm breed is meeer dan voldoende.

punt 3, over dat stukje van 2mm dat als vleugelpen dient dat in de romp komt.
2mm was inderdaad wat weinig... 3mm is volgens mij sterk genoeg.

punt 4, over die schroefdraad... je kan altijd aan de binnenzijde van het gaatje een moertje plakken. dit heb ik bij mijn fullsize gedaan.
zo trekt de vleugel zich enorm stevig tegen de romp zonder dat de schroefdraad er van afziet.
ik had ook eerst een schroefje van 2mm dat in de aluminium staartboom zat. deze schroefdraad trok steeds kapot... dan naar 3mm gegaan, maar ook dat hielp niet. en nu als laatste een 3mm boutje met een moertje aan de binnenzijde...
zal nooit nog lossen!
  Met citaat reageren
Oud 22 juli 2010, 13:31   #157 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bas B Bekijk bericht
Jos,

als de schroefdraad in hout getapt is zou je dunne secondenlijm in het gat kunnen laten lopen en dit na uitharding met een M3 tap herstellen.

Bas
Ga ik proberen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door firefox309 Bekijk bericht
punt 1, als hij niet straf genoeg is moet je hem nog een halve of hele toer extra spanning geven.
Simpler dat twee veertjes steken.

Citaat:
punt 2, dat overgangsblokje van stabilo naar de staartboom... meestal (ik altijd) die er een klein glasmatje rond tot op de stabilo...
een strookje van 2cm breed is meeer dan voldoende.
Zag ik ook op de Mimi (zoals vaak: if all else fails, check the Mimi) en ga ik proberen voor mijn tweede romp. Hoogteroer is nu helemaal met Oracover bespannen.

Citaat:
punt 3, over dat stukje van 2mm dat als vleugelpen dient dat in de romp komt.
2mm was inderdaad wat weinig... 3mm is volgens mij sterk genoeg.
Inderdaad. 3mm geeft geen krimp.

Citaat:
punt 4, over die schroefdraad... je kan altijd aan de binnenzijde van het gaatje een moertje plakken. dit heb ik bij mijn fullsize gedaan.
zo trekt de vleugel zich enorm stevig tegen de romp zonder dat de schroefdraad er van afziet.
ik had ook eerst een schroefje van 2mm dat in de aluminium staartboom zat. deze schroefdraad trok steeds kapot... dan naar 3mm gegaan, maar ook dat hielp niet. en nu als laatste een 3mm boutje met een moertje aan de binnenzijde...
zal nooit nog lossen!
Ik krijg geen moer tussen de staartboom en het stukje hout waarin de schroefdraad getapt is. Ik had al overwogen om het gat uit te boren en er een moer in te plakken. Is dat een goed plan?

Jos.
Oud 22 juli 2010, 14:51   #158 (permalink)
firefox309
Guest

Standaard

wat je als laatste bedoelt... ik weet niet helemaal wat je bedoelt, maar ik veonderstel gewoon een moertje in het uitgeboorde gat? dus het moertje op EXACT dezelfde plek als waar de schroefdraad voorheen zat?

het kan lukken, aangezien het zijwaartse krachten zijn die daar optreden...
(de vleugel hangt toch met 1 boutje vast achteraan?)
  Met citaat reageren
Oud 22 juli 2010, 15:00   #159 (permalink)

Standaard

Citaat:
wat je als laatste bedoelt... ik weet niet helemaal wat je bedoelt, maar ik veonderstel gewoon een moertje in het uitgeboorde gat? dus het moertje op EXACT dezelfde plek als waar de schroefdraad voorheen zat?

het kan lukken, aangezien het zijwaartse krachten zijn die daar optreden...
(de vleugel hangt toch met 1 boutje vast achteraan?)
Ja, getapte schroefdraad vervangen door een ingeplakte moer en het is ook 1 bout die vleugel vasthoudt.
Oud 22 juli 2010, 15:35   #160 (permalink)
firefox309
Guest

Standaard

moet volgens mij wel lukken, als hij maar goed ingelijmd word... niet met CA, want dat breekt direct.

de krachten komen op dat 3mm carbon staafje...
daar wil de vleugel naar boven weggaan.
aan de achterkant gaat ie vooral zijwaarts willen.

het is het proberen waard... ofwel 2 schroefjes... nog eentje iets ervoor of er achter.
  Met citaat reageren
Oud 22 juli 2010, 20:40   #161 (permalink)

Leeftijd: 32
Standaard

Misschien kun je het gat vullen met epoxy, daar een gat in boren en een draad in tappen. Ik gebruik zelf wel eens deze dingen: Modellbau Lindinger Onlineshop , misschien is dat wat? Of je hebt ook van die zelfborgende moertjes, die gebruiken ze wel eens bij een mimi.
Oud 22 juli 2010, 22:25   #162 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorn Bekijk bericht
Misschien kun je het gat vullen met epoxy, daar een gat in boren en een draad in tappen. Ik gebruik zelf wel eens deze dingen: Modellbau Lindinger Onlineshop , misschien is dat wat? Of je hebt ook van die zelfborgende moertjes, die gebruiken ze wel eens bij een mimi.
Ok, ideeen genoeg voor de volgende restauratie. Wederom iedereen bedankt.

Jos.
Oud 12 september 2010, 20:26   #163 (permalink)

Standaard

Bij het bouwen van een nieuwe romp kan ik zonder extra lood als ik de servo's meer vooruit breng. Nadeel is dan dat de batterij niet meer uit de romp kan. Bouwen jullie soms ook de baterrij zo in?
Oud 12 september 2010, 20:37   #164 (permalink)

Leeftijd: 32
Standaard

Ja, dat doe ik meestal. Ik maak dan wel vaak gebruik van deze switch:
Click the image to open in full size.

zodat ik niet meer de cockpit in hoef.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten