Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Indoorvliegen / Parkflyers

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 18 april 2011, 13:20   #151 (permalink)

Leeftijd: 39
Standaard Update

Ik heb vandaag weer gevlogen. Er stond een hoop wind, maar ik was er toch dus ik wou het proberen.

Ten opzichte van eerdere pogingen heb ik de uitslag van het hoogteroer verminderd (door een gaatje minder op de servo) en die van het richtingsroer vergroot (door er een visitekaartje dubbelgevouwen op te plakken). Is wel een beetje lelijk, maar bleek zeer effectief.

De eerste twee vluchten kwam het vliegtuig harder terug dan dat het gegooid werd, door de flinke tegenwinden. Bij een beetje hoogteroer werd hij achterover of voorover geblazen.

Ik besloot dat gewicht in de neus zou kunnen helpen, hoewel ik altijd het CG goed heb bevonden ten opzichte van de door Playmobil aangebrachte markeringen onderop de vleugels.

Ik heb een extra lipo (2S 350mAh) in de neus geduwd. Daarna vloog het toestel nog steeds wat listig, maar voor een expert zeker controleerbaar.

De expert ben ik helaas niet, dus na meer dan tien vluchtjes waren de props op en kon ik naar huis. (ik heb er maar twee verspeeld).

Ik zie dit meer en meer als een zeer geslaagd experiment en ik denk dat het volgende slachtoffer een graupner mini discus gaat worden. Overweeg ernstig een pylon met pushprop voor de motor, omdat ik denk dat daarmee het aantal rompbreuken en propbreuken nog minder kan worden.

Anyway, nu naar de site van de chinees voor meer props.
Oud 19 april 2011, 21:53   #152 (permalink)

Martin7182's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M1traz Bekijk bericht
Overweeg ernstig een pylon met pushprop voor de motor, omdat ik denk dat daarmee het aantal rompbreuken en propbreuken nog minder kan worden.

Anyway, nu naar de site van de chinees voor meer props.
Mooi om dit verslag te lezen! Een pylon zou ik je afraden. Heb ik een tijdje geprobeerd met de Multiplex Fox en dat vloog nogal langzaam met een 2000kv motor aangezien je dan niet heel grote props kan gebruiken en kleine props voor zo'n motor niet efficient zijn. Ik had er 5x3 opzitten maar dat gaf een wat te hoog zwaartepunt. Met jouw 3000kv motor gaat het misschien beter met b.v. 4x4. Een tip voor de pylon is misschien zo'n tuit van een kitspuit. Draden kun je mooi aan de binnenkant wegwerken. Ik had hem met een stukje binnenfietsband net achter de vleugels gemonteerd. Gaatje geprikt in de band met een perforator (5mm ofzo, dat rekt makkelijk op tot de breedte v.d. pylon. Daarna vleugels eraf en het stukje binnenband voorzichtig over de romp getrokken. En dan de pylon erdoor prikken.

Ik zie dat je een propsaver gebruikt. Die rubber bandjes vind ik vaak te stug. Daarom gebruik ik liever normale elastiekjes, die geven bij een landing gewoon mee zodat de prop heel blijft. 100 stuks voor een euro ofzo bij de Zeeman. Na paar keer gebruik gewoon weg ermee.

Suc6 ermee!
Martin
Martin7182 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2011, 23:13   #153 (permalink)

Standaard EZ go

@SadKingBilly:

Inmiddels ook een Easystar aangeschaft. Maiden wordt dit weekend verwacht. Vlieg met een reserve outrunner van mijn Cessna en een 6x5 op 3S. gebruik daarbij ook het DHSS systeem van de cessna.

Ik moet nog zien hoeveel thrust ik krijg met deze setup.

Maar die vraag stel ik wel in een ander topic.

Bedankt voor de aanmoediging.

Groeten

Marc
Oud 17 mei 2011, 23:54   #154 (permalink)

Sadkingbilly's schermafbeelding

Standaard

Graag gedaan, succes dan dit weekeind! De EZ vliegt vanzelf (letterlijk), dus geen maiden stress als het CoG goed is in ieder geval.

Even invliegen en dan op naar de eerstvolgende warme dag. Hoogte maken, rondjes vliegen tot je een "wiebel" in de vleugels ziet, motor uit en draaien naar de kant van de vleugel die omhoog ging. Let op! Thermiek zweven is verslavend
Oud 27 juni 2011, 14:39   #155 (permalink)

Standaard Playmobil weer in de lucht (eventjes)

Na een hoop gevlieg met mijn inmiddels opgevoerde easystar vanochtend ook mijn Playmobil weer meegenomen naar het veld. Ik had nog vast verzwaring ingebouwd na de laatste vlucht (stalen ringen omgeven door krimpkous).

De wind was wat aan de harde kant voor het toestel dus de eerste poging werd hij weer weggeblazen. Nog een oude propas onder het elastiek en hij ging als de brandweer.

Kennelijk heb ik met die EZ inderdaad beter leren vliegen want ik vloog meteen de batterij leeg zonder te crashen.

Ook twee volgende batterijen gingen eraan met volledige controle... nou ja... bijna dan.

Ik vlieg het ding nu veel verder weg en ook wat hoger dan ik eerst deed (dat geeft een hoop rust tijdens het vliegen) en wat opvalt is dat de range van de RC wat te wensen overlaat. Helaas was dat bij de laatste vlucht van vandaag ook het geval. De Playmobil stopte met reageren op de afstandsbediening, werd meegenomen door de wind en vloog vol een meertje in .

Na enige tijd was hij aan de kant. Het enige dat miste aan het toestel was de prop en propband, de lipo was opgeblazen en kan bij het chemisch afval. Ik vraag me af hoe de rest van de elektronica het gaat overleven.

Nu mijn vraag. Die propas (die als ballast meeging), zou deze het bereik van mijn zender hebben kunnen beperken? Dat is eigenlijk het enige dat ik kan verzinnen. De eerder genoemde ringen zitten vrij ver van de ontvanger af...

moet dergelijk ballast altijd geisoleerd worden? af moet er een bepaalde afstand tot de antenne worden behouden?

en ten slotte: wat zijn de overlevingskansen van de regelaar en een ontvanger na een ditch?

Groeten,

Marc
Oud 30 juni 2011, 22:04   #156 (permalink)

Standaard Ik weet het inmiddels...

Zowel motor als regelaar zijn naar de knoppen, overal groene uitslag en geen performance meer.

Vervangen en toestel moet weer vliegklaar zijn.

Rx heeft het voorval overleefd, maar wellicht niet echt contact gehad met water...

Groeten,

Marc
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten