![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Afgezien daarvan, het gaat om veiligheid voor anderen.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| |
| | #34 (permalink) | ||
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
| Citaat:
Citaat:
![]()
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. | ||
| |
| | #35 (permalink) | |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 mei 2004 Locatie: Spijkenisse Leeftijd: 28
| Citaat:
__________________ http://modelvliegclub-emcr.nl/ | |
| |
| | #36 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juni 2007 Leeftijd: 50
|
Waar je voor moet oppassen is de technologische vooruitgang. Vandaag FPV met zender in het veld...morgen vanaf je pc thuis... heb je nu een "zichtsprobleem" door een traditioneel scherm of bril, morgen is alles in HD...en wat volgt? Wat ik ermee zeggen wil is dat FPV nog maar in haar kinderschoenen staat, ga je nu regels opleggen dan kan het enorme negatieve beperkingen opleveren voor de toekomst. Nederland is al over gereguleerd. |
| |
| | #37 (permalink) |
| Lid sinds: 31 december 2003 Locatie: Lijnden
|
Richard, Ik ben het eens dat het goed is om wat regels te maken. Zoals vaker gezegd is het fpv vliegen in opkomst en het vergt het nodige uitzoekwerk om een goede setup te krijgen en om te leren vliegen met de bril op je snuit. Orientatie boven je veld is de eerste keren erg lastig, je bent alleen maar gewend om naar je vliegtuig te kijken. Het verhaal van het buddy box systeem vind ik zelf niet nodig. Zoals gezegd overpakken kan ook prima. Als je het toch zou doen moet je ook meteen bedenken wie de buddy is en wie controle heeft over de kist in geval van nood. Bij mijn zender is het een spring loaded switch. Moet ik als "video vlieger"de switch overhalen als ik denk dat ik niet meer weet waar ik heen ga of heeft de buddy die functie. Als dat zo is dan heeft de buddy dus ook een "zware zender nodig" want alle 9 kanalen van mijn zender zijn in gebruik. Daarnaast is het ook mogelijk om een zogenaamde OSD tussen de camera en de zender te plaatsen. Deze geeft allerlei vlucht informatie terug. Er zijn zelfs OSD's die op basis van een failsafe functie het vliegtuig terug sturen op een bepaalde hoogte met een bepaalde snelheid naar het punt waar gestart is. Dit geheel geleid door gps al dan niet ondersteund door een barometrische hoogte en snelheidsmeter. Dit kan midels een switch geactiveerd worden of wanneer er geen ontvangst meer is en de failsafe werkt. Dus in een dergelijk geval heb je een buddy in het vliegtuig. De techniek is nog steeds in ontwikkeling en gaat erg snel. Ik pleit ervoor om een paar basis regels neer te zetten en te zien hoe het zich ontwikkeld. Daarnaast is het bij ons op de club niet toegestaan om meer dan 250 meter van het veld te vliegen en staat in de regeling modelvliegen dat je zicht op je vliegtuig moet hebben. Volgens mij zijn er in de wetgeving ook regels die "gestapeld" worden en niet iedere keer herhaald, pas dat hier ook toe op rcgroups.com is een sectie gewijd aan FPV vliegen en daar staat een niet zo mooi stukje over Switzerland. Ik hoop dat we dat in Nederland kunnen voorkomen want daarvoor is FPV vliegen veel te leuk en technisch uitdagend. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1149158 Groet, Jarco
__________________ Een geniale vlucht is 1% inspirate en 99% transpiratie Laatst gewijzigd door Jarconman; 9 december 2009 om 15:31 |
| |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 20 december 2008 Locatie: Lemmer Leeftijd: 47
|
Laat ik beginnen met te zeggen dat de voorgestelde regelgeving mij heel redelijk lijkt. Echter heb ik, als totale leek op dit gebied een aantal vragen/opmerkingen. Ik begrijp dat de regelgeving alleen geldig is voor leden/clubs die zijn aangesloten bij de Knvvl ? Wat dus inhoud dat leden/clubs die niet zijn aangesloten bij de Knvvl zich ook niet aan deze regelgeving hoeven te houden. Ik kan me zo voorstellen dat mensen die FPV willen vliegen dus sneller geneigd zijn om te gaan vliegen bij clubs die niet zijn aangesloten danwel te gaan wildvliegen. Regelgeving is dus alleen zinvol als de wet ook aangepast wordt zodat voor iedereen dezelfde regels gelden? Hoe zit het met de verzekering? mocht er regelgeving komen wordt dit dan ook door de verzekeringen overgenomen? Dit zou betekenen dat de verzekeringsmaatschappijen allemaal hun polisvoorwaarden aan moeten gaan passen... Komt er ondanks deze aanpassing door de Knvvl niet alsnog (strengere) wetgeving? En hoe denkt men dit te gaan handhaven? Komt er ook regelgeving inzake de apparatuur die gebruikt wordt? Kan me zo voorstellen dat er veel spullen gebruikt worden die door de hobbyist in elkaar geknutseld is en die niet voldoet aan de bestaande wetgeving ivm betrouwbaarheid/storingsgevoeligheid en veroorzaken van storingen. Wordt het met deze regelgeving ook toegestaan om uit te zenden vanuit een modelvliegtuig? Het lijkt mij dat dit niet alleen voor FPV interessant is maar ook voor de rest van de modelvliegers. M.v.g Theo Laatst gewijzigd door PH-TVS; 14 december 2009 om 13:26 |
| |
| | #39 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Theo, Laat ik voorop stellen, dat ik van FPV vliegen geen verstand heb, en van regelgeving ook niet echt, ik ben geen jurist per slot van rekening. Maar het lijkt me wenselijk, dat iedereen, KNVvL lid of niet, vliegend bij een club of niet, zich toch aan deze regelgeving houdt; Als ik alles goed begrepen heb, is deze regelgeving er namelijk juist, als set "gedragsregels" om te voorkomen dat de wetgever zich door het uit de hand lopen van bepaalde gedragingen en risico's geroepen gaat voelen deze vorm van vliegen in wetgeving vast te leggen. Want zodra een en ander juridisch vastgelegd moet worden, is het noodzakelijk dat alle regeltjes sluiten als een bus, en dat betekent dat een heleboel dingen gewoon niet meer kunnen worden toegestaan, omdat ergens in de wetgeving het ene regeltje in tegenspraak met een ander regeltje zou kunnen komen. En dat is een situatie die niemand wil, denk ik. Je hebt denk ik gelijk met de stelling dat mensen dan geneigd zijn om dan maar wild te gaan vliegen of zich niet bij de KNVvL aan te sluiten, maar ik ben bang dat dat de situatie alleen maar verergert. De wetgever zal dan alleen nog maar meer aanleiding zien om de boel dan maar via wetgeving te reguleren. ik stel bij deze: ik ben absoluut geen KNVvL fan, en heb een hekel aan regels die van bovenaf opgelegd worden. Maar eerlijk is eerlijk: ze hebben ons wel geholpen bij het krijgen van een vergunning, en als ik moet kiezen, dan liever een "vrijwillige en soepele" regelgeving van de KNVvL, dan een dwingende en strakke regelgeving door de overheid. Nogmaals, ik ben geen FPV vlieger, en heb ook geen ambities in die richting, maar ik denk dat dit in zijn algemeenheid geld voor alle regelgeving van de KNVvL m.b.t. modelvliegen. Ik denk dat het wenselijk is, dat iedereen zich toch vrijwillig aan een eventuele regelgeving houd, om te voorkomen dat het voor een grote groep vliegers moeilijk word om de hobby nog te kunnen uitoefenen, mensen die zich wél aan de regels willen houden. Just my 2 cents, Groet, Bert |
| |
| | #40 (permalink) |
| Lid sinds: 23 december 2003 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 47
|
Hallo Theo, Ik vind ook dat er regelgeving moet komen maar dan vanuit de overheid. De KNVvL heeft geen enkele betekenis in het opleggen van verboden of regels. Het is een adviserende instantie naar de overheid toe. Als de KNVvL zegt het niet mag dan heeft dat voor de wet geen rechten, je kan dus gewoon de KNVvL negeren. Het is aan de club om FPV wel of niet toe te staan. Mocht er wat gebeuren is in eerste instantie de vlieger/eigenaar van het model aansprakelijk, daarna de club en als de club een knvvl club zou zijn kan de knvvl juridisch bijstaan. Maar volgens mij kan de knvvl de clubs ook geen sanctie opleggen. Verzekering.. Ik denk dat de verzekering al lastig gaat doen als je met een normaal modelvliegtuig schade aanricht. Mocht er uit politie onderzoek blijken dat je met illegale apparatuur werkt zou dat wel eens een uitsluiting van de verzekering kunnen betekenen. Maar dan zit je weer met handhaving, wat is legaal en wat is illegaal. Voor de wet ben je al illegaal bezig als je een zender uit de US hebt, die is niet conform de EU regels. Ik denk ook dat als je een Assan module of zo in je zender bouwt je al niet meer voldoet aan de conformiteits eisen, dus illegaal vliegt. Wie controleert dat? Vroeger reden er nog wel eens mannetjes van de Radio Controle Dienst die de spullen konden controleren maar nu is het alleen aan de club of als er iets gebeurd is, aan de politie. Het is volgens mij gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken, iedere modelvlieger weet dat je niet boven mensen of bebouwing moet gaan vliegen. De filmpjes die ik af en toe zie van een persoon die zich niet meer op het forum vertoont geven het verkeerde voorbeeld. Dit is dan ook geen modelvlieger maar een idioot die de welwillende FPV-er zijn hobby, en misschien wel de hele modelvlieghobby, in gevaar brengt. Je kan regels maken maar handhaven wordt moeilijk. Als men elkaar er niet eens meer op aan durft te spreken als mensen in elkaar geslagen worden dan zal er ook wel geen opmerking komen als een of andere gek laag boven een dorpje of op 1100 meter hoogte boven de wolken staat te vliegen. GJ
__________________ www.F5B.nl |
| |
| | #41 (permalink) | |||
| Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het klinkt mischien wat al te optimistisch, maar ik denk dat we hier in Nederland een stuk beter af zouden zijn, als we ens wat meer naar ons gezonde verstand luisterden, en zonder dwang van overheid of wat dan ook, ons gewoon aan normale regeltjes gingen houden, zodat we met zijn allen lekker onze hobby kunnen uitoefenen zonder dat er gelijk verboden om de hoek komen kijken. Niet alles wat technisch mogelijk is, moet ook per sé gedaan worden: Ik heb ook twee (ouwe) motorfietsen in de garage staan die allebei dik 200 willen. Dat wil niet zeggen dat ik dat dan ook maar moet doen.... Zou een mooie boel worden als iedereen zo dacht. Vroeger deed iedereen maar wat, en daarom hebben we nu bijvoorbeeld maximum geluidseisen aan auto's, motoren (en ook onze modelvoertuigen) en word daar zeker wat auto's en motoren betreft, echt de hand aan gehouden. Ik ben ook lid van de KNMV, en heb zoals iedere Nederlander ook een gezonde hekel aan alle regeltjes die die Club mij oplegt als ik met de motor het circuit op wil. Maar zonder die regels gebeuren er te veel ongelukken, gaat de overheid ingrijpen, en is het rap gedaan met de hobby. Aan auto's mag je officieel al niet meer onbeperkt modificeren, maar dat je aan een motorfiets nog gewoon legaal mag sleutelen en veranderen, dat hebben we aan den KNMV (die in bijvoorbeeld de motorsport een hele dikke vinger in de pap heeft, analoog aan onze KNVvL) te danken, die zich daarvoor sterk maakt tegenover de overheid, door onder andere het argument van zelfregulering te gebruiken. Dat probeert in mijn ogen de KNVvL ook, maar dan moeten wij als modelvliegers daaraan wel mee willen werken. Mensen, alsjeblieft, gebruik je gezond verstand, om te voorkomen dat de Overheid zich er (teveel) mee gaat bemoeien. Groet, Bert | |||
| |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 23 december 2003 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 47
|
Misschien was ik niet duidelijk genoeg maar ik zal het dan even kort formuleren. Regeltjes vanuit de overheid vind ik prima, regels betekenen geen verbod. Dat de KNVvL daarin een adviserende rol speelt is goed. Handhaving van de regels is niet of nauwelijks mogelijk, dus iedereen moet zijn gezonde verstand gebruiken bij het gebruik van FPV (maar ook van modellen in het algemeen) en elkaar durven aanspreken bij gevaarlijke situaties. GJ
__________________ www.F5B.nl |
| |
| | #43 (permalink) | |
| Citaat:
Als je het zo stelt, kan ik het vrijwel volledig met je eens zijn, op de inmenging van de overheid na. Regeltjes vanuit de overheid betekenen inderdaad niet per definitie en verbod, echter omdat die regeltjes nergens met elkaar in tegenspraak mogen zijn, zijn ze wel sterk beperkend, en vaak komt het toch op een verbod neer (dit, omdat voldoen aan alle regels in sommige gevallen gewoon inhoud, dat je niet kunt doen wat je eigenlijk wilt doen. Ik heb dat met de vliegschool aan den lijve ondervonden). Meestal veel sterker beperkend dan we zouden willen. Handhaven is inderdaad moeilijk, maar als de regels (vanuit de overheid bedoel ik) berkend zijn en men besluit om ze te gaan handhaven, hebben we wél een probleem. Met slechts gedragsregels vanuit de KNVvL lopen we die kans een stuk minder..... En nogmaals, ik ben geen KNVvL fan want ik heb überhaupt een hekel aan regels, maar op dit gebied beschouw ik het als de minste van twee kwaden. Dat gezegd hebbende, ik kan wel een hekel aan regels hebben, maar ik moet helaas toegeven dat ik op de vliegschool ook degene ben die de regels aangeeft. Het gaat gewoon niet zonder. Maar liever, die regels zelf bepalen op een manier dat ik er niet mee in de problemen kom en toch grotendeels kan doen wat ik wil, dan dat iemand anders (in ons geval de vergunningverlener, ofwel de gemeente) dat doet op een manier die ons niet ten goede komt omdat het nóg verder inperkt. Ik hoop dat men op landelijk niveau deze gedachte ook zou willen toepassen. Groet, Bert | |
| |
| | #44 (permalink) | |
| Lid sinds: 20 december 2008 Locatie: Lemmer Leeftijd: 47
| Citaat:
De verschillende fpv filmpjes geven dat al aan omdat het gezonde verstand daar ver te zoeken is. Regels en wetten zijn nodig om de grenzen van het toelaatbare aan te geven. | |
| |
| | #45 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juni 2007 Leeftijd: 50
|
Iemand die anderen fatsoensnormen oplegt is bang voor zijn eigen onfatsoen. Wat is gezond verstand?...jij mag geen mes met een lemmetlengte van 15 centimeter hebben...de overheid mag een bom hebben die in 1 klap heel nederland wegvaagt...en die mag gebruik maken van een fpv om diezelfde bom te sturen...waar hebben we het over? Modelbouw fpv stelt toch geen bal voor?...wat voor schade kan je nou aanrichten met een stuk schuim zoals een funjet of easystar gestuurd d.m.v. fpv?
|
| |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |