![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 2 september 2002 Locatie: Ederveen
|
In de komende ronde met aanpassingen in het BVM (Basis Veiligheidsreglement Modelvliegen) willen we beperkingen gaan aanbrengen in het vliegen met een video bril, vóórdat er op een andere manier wordt ingegrepen. Dit wordt het voorstel wat ook al in Dld gehanteerd wordt: Het vliegen met een videobril wordt alleen toegestaan indien er gebruik gemaakt wordt door een "buddy" systeem van zenders, waarbij één gekwalificeerde vlieger doorlopend zicht heeft op het model en omgeving en in staat is in te grijpen. Deze laatste vlieger is de wettelijke gezagvoerder en moet de hoofd- ofwel instructeurszender hanteren. De met een videobril vliegende vlieger dient de "leerling" zender te hanteren. De vlucht moet geheel volgens de andere beperkingen van het BVM gevlogen worden. Laatst gewijzigd door Richard Branderhorst; 30 november 2009 om 03:39 |
| |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 maart 2003 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 37
|
Richard, Chapeau voor een goed initiatief! Absoluut mee eens. Een dergelijke afspraak hebben we bij de Aeroclub Kennemerland begin dit jaar ingevoerd. We hebben gemerkt dat het van belang is dat er goede afspraken worden gemaakt over het moment van ingrijpen. De Zichtvlieger moet ten alle tijde de verantwoording nemen om in te grijpen als hij zelf aan het einde van zijn zichtbereik begint te komen. Er niet op vertrouwen dat de video piloot dat kleine stipje wel weer terug weet te brengen. Groet, Gerben
__________________ F5B komt naar je toe deze zomer! www.F5B.nl |
| |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 april 2005 Locatie: Veldhoven Leeftijd: 41
|
waarom met 2 zenders. je kan toch ook overpakken. straks mag lesgeven ook niet meer met 1 zender en moet je altijd een leraar-leerling systeem hebben.
__________________ www.rc-parachute.nl |
| |
| | #4 (permalink) |
|
We maken een regeling waar de autoriteiten mee kunnen leven. Werken met 1 zender is geknoei, zie mijn standpunt daarover met lesgeven in het draadje over lessen met rudder-only: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post1471419 Dit punt wordt dus NIET aangepast in de nieuwe regeling en tenslotte waar praten we over, een goedkope zender plus een kabeltje. |
| |
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 17 januari 2005 Locatie: Uitgeest Leeftijd: 49
| Citaat:
Zelf vliegen wij ook met fpv, Ik ben het met je eens dat er wat beperkingen cq regels worden opgesteld. zelf denk ik eerder aan beperking van snelheid van de toestellen. (op dit moment een twinstar) deze is met FPV al interesant genoeg. tijdens het "leerproces" hebben wij altijd met 2 personen gevlogen. (dit bleek gewoon noodzakelijk om inschattingen te kunnen maken inzake hoogte- afstand ed.) Met de intergratie van osd / gps info hebben we wel gewoon solo vluchten gemaakt. Ik ben er een voorstander van om met een 2e persoon welke zicht heeft op het toestel te vliegen. Deze 2e man kan info geven als er iets gebeurd, echter zender koppelen gaat me te ver. uiteraard moet ik even toelichten waarom. Om de veiligheid te vergroten gebruiken wij op onze fpv zender ook gebruik van "head movement", de kamera op de kist volgt dus de hoofdbeweging. Hierdoor kan je je veel makkelijker orienteren op de omgeving en je positie t.o.v. van het veld. Echter gebruikt dit systeem de LS ingang op de zender, waardoor het koppelen van zenders niet meer mogelijk is. mvg. ronald
__________________ jong geleerd is oud gedaan, www.rijkon.com | |
| |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 september 2002 Locatie: Het Oldambt Leeftijd: 45
| Citaat:
En natuurlijk via een tweede zender. al of niet met een kabeltje....Het is bijna 2010! Johan | |
| |
| | #8 (permalink) |
|
Ronald, De bedoeling van dit draadje is gebruikers de gelegenheid te geven bij de samenstelling van nieuwe regels inspraak te geven, ipv botweg door de strot drukken. Maar er moet wel iets komen. Ik vlieg zelf geen FPV, een paar jaar geleden al eens mogen aanschouwen in Spanje, dus van alle ins- en outs ben ik niet 100% op de hoogte, ik hoop dus middels dit draadje alle argumentatie te verzamelen. Feit is dat een aantal clubs en misschien ook al enkele overheden in afwachting zijn van reglementatie. Jouw argumentatie over de dubbele functie van de leerling zender steekplaats neem ik mee. Maar is er geen andere technische oplossing voor? Ultimo zou je de pan bediening via een simpele en separate zender/ontvanger kunnen doen. Dat je middels je bril een goed overzicht van de omgeving kunt hebben bestrijd ik. Een naderende MLA/ULV, sport/zweefkist zie je echt niet zo snel in de verte, en kun je je minder snel een goed beeld vormen wat je beste manier is om daar geen gevaar voor te betekenen. Gezien het snelheidsverschil zul je met een model dus ook vaak achterom moeten kunnen kijken, ik neem aan dat de meeste camera setups dit niet toelaten, en al achteruit kijkend is het lastig besturen lijkt me... En wat doe je bij een overdracht storing, bril van je hoofd rukken, terwijl je ogen die gefocussed en geaccomodeerd staan voor de bril (zeker bij verduistering) plotsklaps in de felle zon in de verte moet laten kijken? Dat gaat meerdere seconden duren. |
| |
| | #9 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 augustus 2004 Locatie: Maarssen Leeftijd: 42
| Op de vraag “Wie gaat mij pakken” zou in principe de KLPD afdeling Luchtvaartpolitie geantwoord kunnen worden, het is immers een overtreding van de luchtvaartwet. Wat misschien nog belangrijker is, is dat je niet verzekerd bent en alle schade als gevolg van een ongeval op de piloot persoonlijk verhaald kan worden. Wanneer FPV vliegen wordt afgedekt in het BVM valt het wel onder de KNVvL verzekering.
|
| |
| | #10 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 1 januari 2003 Locatie: nijmegen
|
Dus ik sta ergens in the middle of nowhere te vliegen, en plots komt daar de luchtvaart politie, die mij dus zal vervolgen? .... Goed, laat die luchtvaarpolitie dan maar komen, schud ik ze de hand met een glimlach, omdat ze mij na veel pijn en moeite mij hebben weten te vinden. Het klinkt kinderachtig, maar denk dat de meeste fpvers niet aan de rand van een drukke weg staan te vliegen. Fpv vliegen doe ik niet bij een club... Fpv vliegen doe ik op een plek waar nagenoeg niemand komt..Tevens altijd met mijn vriendin erbij. Goed, dat ik niet verzekerd ben, ben ik heilig van overtuigd. Laatst gewijzigd door ramsus42; 28 november 2009 om 14:41 |
| |
| | #11 (permalink) |
|
Remy Je begrijpt het verkeerd, er is een regeling in de maak, waarmede de autoriteiten en clubs mee kunnen leven. Doen we dat al zelfregulerend niet en laten we het allemaal op zijn beloop, komen er draconische maatregelen zoals een compleet verbod van boven. Daar zijn genoeg voorbeelden van in de luchtvaart en je bent járen bezig dat terug te draaien. We hebben allemaal een verantwoordelijkheid als gebruiker van het luchtruim, OOK als je ergens achteraf staat te vliegen, want "achteraf" bestaat boven Nederland niet als je het over luchtruim hebt. Ik vlieg zelf ook met sportkisten en ik zou niet weten waar ik "achteraf" in NL zou moeten vliegen. |
| |
| | #12 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 1 januari 2003 Locatie: nijmegen
|
Aha, Goed, ik zal wel wat te snel op mijn tenen getrapt zijn, na weer het e.a. te lezen over FPV. Echter ben ik eerlijk, en zal ik alsnog niet vliegen bij een club. De moeite om in de verdediging te gaan op een oudere man ( lees, de oude rotten in het modelvliegen) zijn commentaar, heb ik er niet voor over. Maargoed, goed iniatief, ik zal te snel gelezen hebben. |
| |
| | #13 (permalink) | |
| Lid sinds: 17 januari 2005 Locatie: Uitgeest Leeftijd: 49
| Citaat:
Ik gaf ook aan dat ik het helemaal eens ben dat er aan regelgeving iets wordt vastgelegd. Er zijn nu helaas te veel vrije Interpretaties bij de verschillende verenigingen. Dit varieerd van vliegverbod met FPV tot alles mag. Zelf gaf ik ook aan dat een 2e man eigenlijk een must is. Bij ons veld hebben we (gelukkig) geen last van ander vliegverkeer in de omgeving, maar bij bv een video drop out is de 2e man bijna een must. Het afrukken van de bril en trachten de kist te vinden ( eigen ervaring) lukt niet!! Ik gaf alleen aan een zender koppeling gaat mij iets te ver, bij een kist ala twinstar achtige is er voldoende tijd om de zender over te pakken. Als wij vliegen zit de 2e man op een stoel naast mij, zodat hij direct na aangeven kan ingrijpen. Bij kisten met hogere snelheid is dit uiteraard niet eens ter sprake. De pan functie wordt bij ons systeem juist gebruikt om: - een meer realistisch gevoel te geven bij het vliegen - een betere orientatie te krijgen tijdens het vliegen - mooiere plaatjes the kunnen maken tijdens het video vastleggen ( wat wij bij elke vlucht altijd doen om ook te leren van gemaakte foutjes) Vandaar dat deze koppeling gemaakt is via de LS port en direct aan de videobril gekoppeld zit. De (fpv) piloot kan zich hierdoor sneller orienteren bij eigen bediening. misschien is er wel een slimme oplossig om een 2e zender te koppelen zonder gebruik van de ls port te maken, echter weet ik deze niet zo snel te bedenken. Ook vliegen wij uitsluitend met redelijke high end apparatuur wat dan ook nog de kosten opdrijft. Een eenvoudige zender is te beperkt, ik vlieg de FPV op 9 kanalen. Met vriendelijke groet, Ronald
__________________ jong geleerd is oud gedaan, www.rijkon.com | |
| |
| | #14 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 april 2005 Locatie: Veldhoven Leeftijd: 41
|
Je kan ook overreguleren en jullie gaan uit van een totaal verbod als je niets regelt. Vind dan een compromis, Vliegen met FPV mag, maar alleen in het bijzijn van een gekwalificeerde vlieger die in het geval van problemen de zender direct kan overnemen of direct kan ingrijpen door een Leraar Leerling systeem. Dan heb je de zaken toch ook geregeld ook al vind je overpakken geknoei. Volgens mij had je vroeger niet anders maar we hebben ondanks dat we aan het knoeien geweest zijn toch aardig kunnen leren vliegen.
__________________ www.rc-parachute.nl Laatst gewijzigd door pietervisser; 28 november 2009 om 20:17 |
| |
| | #15 (permalink) |
|
Pieter, Het is de eerste keer dat we zo communiceren ivm nieuwe regelgeving, ik wist dat het een risico was en me dus in feite kwetsbaar opstel. Ik heb deze functie nou eenmaal geaccepteerd en dan moet je je nek wel eens uitsteken. De eis van het buddy systeem stond me in eerste instantie hoog op de agenda, maar dit nieuwe argument had ik niet overzien. Vrijwel direct kwam er ook een PMreactie over de kosten van een extra zender, maar dat vind ik geen goed argument. Veiligheid kost bijna altijd (extra) geld of moeite, als die kosten niet in verhouding staan met de winst aan veiligheid, dan moet dat dan maar. Maar laten we mijn standpunt van de LLS dus even voor wat het is totdat er meer reacties binnen zijn. Ook duidelijk moet zijn dat ik beslist nieuwe stromingen in de hobby erg waardeer. Het uitzoeken, het experimenteren, het tot (en soms óver) de randjes gaan is me zelf ook niet vreemd. Maar op een gegeven moment ontstaat er in ons dicht bevolkte landje behoefte aan regelgeving, dat kun je beter in een vroeg stadium doen als wachten totdat de rapen gaar zijn. Ja Pieter, klopt, vroeger hadden we geen LLS, maar ook geen FPV... |
| |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |