![]() |
| | #31 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 februari 2004 Locatie: naaldwijk Leeftijd: 67
|
Ik meen dat de zaak eenvoudig ligt. Mijn proefbankje meet een koppel. het tegenmoment wordt geleverd door de propellor op de krukas van de motor. Ik had ook een wervelstroomrem of een waterrem kunnen gebruiken. Meer is er niet. Luchtvochtigheid heeft invloed op de prestatie van de motor, door de kwaliteit van de aangezogen lucht, niet op de prestatie van het apparaat dat het tegenmoment levert. Voor Rick NL : ik hoop dat je waterdamp bedoelde. Voor een beter begrip van de zaak: indien ik een complete kist in een meetopstelling hang en ik wil de voortstuwingskracht van de propellor-motor combinatie meten, dan spelen alle factoren die al genoemd zijn een rol.
__________________ when in trouble or in doubt: fly in circles, crash and shout. |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Een dhz dynamometer ontwerp, m.b.v hard disk en magneten. Geen invloed van propwind, vochtigheid, luchtdruk, hoogte, temperatuur op meetopstelling. Zie LRK Site, laatste link op pagina, namelijk -> Performance Measurements on ...
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 17 november 2011 om 01:17 |
| | |
| | #35 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 februari 2004 Locatie: naaldwijk Leeftijd: 67
| Citaat:
Het meten van de prestaties van een verbrandingsmotor, in ongesmoorde toestand, dus volgas. Bij het verbrandingsproces spelen veel uitwendige factoren een rol. Die factoren hebben geen invloed op het type uitwendige belasting dat op de motor wordt gezet. Wanneer ik op 1 dag metingen doe, met de zelfde belasting , maar met kleine wijzigingen aan de motor, en ik krijg resultaat, dan ben ik al blij. Ik zou de metingen kunnen herhalen bij gewijzigde omgevingsfactoren. Dat levert dan inzicht in de invloed daar van. Maar wees gerust, ik heb geen hoge verwachtingen van de reproduceerbaarheid van de metingen.
__________________ when in trouble or in doubt: fly in circles, crash and shout. | |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Lid sinds: 19 juli 2006
|
Luchtdruk heeft tot 3% effect op het opgenomen vermogen. Indoor gemeten bij dezelfde temperatuur bij een veranderend weerbeeld van 1040 mbar naar 980 mbar. Temperatuur een hogere invloed. Dit laatste gemeten op een doordeweekse avond met warme goed doorladen accu's op zolder bij 21 graden en buiten bij 10 graden wat een verschil van 10% liet zien. Een verbrandingsmotor heeft ten opzichte van electro het voordeel dat als de lucht dikker is er meer vermogen geleverd kan worden. De kist heeft dan ook meer weerstand. In de praktijk heft dat elkaar enigszins op. Ik zou er niet van wakker liggen.
__________________ F to B or not to B, that is the question |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Ik lig er niet wakker van hoor. Ik wil wel graag steun bij het bedenken van een eenvoudige toerenteller, die vast op de bank kan worden gemonteerd , met een uitlezing op afstand van de prop.
__________________ when in trouble or in doubt: fly in circles, crash and shout. |
| | |
| | #38 (permalink) |
|
Jamara.de Drehzahlmesser RPM Master ArtikelNr.: 170135 UVP des Herstellers**: 35,82 € Kun je waarschijnlijk wel via quartel laten komen, dan scheelt dat de verzendkosten.
| | |
| | #39 (permalink) |
| Lid sinds: 20 oktober 2005 Locatie: Castricum Leeftijd: 47
|
Of deze HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Multi-blade Tachometer Ze hebben ook nog een goedkopere maar die heeft kleine cijfers. Hou er rekening mee dat zo'n ding licht nodig heeft. De lamp mag niet gevoed worden uit het stopcontact. Van 50 Hz raakt hij in de war. Groet Robert-Jan |
| | |
| | #40 (permalink) |
|
Niet in de war, 50Hz is 50 sinussen per seconde = 100 wisselingen per seconde = 6000 wisselingen per minuut, voor een tweeblad propellor komt dat overeen met 3000 rpm. Je kunt zo'n ding dus controleren aan de hand van een gloeilamp. Bij voorkeur gebruiken bij daglicht of een 12V lamp gebruiken uit een accu of gestabiliseerde voeding. Toerenteller van Jamara is hetzelfde ding als die van Hobby King, alleen twee keer zo duur. Dit item is bij Hobby King niet meer leverbaar, het alternatief wat ze aangeven is nog goedkoper. Een mooiere oplossing is een data logger, dan kun je toeren en koppel opslaan en in een grafiekje plaatsen.
| | |
| | #41 (permalink) | |
| Citaat:
Het zou kunnen met een Hall opnemer, dan heb ik b.v. een prop driver nodig met een magneetje erin verwerkt. Maar hoe moet het dan verder? Daar gaat het om. Ik ben nog verre van dataloggers etc. Gewoon toerental meten is al voldoende. Ik heb al het apparaatje van Conrad, dat werkt prima, alleen inderdaad niet in kunstlicht.
__________________ when in trouble or in doubt: fly in circles, crash and shout. | |
| | |
| | #42 (permalink) |
|
Ik heb een BnB datalogger met een usb aansluiting, dan kan je op de PC zien welk toerental de motor maakt, dat kun je door een magneetje op de meenemer te plaatsen. Ik ga er van uit dat de data logger van eagle tree dat ook kan. Bij Haltronics Electronica / Modelbouw / Cnc Freesmachines Graveermachines / Stappenmotoren / L297 / L298 L6203 /Stappenmotor /Axi brushless motoren de electronica zaak in Almere bij Bruno aan het einde van de straat verkopen ze bouwdoosjes van een toerenteller, op de site onder modules bouwpakketten kun je dat vinden. Kunstlicht kan wel als je de lamp maar met gelijkstroom laat branden. Dus de toerenteller die je hebt met een zaklantaarn achter de prop is echt de makkelijkste oplossing.
| | |
| | #43 (permalink) | |
| Banned Lid sinds: 15 februari 2012
| Citaat:
Laat de hallsensor een LED aansturen welke je tegen de opnemer van het Conrad apparaatje laat schijnen. Om storing te voorkomen kan je zelfs de LED en opnemer van Conrad afdekken met tape oid zodat er geen kunstlicht bij kan komen. Andere oplossing is om de uitlezing van de hall op de pc / laptop weer te geven, maar dan gaan we het hebben over een dynometer. Volgens mij is dat ook wat je nu aan het doen bent of wilt gaan doen ? | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |