![]() |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 februari 2004 Locatie: naaldwijk Leeftijd: 67
|
Nu het overzetten van plaatjes goed lukt, nu het volgende project: een proefbankje. Als het lukt, moet ik het koppel van motoren kunnen meten.
__________________ when in trouble or in doubt: fly in circles, crash and shout. |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 februari 2004 Locatie: naaldwijk Leeftijd: 67
| Citaat:
Om het nog ingewikkelder te maken: met het gemeten koppel kunnen het vermogen en de gemiddelde effectieve cilinderdruk worden berekend.
__________________ when in trouble or in doubt: fly in circles, crash and shout. | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
|
Zie ik daar de St 56 RC ? Met tweede generatie (= dicht van voren) demper?
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
Die motor is eigenlijk oorzaak van mijn toegenomen belangstelling voor de tweetaktmotor met al zijn grillen. Net als bij de ST .40 is bij de ST .56 sprake van sub piston induction.Voor alle duidelijkheid: als de zuiger in het bovenste punt staat kun je aan de onderkant in het carter kijken, dus uitlaat staat open! Of dat nu erg is voor het functioneren van de motor in een stunter , dat wil ik zelf wel eens uitvogelen. Ik heb inmiddels wat delrin "sprinkler venturies", dus de carburateur kan er af. Alleen bij de eerste test van de bok vind ik het veilig om de motor stationnair te kunnen laten draaien. Daarna gaat de motor draaien in de WOT stand. Raden wat dat betekent?
__________________ when in trouble or in doubt: fly in circles, crash and shout. | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 18 juli 2004
|
WOT?.......Wide-Open-Throttle? even zomaar een opmerking: Zou de meting niet beter zijn met de draaistang van het bokje in het verlengde van de krukas? (het hart)en dan de hele opstelling vericaal plaatsen(principe van hely) succes met je metingen Richard ps. heb ik wat gewonnen? Laatst gewijzigd door Richardcj; 10 januari 2011 om 17:22 |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Citaat:
Ik heb dat ook gedacht, van die andere opstelling. Ik vrees dat je dan met demping en zo moet gaan werken. Nu zit er een eenvoudige wrijvings demper achter de verticale wijzerplaat. Het model is beproefd, ik heb het in Amerika gekocht, het is dus niet uit eigen koker. Ik hoop dat de kinderziektes er uit zijn.
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
Dus niet zo maar poorten verplaatsen. Ik kan altijd proberen de hele cilinderbus axiaal te verplaatsen, dat wel.
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 19 juli 2006
|
Wat leuk om te zien dat er ook bij verbrandingsmotoren gemeten gaat worden. Op de HTS in Alkmaar hebben we in 1979... een opstelling gemaakt met rekstrookjes op het statief. Ik hoop dat je draaias voldoende stabiel is om te kunnen meten. Dat deze as niet exact in het verlengde staat van de krukas is niet echt een probleem. Je zoekt namelijk geen exacte getallen maar beter of slechter dan iets anders. Belangerijk is dat je de geometrie van je oplossing niet wijzigt tijdens het vergelijken. Electro motoren zijn makkelijker te meten want P = U * I en dat is ook koppel maal toerental.
__________________ F to B or not to B, that is the question |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • | |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Citaat:
Het koppel trekt zich gelukkig niets aan van de plaats waar het gemeten wordt. Dus de opstelling kan er wat excentriek uitzien, invloed op de meting heeft dat niet. Maar het is zeker zo dat absolute meetresultaten moeilijk te halen zijn. Het grootste probleem zal worden een eenheids familie propellers samen te stellen, om een beetje leuk een complete koppel kromme op te zetten.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |