![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 27 december 2009 Locatie: Sint-Niklaas Leeftijd: 50
|
Dag allemaal, Ik ben een duikboot aan het bouwen. Een Robbe U47. Hierin zitten 2 motoren: Hochleistungsmotor Mabuchi RS-550 SH. Dit zijn eenvoudige doch zeer performante motoren die ook in boormachines gebruikt worden. Kan ik voor deze motoren een speedcontroller voor een brushlessmotor gebruiken. Bij hobbyking en okhobby vind je deze voor een zeer goede prijs. De controllers van Robbe daarentegen zijn zeer prijzig. echt dure controllers in een duikboot gebruiken heeft niet zoveel zin omdat zo een ding onvermijdelijk wel eens nat wordt en dan de geest kan geven. Maar ik zag dat de brushlessmotoren die aansluitingen hebben terwijl een gewone moter enkel een +/- aansluiting heeft. Graag jullie advies, Dank! Frank |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Een motor met borstels heeft een regelaar voor een borstelmotor nodig. Deze regelaar heeft buiten de aansluitkabel naar de ontvanger vier draden. Een plus- en minleiding naar de accu en twee draden naar de motor. een regelaar voor een borstelloze motor heeft drie draden naar de motor. Zo'n regelaar werkt volgens een heel ander principe en kan onmogelijk samenwerken met een borstelmotor.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 29 juni 2009 Locatie: Heerenveen Leeftijd: 28
|
Beste Frank, Wat betreft jouw mening dat een dure regelaar in een sub overbodig is zal door iedereen in het onderwater wereldje tegengesproken worden. Een van de meest gebruikte en vertrouwde regelaars is o.a. de Robbe rokraft 120 up. Kost iets meer dan de gewone maar biedt veel zeker en veiligheid. Afgelopen zomer is er nog bijna een U-47 (die van tiger1) verloren gegaan door een binnenbrand, welke als ik het goed begrepen heb nauw verband heeft met dit onderwerp. En zoals Marc al zegt, gewoon even bij het sub forum of rechtstreeks aan raf. Zit je altijd goed
__________________ Robbe Schluter 7.5cc Hughes 500E (1992). Robbe Schluter 8.5 cc Schweizer 300C. Schluter Hegi Cobra (1972)! |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Borstelloze regelaar alleen bij bortelloze motoren, borstelregelaars alleen bij motoren met koolborstel.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |