![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 21 januari 2005 Locatie: limburg Leeftijd: 20
|
Hallo, het lijk mij leuk om eens een keer een ESC te maken voor een brushless motor. ik heb al wat gezocht hier op het forum en via google en zo heb ik een topic gevonden op rc groups waar een hoop staat,(linkje) nu ben ik zelf (nog)niet zo thuis in het hele elektronica gebeuren en ben ik dus op zoek naar een uitleg waar goed wordt uitgelegd hoe een esc werkt met behulp van O.A. plaatjes en schema's waar ook bij uitgelegd wordt wat elk onderdeeltje doet, misschien dat iemand nog een site weet waar het allemaal redelijk eenvoudig uitgelegd wordt. Groeten, Dragon |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2004 Locatie: Tilburg Leeftijd: 41
|
hoi tja het is een leuke hobby electronica, maar als je er geen verstand van hebt zal je niet ver komen. waarom zelf een esc maken als ze goedkoop te verkrijgen zijn. het is niet zo dat je even een esc zelf kan maken, daar komt meer bij kijken als alleen elektronica. ook de software die in de esc moet zal geprogrammeerd moeten worden. als je wat wilt leren over onderdelen is het leuk om een experiment doos te kopen waar met een aantal onderdelen schakingen te maken is. mvg Hans
__________________ Xray nt1 2009 ec, xray XII link, xerun 120a 1s, lrp X11, novarossi 12-3sct, pico evo4, mp blizzard 800 watt, valenta triagle, graupner mx16s, sanwa m11, Xray T2-009. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 5 juni 2009 Locatie: Steenwijk Leeftijd: 43
|
@Dragon, In de beginjaren van het electrovliegen waren er wel schema's en layouts voor brushed regelaars in diverse, vooral duitse, modelbouw- en electronicabladen te vinden voor zelfbouw (zelf met mijn pa ook gedaan, zelfs al gedeeltelijk in SMD (wat een gepiel!!)). Een brushless regelaar is minstens 3x zoveel werk (3 tot 6 eindtrappen met FETs) en het grootste probleem is de software. Dus zelfbouw is, helaas, bijna niet te doen. Met vriendelijke groet, Rob Hermens
__________________ MX16s (in Pult), Smaragd, Fling II (V staart mod.), Zackcombat (helling), Wiesel XP (helling), Vision Sport/Plus X (F5J), V Max evo III (F5B), PKZ Spitfire MkIX. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 28 november 2006
|
kijk hier eens; van a-z bouwwerkje wat een tijd als HET Tsumani 10A regelaar is verkocht Thomas Radetzki RC modelling and RC electronics Speedy-BL Feitelijk is het niets meer dan een vertaalslag van een pulsbreedte (PPM) signaal naar een 3 fase aansturing met variabele timing om een 3 fasen motor aan te sturen. Vaak met een Mega8 of Microchip PIC processor (Zie ook de microchip site voor wat projectjes; ook een brushed regelaar is hier als bouwproject beschikbaar. (voor de gein een 20A versie gebouwd, werkt leuk) Je kan eigenlijk een vergelijking maken met een frequentie regelaar en daar is heel veel pinciepe info van te vinden. |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 september 2004 Locatie: Tilburg Leeftijd: 41
| Citaat:
ga dat maar eens uitleggen aan iemand die geen electronika kennis heeft. suc6 interesant doen is ook een vak appart
__________________ Xray nt1 2009 ec, xray XII link, xerun 120a 1s, lrp X11, novarossi 12-3sct, pico evo4, mp blizzard 800 watt, valenta triagle, graupner mx16s, sanwa m11, Xray T2-009. | |
| | |
| | #6 (permalink) | |||||||
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat door Whisky4's jargon de topicstarter een goed beeld krijgt wat hem, als niet-elektro-techneut, nog te doen staat.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 7 januari 2010 om 23:06 | |||||||
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 30 maart 2007 Locatie: Delft, ZH Leeftijd: 18
|
Ik heb een keer een regelaar geprobeerd te repareren door de doorgebrande FET's te laten vervangen voor nieuwe. En aan iedere fet moest ook nog een smd weerstand gehangen. Ik moet je eerlijk zeggen, het is me niet gelukt. Wat een gepriegel zeg!
__________________ ex-modelbouwer inmiddels |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Een borreltje voor het solderen wil nog wel eens helpen om de handen stil te krijgen
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 8 januari 2010 om 17:52 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |