Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 17 januari 2010, 10:44   #1 (permalink)

Standaard Vaartregelaar constant op 66 % gebruiken

Ik heb tweedehands een zwever met binnenloper overgekocht. Heel het toestel is afgestemd op 2 cellen lipo, maar ik ben gestandardiseerd op 3 cellen lipo-packs. De regelaar kan 3 cellen aan.

Mag ik het toestel en alle electronica die er in zit standaard laten en zendermatig de uitslag van het motorkanaal begrenzen tot 66 %. Dan 'ziet' mijn motor toch maar 66 % of 2 cellen ipv 3 cellen? Als de regelaar eerst volle gas moet detecteren kan ik dit misschien regelen door de uitslag na het 'booten' met een schakelaar die het Dual Rate of travel adjust-programma activeert te begrenzen...

Enig risico dat ik hiermee iets beschadig of redenen waarom dit niet kan werken? Andere bedenkingen?
Bartdr1 is nu online   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2010, 11:00   #2 (permalink)
Aaalie
Guest

Standaard

Hey Bart,

dat gaat niet goed. De regelaar geeft a.h.w. vele kortere stroomstootjes met de spanning van de akku (dus 3 cellen i.p.v. 2 cellen). Bovendien word dan vaak je regelaar veel te warm, hij moet kontinu schakelen en nog eens een hogere stroom ook. Mogelijk is je motor ook niet efficient in deellastgebruik, en word dan vaak ook veel te heet.
Maar je kan het veel makkelijker oplossen. Als je regelaar wel de spanning van 3S lipo's verdragen kan (meestal is dat het geval, ik heb zelden regelaars gezien die tot max 2S lipo's gaan). Je kan dan eenvoudig een andere prop monteren, kleinere diameter of minder spoed. Je moet de prop zo kiezen dat het totale vermogen (ingang) nagenoeg gelijk is aan het totale vermogen op 2S lipo.
Je moet wel even kontroleren of de regelaar niet te warm word als je alle roeren beweegt, een lineaire BEC moet wat harder werken op 3S lipo's i.p.v. op 2S lipo's. Maar dat is werkelijk een eenvoudig testje op de grond, en eenmalig.

Hoeveel servo's heeft het model, en welke prop zit nu gemonteerd?

Greetz, Aldert
  Met citaat reageren
Oud 17 januari 2010, 12:28   #3 (permalink)

N.P.S.'s schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Je geeft niet aan of je een borstel- of een borstelloze motor gebruikt. Door de werking van een regelaar voor een borstelmotor kan deze veel slechter tegen continue gebruik in deellast.
Een regelaar voor een borstelloze motor kan daar veel beter tegen.

De beste oplossing is, zoals al aangegegeven, experimenteren met de propellermaat, hoewel dit wel beperkt is. Een hele kleine propeller is immers omgeschikt voor een relatief langzaam vliegende zwever.

Hou er ook rekening mee dat bij gebruik van dezelfde propeller bij drie Li-Po cellen i.p.v. twee het stroomverbruik op vol vermogen enorm toeneemt, Het zal ongeveer verdubbelen. Je regelaar en motor moeten dit wel kunnen verwerken.

Laatst gewijzigd door N.P.S.; 17 januari 2010 om 12:35
N.P.S. is nu online   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2010, 21:08   #4 (permalink)

Standaard

Alvast bedankt voor de reacties. Het is een borstelloze motor. B2030-12T Brushless inrunner 3361KV

Specificaties:
Type: B2030-12T
KV (RPM/V): 3361
Afmetingen: D20 x L30mm
Gewicht: 48g / 1.2oz
Voltage range: 6-12V
As dia: 2.3mm
Max. Eff: 82%
Stroom max. eff: 8A
Max. belasting: 14A (60 sec.)
Max. Vermogen: 100W (60 sec. max.)

De zwever is een elektrische Easy Glider:
ik vermoed dat de prop de standaard prop is met reductie +- 3:1 van de Easy Glider en een prop 10x6 (info gevonden op internet)

Regellaar is een Castle Creations Phoenix 25 en kan 3 Lipo's aan.

Ik weet dat ik naar minder spoed en minder diameter op de prop kan gaan, maar wil ook niet te klein gaan op een zwever (het is geen pylonracer). Kleinste dat ik persoonlijk zou willen gaan is 8 * 4.5 maar ik kan momenteel geen Ampères meten.

In de zwever zitten 4 kleine servo's. Ik schat 9gram-formaat...

Iemand die kan inschatten hoeveel ik +- met spoed en diameter naar beneden moet?

Vliegstijl is trouwens snel naar boven (15 seconden?), motor af en wat zweven....
Bartdr1 is nu online   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2010, 21:31   #5 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Denk er ook aan dat door van 2cellen naar 3 cellen te gaan, factor 1,5 hogere spanning, de stroom met factor 1,5x1,5 wil toenemen, een toename met factor 2,25.
En ook al staat de regelaar op 66%, hij schakelt toch de volle 100% stroom die bij 3 cellen zou lopen.
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2010, 09:43   #6 (permalink)
Aaalie
Guest

Standaard

Hey Bart,

het is een klein licht motortje. Deze motor kan idd niet zo goed tegen deellast.
Met de 8*4,5 prop en een vertraging 1:3 moet het naar mijn inschatting net kunnen. Hj draait dan wel op z'n grens, dus ik zou het gewoon proberen en de temperatuur in de gaten houden. Deze motoren kunnen niet zo heel hoge temperatuur aan, boven de 70 graden is het al snel gebeurt. Hij demagnetiseert zijn magneet, en word nog inefficiënter/heter en stookt zichzelf uiteindelijk op.
Gewoon proberen, als hij de temperatuur binnen de grenzen houd, heb je elektrisch gezien een efficiëntere aandrijving voor je Easyglider!
De verbetering in efficiëntie word door de kleinere sneller draaiende prop weer een beetje "teniet" gedaan, maar over het geheel gezien moet het m.i. wel kunnen.

Zelf draai ik een EasyGlider met pylon op z'n rug en een 5,5*4,3 propje. Dit is een prima combinatie in deze zwever!

Succes, greetz,
Aldert
  Met citaat reageren
Oud 21 januari 2010, 15:02   #7 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren Bekijk bericht
... En ook al staat de regelaar op 66%, hij schakelt toch de volle 100% stroom die bij 3 cellen zou lopen.
Weliswaar zijn dat 100% pulsen maar elektronica is snel genoeg om daarop in milliseconden het loodje te leggen.
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten