![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: nieuwveen Leeftijd: 27
|
hallo allemaal. ik heb via marktplaats een gebruikte (uiteraard) futaba FC-18 V-3 aangekocht. bij het inwendig bekijken van de zender viel mij op dat er een "staafje" op de print is geslodeerd waar de laadbus en de accu op zitten. ![]() hier een overzicht van de zender. ![]() hier is te zien dat er een staafje op de print zit welke (lijkt mij) niet zo hoort te zitten. ![]() hier een foto van de voorzijde. het zwarte onderdeel (geen idee hoe zoiets heet) word overbrugd met het staafje. als aanduiding staat er "A26E" op mijn vraag is: waarom is dit component overbrugd? en vooral kan het kwaad?
__________________ groeten jordi www.mvwoubrugge.nl www.asfaltrockers.nl tamiya: scania bakwagen, volvo trekker, scania trekker 6x4 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 64
|
Een prijs voor netjes uitgevoerd soldeerwerk zal de vorige eigenaar vermoedelijk nooit krijgen. Hier is de beveiligingsdiode van het laadcircuit overbrugd. Deze overbrugging is noodzakelijk als je een snellader gebruikt. Het kliederwerk aan de accu-contrasteker zou ik als ik jou was maar snel fatsoeneren. Dit is vragen om problemen. Zelf heb ik er sowieso een hekel aan als de accudraden direkt op de contrasteker zijn gesoldeerd, maar als dit dan toch gebeurt kan er best wel een stukje krimpkous van af. Het betreft hier overigens een FC18 V1/V2 en geen V3.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. Laatst gewijzigd door Corrien; 19 januari 2010 om 20:04 Reden: Toegevoegd, dat het geen V3 is. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 31 juli 2009 Locatie: Vleuten Leeftijd: 51
|
Dat is inderdaad een diode en die heeft als functie "ompool beveiliging". Dioden laten maar in een richting stroom door en als de lader verkeerd om wordt aangesloten dan zal er geen stroom kunnen lopen. Daarnaast zit er dat "glazen buisje" wat een zekering is en die zorgt ervoor dat als de laadstroom onverhoopt toch te groot wordt de zekering springt en alles heel blijft (behalve de zekering dan Het draadje waar je naar vraagt sluit de diode kort... nu kun je de lader verkeerd om aansluiten...Waarom zit dat draadje er?? De diode is hoogst waarschijnlijk stuk! Zo snel mogelijk die draad weghalen en een nieuwe diode erin solderen. Mag vanalles zijn zolang die diode maar ongeveer 1 Ampere of meer aankan. Edit: heeft iemand een cursus sneltypen voor mij?? In de tussentijd zijn er tig antwoorden Overigens kun je m.i. best snelladen met een diode in serie, maar idd wat Hans zegt is wel waar .. die moderne laders die even ompolen die kunnen niet met die diode overweg.. Maar wat voor lader heb jij dan? Laatst gewijzigd door Squadra; 19 januari 2010 om 20:16 |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: nieuwveen Leeftijd: 27
|
bedankt voor de snelle reacties! het kan dus geen kwaad begrijp ik. dat het soldeerwerk een knoeiboel is ben ik volledig met je eens! wat is het verschil tussen de v1/2 en de v3? en hoe herken je dit? alleen door de software? edit na de reactie van squadra, is hij stuk? of is het voor het snel laden niet te forceren?
__________________ groeten jordi www.mvwoubrugge.nl www.asfaltrockers.nl tamiya: scania bakwagen, volvo trekker, scania trekker 6x4 Laatst gewijzigd door jordi; 19 januari 2010 om 20:14 |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Citaat:
Ik denk dat Corrien dat ook bedoelt? De maximale stroom (snelladen) wordt mijn inziens in theorie niet begrenst door een diode, maar door de aangelegde spanning. (ik ben meer theoreticus dan ervaringsdeskundige in deze materie | |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Lid sinds: 28 april 2008 Locatie: belgie, olen Leeftijd: 24
| Citaat:
__________________ voordeel van vliegtuigjes is | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 64
|
De FC18 V3 heeft uiteraard andere, meer uitgebreide software. Daarnaast zijn zowel de hoofdprint als de voedingsprint anders. Op de eerste foto zie je links aan de onderzijde een IC zitten, waarop een papiertje is geplakt waarop de softwareversie is vermeld. Dit IC is een prom (programmable read only memory). Bij de V3 zit de prom op een apart printje aan de bovenzijde van de hoofdprint. Deze is dus wisselbaar. De diode zal niet stuk zijn, dat zou je namelijk meteen zien. Is het niet aan de diode zelf, dan is het wel aan de print. Snelladers moeten de accu kunnen 'zien' om tijdig te kunnen afslaan. Als er een diode tussen zit lukt dit niet, dus die moet je overbruggen. Zo'n lader meet namelijk de accuspanning en stelt aan de hand van het spanningsverloop vast of het laden beëindigd moet worden (zie ook de faq: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ak-laders.html). Bij sommige laders kun je bijv. ook zien, dat elke minuut het laden gedurende een paar seconden wordt onderbroken *. Bij reflex laders wordt er ook steeds zeer kortstondig ontladen, zoals Hans Meij al opgaf. Ook dit ontladen lukt niet als er een diode tussen zit. Op zich kan het overbruggen van de diode geen kwaad zolang de polariteit van het laadsnoer maar klopt. De diode beveiligt namelijk tegen verkeerdom aansluiten van het laadsnoer en externe kortsluiting. Voor dit laatste dient ook de diode, die bij deze zender standaard 3 A is. *[edit]Hierbij wordt de onderbreking tevens gebruikt om vast te stellen met hoeveel stroom het automatisch snelladen moet worden voortgezet[/edit]
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. Laatst gewijzigd door Corrien; 19 januari 2010 om 20:53 Reden: edit toegevoegd |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 september 2004 Locatie: Tilburg Leeftijd: 41
| Citaat:
en je zender is zo niet beveiligt tegen ompolen van de lader als je met een bloklader laad die het omdraaien van de plus en min niet ziet mvg hans
__________________ Xray nt1 2009 ec, xray XII link, xerun 120a 1s, lrp X11, novarossi 12-3sct, pico evo4, mp blizzard 800 watt, valenta triagle, graupner mx16s, sanwa m11, Xray T2-009. | |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Ik bedoel natuurlijk met "onbegrensd" dat ze de stroom niet begrenzen. Sluit je een diode in doorlaat richting aan op een 12V accu en sluit je deze daarna kort dan zal de diode de stroom niet begrenzen. Stel de diode kan 3 A aan, dan zal de stroom vele malen groter worden en de diode laten doorbranden. Onbegrensd belasten is dus wat anders, een diode kan niet meer stroom doorlaten zonder stuk te gaan dan de stroom waarvoor hij gemaakt is. Maar goed, ik hoop dat Jordi zijn vraag beantwoordt is, daar gaat het nl om. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 23
|
en de boel is ook weer opgeknapt helaas wel wat kleine reparaties nodig gehad doordat de eilandjes al is zo heet gestookt waren dat ze niet meer op de print vastzaten maar er los oplagen. gelijk even het soldeerwerk opgeknapt. weer een stekker terug geplaatst zodat je accus normaal kunt wisselen. en het printje weer netjes gemaakt.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |