Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 3 februari 2010, 02:06   #16 (permalink)

Daantjo's schermafbeelding

Locatie: Wichmond---- stomme vragen: 234, meesterlijke antwoorden: 0
Leeftijd: 34
Standaard

Geweldig!!!
Oud 3 februari 2010, 07:58   #17 (permalink)

Luuk Steitner's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klaassie Bekijk bericht
Geweldig idee, je moet er maar op komen!

Lijkt me wel lastig mikken, omdat de IR-straal niet zichtbaar is?
Wordt pas echt leuk in combinatie met FPV... ;D
Ja, dat is niet al te makkelijk maar dat is juist waarom we een IR LED gebruiken met een hoek van 10°. Dan hoef je niet 100% recht op de ander af te vliegen om hem te raken. Dit weekend gaan we zien hoe makkelijk of moeilijk het gaat.
FPV zou helemaal leuk zijn op deze manier
Luuk Steitner is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2010, 14:30   #18 (permalink)
JiB

JiB's schermafbeelding

Standaard

Je zou gewoon een tweede rode of groene led kunnen gebruiken om te zien of je goed gericht bent, of een laser (komt er aan). Het probleem is dan wel dat je het alleen ziet als je raak schiet, en niet als het mis is, en die kennis had je al. (ja een 200mW+ laser zou kunnen, dan kan je meestal wel de lichtbundel zien, de krassen op je netvlies moet je dan maar voor lief nemen).
FPV zou ook leuk zijn, maar tot nu toe moet het maar gewoon wat kunde zijn om raak te schieten. Tenslotte ga je voor paaltjes vliegen of full-contact combat ook geen FPV gebruiken, dan is er geen kunst meer aan. Dus ja, het zal moeilijk zijn om elkaar te raken, hopelijk moeilijk genoeg om het een leuk spelletje te maken.
Oud 3 februari 2010, 16:24   #19 (permalink)

BadBert's schermafbeelding

Standaard

precies, een leuk spelletje

hoop dat de buitenvariant ook goed gaat werken
-= Space Scooter, Picojet, FreeAir Jerry, LL4 black Quadcopter (MW), FPV Nemo, HK ParkJet, Seadolphin 770, M-04 Mx-5, Xray NT18T, HK 1:16 brushless, MX12-2.4ghz =-My Blog
BadBert is nu online   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2010, 18:50   #20 (permalink)
JiB

JiB's schermafbeelding

Standaard

Over de kitjes: volgens mij heeft het niet zo veel zin om maar een controllertje te kopen, dan moet je altijd een maatje hebben die er ook een heeft om er wat aan te hebben. Misschien is het dan beter om ze gewoon per twee te verkopen? Eventueel in combinatie met een kastje met LCD om de score uit te lezen en het aantal kogels te resetten etc.

Ook nog leuke mogelijkheden (mits er voldoende processortijd over is): motorgeluiden afhankelijk van de throttle, 'raketten' (KO schade, maar moet er langer voor in het vizier houden), eigenlijk een heleboel mogelijkheden (doen jullie ook eens wat suggesties?).
Misschien is het handig om het ontwerp wat algemeen te houden zodat het meer een kleine arduino is voor RC toepassingen en de eerste toepassing lasercombat. Dan heb je als schaal vlieger er ook nog wat aan. Niet iedereen zal zijn mooie spitje in de combat durven gooien, maar motor geluiden en een landingsgestel dat netjes langzaam omhoog en naar beneden gaat is dan wel weer aantrekkelijk. Voorstel voor naam: RC-duino?
Oud 4 februari 2010, 09:28   #21 (permalink)

Standaard

Dat per 2 (of meer op aanvraag, als ik bijv een set voor 5 vliegers wil, hoef ik al die lcdtjes niet, 1 is dan voldoende) aanbieden is een goed idee, zeker met een LCDtje (simpel) met een paar knopjes erbij.

wat mij leuk lijkt:
- keuze soort gun (geluid dus bij afvuren geweren/raketten)
- motorgeluiden (al zou ik dat denk ik niet altijd gebruiken, electro is juist zo lekker stil)
- keuze in soort wapens? (meer of minder schade per hit?)
- evt op nog een kanaal apart raketten af vuren ofzo?
- geluid via de geluidsmodule als je geraakt wordt
- een max aantal "levens" en minder max throttle bij "game over" icm een geluidje (allemaal instelbaar via het lcd dan he :P)
- evt instelbaar aantal rounds/min (sneller of minder snel afvuren, raketten natuurlijk alleen 1 voor 1)
-= Space Scooter, Picojet, FreeAir Jerry, LL4 black Quadcopter (MW), FPV Nemo, HK ParkJet, Seadolphin 770, M-04 Mx-5, Xray NT18T, HK 1:16 brushless, MX12-2.4ghz =-My Blog
Oud 7 februari 2010, 18:13   #22 (permalink)
JiB

JiB's schermafbeelding

Standaard

Uitslag van de test: het werkt, en leuk ook! volgens mij was de stand ongeveer 6:3 (in mijn nadeel ja ), maar dat is wel een redelijke weergave van de capaciteiten. Met full contact combat zijn we meestal al blij als we elkaar geraakt hebben. Wat ik nog een beetje tegen vond vallen was het geluid, je hoort het slecht als er iemand op je schiet, en de feedback als je iemand geraakt hebt mag ook best wat meer.

Voor de volgende test fase hebben we besloten het eerst binnen de club (woerden) te houden. Als je tot die gelukkige doelgroep behoort krijg je als het goed is van Luuk daar binnenkort een mailtje over. We willen ongeveer 8 units maken en mikken op 3 Maart, dan kan het op de bouw-avond voor het indoorvliegen op de 7e afgeleverd en ingebouwd worden.
Oud 7 februari 2010, 21:05   #23 (permalink)

Standaard

Mooi dat het werkt, hoe ging het buiten?

Hoop dat je de boel snel verbeterd hebt (kwa geluid etc) en dat je ze aan gaat bieden
Oud 7 februari 2010, 22:39   #24 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BadBert Bekijk bericht
Mooi dat het werkt, hoe ging het buiten?

Hoop dat je de boel snel verbeterd hebt (kwa geluid etc) en dat je ze aan gaat bieden
Buiten hebben we nog niet geprobeerd (brrr) maar dat gaan we binnenkort zeker doen. We hebben alvast sterkere LEDs hiervoor besteld.
Oud 7 februari 2010, 22:45   #25 (permalink)

Daantjo's schermafbeelding

Locatie: Wichmond---- stomme vragen: 234, meesterlijke antwoorden: 0
Leeftijd: 34
Standaard

Ik wil er drie hebben! als ze buiten werken!
Oud 7 februari 2010, 22:49   #26 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daantjo Bekijk bericht
Ik wil er drie hebben! als ze buiten werken!
Wij ook, setje van 3 met lcd instel/uitlees schermpje :P
Oud 7 februari 2010, 23:43   #27 (permalink)

Standaard

Voor de programmeerkastjes met LCD zal je nog even geduld moeten hebben, deze moeten we nog ontwikkelen en daar gaat wel wat tijd inzitten.
We maken de komende weken een eerste oplage voor onze vliegclub voor extra beta tests. Daarna gaan we eens kijken of we er meer met de hand gaan maken of dat uitbesteden. Het is namelijk een hoop werk en we verdienen er niets aan.
Oud 8 februari 2010, 10:29   #28 (permalink)

Volhout's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard Erg leuk idee !!

Met IR diodes die een openingshoek van 10-20 graden hebben gaat het met een enkele sensor heel leuk werken. Die IR diodes (zelfs als je ze met 1A pulsen aanstuurt (met 25% duty cycle blijf je dan net onder de maximaal togestane dissipatie in de IR chip)) kun je een bereik halen van zo'n 30 meter met een normale IR sensor - rechte lijn.

Het 'stotteren' van de motor is misschien niet zo'n goed idee, omdat er ESC's in te stellen zijn op 'traag' (voor heli gebruik) en je dus het stotteren uit kunt schakelen (dat heet vals spelen). Ik zou max gas verminderen.

Dit gaat indoor leuk worden. Ik ben benieuwd naar jullie resultaten van de proef. Maar ook voor outdoor (park flyers) is 10 meter heel erg leuk om te doen.

Voor groter vliegende toestellen, met ultrasoon, gaat wat moeilijker worden. De brushless motoren hebben vaak een audio spectrum wat tot ver over de 20 kHz doorloopt. Kijk maar eens naar de doppler opnames van mensen die een snelheidmeting doen.

De kracht van een gewone IR diode en sensor zijn de eenvoud door de grotere openingshoek. Een echte laser (zeer kleine openingshoek) op de jager zou je moeten compenseren door meerdere sensors op het toestel dat de prooi is. Dat kan technisch wel, maar gaat niet goed werken. Een RC5 'puls' duurt 25mSec, met een IWG (inter word gap) van minimaal 6msec. Om een zeker HIT te hebben moet je op b.v. 30 meter afstand, 25+6+25=56mSec recht op de sensor van de prooi gericht zijn. Zo stablie kun je een toestel nooit sturen (stel dat de sensor 30mm groot is (en dat is HEEL groot voor een IR sensor) dan moet het toestel 56msec binnen 0.06 graad gericht blijven. Dat betekend sturen met 1.2 graden per seconde. Niet dus..... Tenzij je de laser gaat shatteren.

Nogmaals, ik ben benieuwd naar de resultaten. Heel interessant !!

P.S. je moet de IR sensor en IR transmitter buiten de prop cirkel houden.
P.P.S. als je aan de buiten uitvoering denkt, geef dan 'geraakt' ook door door een felle rode LED. Geluid gaat buiten erg snel verloren, zeker als je wat verder weg vliegt.
P.P.P.S : extra functionaliteit voor de RC-Arduino: extra schakelkanalen (b.v. boordverlichting aan/uit, nachtverlichting aan, afwerpen van lading, losmaken van sleeplint, etc..). Maar denk ook aan een toepassing op modelscheepvaart. Daar kan combat ook een heel leuke optie zijn. Rookgenerator als je getroffen bent. Ik zie business voor jullie !!

Laatst gewijzigd door Volhout; 8 februari 2010 om 13:05
Volhout is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2010, 18:20   #29 (permalink)
JiB

JiB's schermafbeelding

Standaard

Nou, voor de business doen we het eigenlijk niet, meer voor onze lol er mee en de ervaring eens iets embedded geproduceerd te hebben.
Een lichtsignaal als je getroffen bent staat ook op mijn verlanglijstje. Ook binnen kan je maar slecht zien of je iemand geraakt hebt, en dat is wel een lekkere kick. Hopelijk kunnen we dat nog wel in de beta test verwerken, al begint het boodschappen lijstje wel wat te wringen met het budget.
Je suggestie van extra schakel kanalen is ook een goeie, maar dat gaan we niet in de beta test stoppen: eigenlijk zou je daar een opsteek bordje voor willen hebben met wat (dikke) relais er op, dat is te zwaar om op de basis print te stoppen, lijkt mij. Qua software hoeft het geen probleem te zijn, je moet toch naar ppm signalen luisteren.
Oud 9 februari 2010, 09:37   #30 (permalink)

Volhout's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard Schakelkanalen

Voor schakelkanalen moet je naar een andere ingang luisteren (CH5.... Maakt de software iets complexer, omdat je IR decodeert, throttle decodeert, en dan ook nog een (of meer) extra kanalen decodeert. Pas op dat het geen extra jitter gaat opleveren, die b.v. motor stotteren opelevert, of IR dat niet meer werkt.

Hoe doen jullie dat ? Gaan IR en throttle op interrupt ? Of poll je de IO's.
Volhout is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Labels
combat, indoor, laser

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten