Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 februari 2010, 13:39   #1 (permalink)

Luuk Steitner's schermafbeelding

Leeftijd: 27
Talking Laser combat

Ik had vorig jaar een geweldig idee en dat heb ik nu samen met Jelle (Jib op dit forum) uiteindelijk gemaakt.

Het idee: combat vliegen met laser-guns.

De uitvoering:

We hebben een Arduino Pro mini (handig printje met ATMega processor) gebruikt en daarop een IR LED en een IR ontvanger aangesloten.
Verder hebben we er 2 aansluitingen aangemaakt die naar de ontvanger gaan, eentje voor gas en eentje voor vuur. Dan ontbreekt het mooiste natuurlijk nog: het geluid. Ik vond op deze site hele goedkope geluidsmodules met machine-gun geluiden, helemaal geweldig . Deze er dus ook op aangesloten met kleine speakertjes erbij.

De werking:

Het programma op de processot luistert continue naar "gas" en "vuur". "gas" geeft hij direct door aan de regelaar. Zodra de input "vuur" hoog is begint hij te schieten. Het geluidsmoduultje gaat aan en hij zend 12 keer per seconde een RC5 IR signaal uit die een specifieke code bevat. (systeem ID + nummer van de unit/speler)
Intussen kijkt hij de hele tijd of er een IR signaal ontvangen wordt. Wanneer hij een RC5 signaal ontvangt dat binnen het gebruikte systeem ID valt weet hij dat hij geraakt is door een andere speler. Hij weet ook welke speler omdat elke speler een eigen nummer meezend. Elke kogel die hij vangt laat de waarde "damage" stijgen en als hij geraakt is begint de motor te sputteren (hij neemt het gas 2 seconden over, maar zal nooit harder sputteren dan de hoeveelheid gas die op dat moment door de bestuurder wordt gegeven). Als hij meerdere kogels achtereen vangt zal hij nog wat langer doorsputteren. Hoe meer schade hij heeft, hoe heftiger de motor sputtert tot het op het laatst een kunst is om hem dan nog in de lucht te houden. Dit duurt altijd hooguit een paar seconden dus als je hem netjes neerzet kan je gewoon weer doorvliegen.
Elke speler krijgt 500 kogels, dat is genoeg voor 40 seconden continue schieten of veel langer als je zuinig bent met je kogels. Als je kogels op zijn moet je herladen, wat je doet door te landen en de accu even los te halen.
De scores (door wie en hoe vaak je geraakt bent) worden opgeslagen in het flash geheugen dat ook bewaard blijft als de accu eraf is.

We hebben gisteren de eerste testen binnenshuis gedaan en het lijkt erg goed te werken. Het bereik van de gun is ongeveer 10 meter, de LED heeft een hoek van 10° wat het niet te moeilijk en ook niet te makkelijk maakt. Ideaal voor het indoorvliegen lijkt mij. Zondag gaan we in Woerden indoorvliegen en dan zullen we zien hoe goed het in de praktijk werkt. Als het bevalt en meer mensen vinden het leuk om mee te doen dan maken we er nog meer. We maken er dan ook een IR interface op de latop bij zodat iedereen makkelijk z'n score (hits) kan bekijken.

Zijn er hier nog mensen die het leuk vinden dit ook zelf te bouwen? Dan wil ik eventueel het schema (erg simpel) en source code ook wel delen. De huidige source code al alleen hoogwaarschijnlijk nog wel flink aangepast worden als we het spel uitbreiden en verbeteren.

Hm, ondersteund dit forum geen plaatjes? vreemd. Dan maar imageshack links:
Click the image to open in full size.

Laatst gewijzigd door Luuk Steitner; 1 februari 2010 om 13:42
Luuk Steitner is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2010, 14:10   #2 (permalink)

BadBert's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BadBert
Standaard

HEEL leuk idee!!!
Jammer van het IR, anders was het zelfs voor outdoor nog wel te doen!
-= Space Scooter, GWS ME-109, Twin EDF Carson Eurofighter, Windrider BD5-b pusher, Robbe AMX Jet, Falcon 3d 400 SE (airwolf), 4#3b dbbl, Minium Edge 540, Seadolphin 770, M01 Mini, MX12-2.4ghz =-
BadBert is nu online   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2010, 14:30   #3 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BadBert Bekijk bericht
HEEL leuk idee!!!
Jammer van het IR, anders was het zelfs voor outdoor nog wel te doen!
We hebben IR LED's gebruikt omdat het met een echte laser in zo'n vliegtuig zo lastig mikken is. Maar er bestaan ook hele krachtige IR LED's waarmee dit buiten ook makkelijk zou moeten kunnen werken. Dat gaan we binnenkort nog wel uitproberen denk ik.
Oud 1 februari 2010, 14:31   #4 (permalink)

Standaard

ben benieuwd

Is wel wat voor op een aantal toestelletjes bij ons op de club
-= Space Scooter, GWS ME-109, Twin EDF Carson Eurofighter, Windrider BD5-b pusher, Robbe AMX Jet, Falcon 3d 400 SE (airwolf), 4#3b dbbl, Minium Edge 540, Seadolphin 770, M01 Mini, MX12-2.4ghz =-
Oud 1 februari 2010, 17:01   #5 (permalink)

vinnygogo's schermafbeelding

Leeftijd: 16
Stuur een bericht via MSN naar vinnygogo
Standaard

dit is heel leuk, ga ik volgen!!

als dit ook buiten werkent gaat worden, zou super zijn.

en wat zijn de kosten per module ongeveer?
Oud 1 februari 2010, 17:11   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vinnygogo Bekijk bericht
dit is heel leuk, ga ik volgen!!
als dit ook buiten werkent gaat worden, zou super zijn.
en wat zijn de kosten per module ongeveer?
De kosten van de componenten bij elkaar zijn ongeveer 20 euro. Als wij er veel moeten gaan maken rekenen we misschien nog een beetje extra. Ik overweeg ook nog en een speciaal controle kastje te maken met beeldscherm waarmee je over de IR verbinding de score uit kunt lezen en een speler nummer in kunt stellen. Of eventueel nog wat extra instellingen zoals soort geluid wanneer je schiet en hoeveel kogels je krijgt. Dat is wel makkelijk als je met een groter team speelt. Zoiets erbij zal wel een eurotje of 80 gaan kosten. Eerst maar eens zien hoe het in de praktijk bevalt en hoeveel animo ervoor is, dan gaan we verder kijken. Als het echt storm loopt kunnen we het wel bij een fabriekje in China uitbesteden of vragen of HobbyKing het over wil nemen.
Oud 1 februari 2010, 17:21   #7 (permalink)

Standaard

Als het voor buiten goed werkt, denk ik dat je iig 3 systeempjes kunt verkopen (aan mij en 2 maten ). Zo'n kastje is niet noodzakelijk (er zit dan toch een kabel bij om met je laptop de boel te bekijken/instellen?)

Uiteraard moet het bereik buiten wel acceptabel zijn
Oud 1 februari 2010, 17:36   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BadBert Bekijk bericht
Als het voor buiten goed werkt, denk ik dat je iig 3 systeempjes kunt verkopen (aan mij en 2 maten ). Zo'n kastje is niet noodzakelijk (er zit dan toch een kabel bij om met je laptop de boel te bekijken/instellen?)

Uiteraard moet het bereik buiten wel acceptabel zijn
We gebruiken nu een FTDI printje met USB kabel om hem te programmeren en uit te lezen. Daarvoor moet hij eerst losgekoppeld worden van het vliegtuig wat een beetje onhandig is. Het is wel redelijk goedkoop om een IR interface aan een USB kabeltje te maken die je vervolgens met een programmatje op de computer kunt bedienen. Als het je verder niet uitmaakt wat de score is maar gewoon lekker op elkaar wilt schieten is dat ook niet eens nodig.
Oud 1 februari 2010, 17:55   #9 (permalink)
JvW

JvW's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Gaaf!

Ben benieuwd naar het schema, hou wel van een beetje knutselen

Goed bedacht! ik blijf m ff volgen en hoor het wel als het schema beschikbaar word!
Oud 1 februari 2010, 18:10   #10 (permalink)
JiB

JiB's schermafbeelding

Standaard

Als IR buiten echt niet gaat, dan is een andere optie om met ultrasoon te werken. Dat zit ongeveer op dezelfde frequentie (minus een IR draaggolf) en dezelfde coderingen zijn mogelijk. Het 'enige' probleem daarmee is een vergelijkbaar component voor de IR ontvanger zien te maken/vinden, dat zal je met ultrasoon waarschijnlijk analoog/discreet moeten doen.
Maar eerst maar eens zien hoe goed het werkt binnen en daarna buiten. Ik vermoed dat de problemen niet zo zeer in de techniek zitten als meer in de menselijke factor: het is als piloot verdomde moeilijk om in te schatten wanneer je goed gericht bent. Dan kom je automagisch dichterbij om de kans groter te maken. Veel zal uiteindelijk ook afhangen van je vliegtuig of je daarmee precies bij een tegenstander kan komen.
Oud 1 februari 2010, 18:21   #11 (permalink)
JiB

JiB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JvW Bekijk bericht
Gaaf!

Ben benieuwd naar het schema, hou wel van een beetje knutselen

Goed bedacht! ik blijf m ff volgen en hoor het wel als het schema beschikbaar word!
Het is een microprocessor ontwerp, dus het schema zelf stelt niet zo veel voor. Er zijn een paar input poorten ((throttle, fire, IR-in) en wat output poorten (throttle, geluid, IR-out). Hang daar je componenten aan met evt. wat weerstandjes/C-tjes en je bent klaar. De truuk zit in het kiezen welke poortjes je gebruikt en het schrijven van de software.
Oud 1 februari 2010, 18:55   #12 (permalink)

Leeftijd: 51
Standaard

Dat is geweldig!

Ik ben zeer benieuwd naar het schema!

Danny
D.R. Reijgwart is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2010, 19:39   #13 (permalink)

Leeftijd: 50
Standaard Ja, leuk

Luuk,

Heel leuk idee. Jammer dat ik er niet bij ben aankomende zondag (familie/verjaardag). Ik ga het wel volgen en wil ook graag een setje om mee te combatten. Afgelopen zaterdag in Lommel een hele tijd rondgevlogen met 8 meter serpentine als staart. Een stuk verloren aan een dubbeldekker en dat stuk vervolgens bij hem er weer afgevlogen.
Een fantastische hal trouwens. Een aanrader voor volgend jaar.

groet,

Erik
Oud 1 februari 2010, 20:07   #14 (permalink)

Standaard

Ik heb even gauw een schetsje gemaakt van het schema. Het stelt inderdaad weinig voor, het grootste gedeelte van de functionaliteit zit hem in de software.
Wie besluit hem hetzelfde te maken zodat ie met ons mee kan combatten moet wel dezelfde componenten gebruiken zodat we hetzelfde bereik en ontvangst hebben, anders wordt het een oneerlijk gevecht.

Het schema: http://shared.zigncreations.com/lasercombat.pdf
Oud 3 februari 2010, 01:52   #15 (permalink)

Leeftijd: 34
Standaard

Geweldig idee, je moet er maar op komen!

Lijkt me wel lastig mikken, omdat de IR-straal niet zichtbaar is?
Wordt pas echt leuk in combinatie met FPV... ;D
Klaassie is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Labels
combat, indoor, laser

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten