Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 4 februari 2010, 15:45   #1 (permalink)

Thumbs up regelaar

Hallo,
Met hulp van oude tekeningen toch maar weer in de electronica gestapt en resultaat is er naar.Een regelaar tot zo'n 15 volt en stroomsterkte nog niet volledig uitgeprobeert. Universeeel meter moet ik even aanpassen.
Het schema komt uit Hobby Bulletin en is van bekende hand ( dank Corrien). Omgebouwd naar 4 mosfets met een hele fijna regelbare motor als resultaat. Voor de geintresseerde stel ik het schema en de ombouw gegevens ter beschikking. Als het tenmiste mag van Corrien.
Henk Grondman is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2010, 16:29   #2 (permalink)
Moderatorteam

Psygho (Emil)'s schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

Welkom, op het forum.
Voorts lijkt me het handiger, om EERST even contact op te nemen met Corrien, voordat je de melding maakt het eventueel openbaar te maken.

Niet dat ik vermoed dat dat een probleem is, gezien jij ook het schema hebt gekregen...
Verrouwen is goed, controle is beter.

Op dit forum zijn er een aantal faq's en sticky's, best wel even interesant om te lezen
denk ik, hier staat veel informatie in, over van alles en nog wat, en wat algemene gebruikers informatie.

Veel plezier op het forum!
Traxxas 1/16 E-Revo VXL, 2200Mah Lipo's, Traxxas Stampede VXL, 4000mah hardcase lipo, Axial AX10 Artr Crawler,Novak Goat,Novak 18,5BL motor,1600mah lipo,Hitec hs5645,lots of alu, Multiplex Easy Star, 2200kv BL motor, 30amp BL Plush esc, 2200mah 3s lipo's, Project: "Alu F350 Highlift" Lots updates to come!, TX: T3pk,FC16,MX16 all Assan powered. All Assan RX.
Psygho (Emil) is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2010, 12:03   #3 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard

Vanzelfsprekend is hergebruik van Hobby Bulletin schema's toegestaan. Altijd leuk als zulke elektronica nog wordt gebruikt.

Minder leuk is het als fabrikanten dat ook doen, maar daartegen valt blijkbaar niets te doen. Wel vermakelijk is het als je ziet, dat deze dan weer door hobbyïsten worden gekopiëerd.
Oud 8 februari 2010, 14:32   #4 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

piet's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Smile regelaar

volgens mij is dat de regelaar ontworpen door victor de lang, het probleem met dit ontwerp is dat het ic, ZN409CE, niet meer gemaakt wordt.
maar als het werkelijk om dit ic gaat ik heb er nog drie liggen!
groetjes piet
piet is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2010, 16:39   #5 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard

Nee, dit zal niet de befaamde Victronic regelaar zijn, die reeds eind 70er jaren in Hobby Bulletin werd gepubliceerd en die nog steeds hier en daar wordt nagebouwd. Hoewel elke zichzelf respecterende zelfbouwer deze regelaar natuurlijk behoort te kennen is er hier toch een verwijzing: http://www.victronic.nl/electronica5.html

Er zal hier teruggegrepen zijn naar de hoogfrequent regelaars, die ik in 1983 - 1984 publiceerde. Deze zijn heel wat minder bekend geworden. Toch zijn er daarvan indertijd enkele honderden nagebouwd (tegen enkele duizenden Victronic regelaars, al wil Victor dat zelf niet geloven).
Oud 13 februari 2010, 09:26   #6 (permalink)

piet's schermafbeelding

Standaard regelaar

volgens mij is het die regelaar met twee relais, de frequentie was behoorlijk hoog voor die tijd, plusminus 3000Hz, want bij langzaam draaien begon de motor lekker te fluiten.
heb het schema ook nog ergens in een map liggen.
het is een vrij kleine print de meeste ruimte werdt ingenomen door de relais.
heb ook nog een kant en klare Victronicregelaar liggen met dubbele regeltransistors om het vermogen iets op te krikken.
maar als iemand interesse heeft in het schema wil ik wel eens gaan snuffelen?
groetjes piet
Oud 13 februari 2010, 11:50   #7 (permalink)

SCRT Pilot's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Wat is het evt voordeel van zo'n regelaar naast het bouwplezier? Ik zou graag eens een stukje elektronica in elkaar steken. Als ik mijn renstal op orde heb moet ik toch weer iets nieuws gaan doen en een echte rijder ben ik niet zo wegens geen gelegenheden in de buurt.

Dus ik heb evt wel interesse in een schema mits de componenten nog wel verkrijgbaar zijn natuurlijk.

Kan dit ook op een algemene print (heet dat strokenprint oid)? Ik kan zelf niet etsen en ik wil dat spul liever ook niet in huis hebben.
Oud 13 februari 2010, 14:29   #8 (permalink)

piet's schermafbeelding

Standaard

ben bang dat het niet gaat lukken op het zgn. strokenprint, er zal dus echt een geëtste printplaat gemaakt moeten worden.
groetjes piet
Oud 13 februari 2010, 14:35   #9 (permalink)

Standaard regelaar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piet Bekijk bericht
ben bang dat het niet gaat lukken op het zgn. strokenprint, er zal dus echt een geëtste printplaat gemaakt moeten worden.
groetjes piet
Hallo, printtekening is leverbaar en voor een klein bedrag ook wel de printen. De laatste keer dat ik ze heb laten maken was dat drie stuks vor 10 euro. Onderdelen heb ik genoeg in voorraad, relais 2 stuks via marktplaats. Mosfets eventueel ook nog een paar.
Uiteraard met schema en ombouw naar mosfets.

Henk

Laatst gewijzigd door Henk Grondman; 13 februari 2010 om 14:35 Reden: taalfout
Henk Grondman is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2010, 16:27   #10 (permalink)

Leeftijd: 38
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piet Bekijk bericht
groetjes piet
Waarom zou zoiets niet lukken op een stukje experimenteerprint?
Edwinner is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten