Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 11 december 2011, 12:05   #16 (permalink)

dutchhelipilot's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Ik gebruik het ding van futaba en het bereik is echt wel meer dan 10 meter heb wel eens foto's lopen maken met een leerling die klaar was. Ben om het veld heen gelopen en foto's gemaakt.

Wat ik het grote voordeel vind is dat je de kabel er niet elke keer uit hoeft te halen tussen de vluchten door en dat je niet zo heel dicht tegen elkaar hoeft te staan omdat de kabel meestal relatief kort is. En ook hoef je niet bang te zijn dat je perongeluk te ver van elkaar stapt en de kabel er uit trekt.

Gr. Remco
Oud 11 december 2011, 13:15   #17 (permalink)

dutchhelipilot's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Oja hij kost idd wat dus als je eigenlijk nooit lest is een gewone trainer kabel eigenlijk net zo goed en waarschijnlijk een heel stuk goedkoper

Gr. Remco
Oud 11 december 2011, 13:21   #18 (permalink)

PD5DJ's schermafbeelding

Leeftijd: 33
Standaard

Ook een goed en goedkoper alternatief voor de WTR-7 (heb er ook een) is de nieuwe FrSky 4ch Fasst ontvanger: HobbyKing R/C Hobby Store : FrSky TFR4 4ch 2.4Ghz Surface/Air Receiver FASST Compatible

Door middel van een jumper over 2 kanalen te zetten, gaat 1 kanaal om naar PPM uit mode, en de andere naar RSSI uit mode.

Dat PPM signaal (is dan tevens 8ch) stuur je via je trainerpoortje naar binnen, en voila een wireless Fasst trainer module spanning haal je via een 7805 regelaartje uit je trainerpoort naar de ontvanger.

Werkt formitable
Oud 11 december 2011, 14:37   #19 (permalink)

Leeftijd: 46
Standaard

Met de originele Futaba wireless leraar-leerling oplossing heb ik geen ervaring, vanwege de prijs heb ik in 1e instantie gewoon een trainerkabel in elkaar gesoldeerd. Wel heb ik enige ervaring met het genoemde FrSky alternatief, zie ook link.
Deze ontvanger kan zonder extra voorzieningen tot 10V gevoed worden, dit gaat goed met de 2cellen LiPo of tot 6 cellen NiMH Futaba zenders zoals de T8FG en T12 typen. Ikzelf gebruik de T8FG als leraar zender (en als leerling zender de T6EX). Voor 8 NiMH/NiCd cellen gevoede zenders kan verwacht ik in plaats van de genoemde 7805 ook een serie circuit met een paar volt voltage 'drop' (b.v. zener diode of enkele diode's in serie) in de +voedingslijn gebruikt worden. Dit zou dan gewoon in de kabel opgenomen kunnen worden (heb ik nog niet getest maar ga ik mogelijk t.z.t. nog doen).

Voor montage heb ik op zowel de ontvanger als de zender een stukje klittenband geplakt, zie foto's.
Click the image to open in full size.

Het gaat om een full range ontvanger, met vrij zicht zou de leraar-leerling tot een paar 2km uit elkaar kunnen staan Op korte afstand verwacht ik dus geen problemen, en deze heb ik tot nu toe ook niet waargenomen.

@Yuri, wij vliegen bij dezelfde club, ik kan 'm wel eens een meenemen als je 'm wilt zien of proberen (normaliter heb ik dit setje altijd in m'n zenderkoffer zitten).
Oud 11 december 2011, 14:55   #20 (permalink)

Standaard

Multiplex heeft ook iets dergelijks M-Link lehrer/schüler stick.
#45183 voor 65 euro en een bereik van 20-30 meter.
Egbertje is offline   Met citaat reageren
Oud 11 december 2011, 23:03   #21 (permalink)

Dakota's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Heren bedankt voor de info. Jan ja die wil ik wel een keer zien op de club.

Gr. Yuri
Oud 13 december 2011, 20:22   #22 (permalink)

Standaard

Hallo allen,

Ikzelf gebruik het draadloos systeem van Multiplex met volle tevredenheid. Probleem : dit systeem werkt uitsluitend met 2.4Ghz van Multiplex. Net zoals het draadloos systeem van Futaba is dit merkgebonden.

Voor vééééééél goedkoper heb je nu een NIET-merkgebonden systeem bij Hobbyking :
HobbyKing R/C Hobby Store : Wireless Buddy Box System 8CH (Dual RX Controller)

Bestaat voor 4 en voor 7 kanalen. Nadeel : 2 ontvangers in model te plaatsen EN zelf 8 of meer kabels te voorzien van servo-connectors aan BEIDE eindes.
Kostprijs incl portkosten : +/- 20 Euro.
GROOOOOT VOORDEEL : MERKONGEBONDEN !!!! Elk merk van zender kan hiervoor gebruikt worden, ongeacht de kanaalvolgorde of impuls e.d.d.

Heb er in stock maar nog geen kabeltjes gemaakt.

Is eigenlijk ideaal voor in een club.

Olivier

Laatst gewijzigd door olivier; 13 december 2011 om 20:25
olivier is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2012, 19:42   #23 (permalink)

Leeftijd: 59
Standaard Draadloos systeem van Multyplex

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door olivier Bekijk bericht
Hallo allen,

Ikzelf gebruik het draadloos systeem van Multiplex met volle tevredenheid. Probleem : dit systeem werkt uitsluitend met 2.4Ghz van Multiplex. Net zoals het draadloos systeem van Futaba is dit merkgebonden.

Voor vééééééél goedkoper heb je nu een NIET-merkgebonden systeem bij Hobbyking :
HobbyKing R/C Hobby Store : Wireless Buddy Box System 8CH (Dual RX Controller)

Bestaat voor 4 en voor 7 kanalen. Nadeel : 2 ontvangers in model te plaatsen EN zelf 8 of meer kabels te voorzien van servo-connectors aan BEIDE eindes.
Kostprijs incl portkosten : +/- 20 Euro.
GROOOOOT VOORDEEL : MERKONGEBONDEN !!!! Elk merk van zender kan hiervoor gebruikt worden, ongeacht de kanaalvolgorde of impuls e.d.d.

Heb er in stock maar nog geen kabeltjes gemaakt.

Is eigenlijk ideaal voor in een club.

Olivier
Kan iemand me helpen!!! Heb ook zo een draadloos systeem van Multyplex, heb mijn zender gebonden maar daar blijft het bij, mijn andere zender kan ik niet activeren en is ook een cockpit!! Ik vraag me af of je zo geen 2 stiks nodig hebt!?

Groetjes Robert

Laatst gewijzigd door Robwinger; 21 februari 2012 om 21:07
Robwinger is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2012, 20:07   #24 (permalink)

Leeftijd: 40
Standaard Hott

Bij Graupner kan je tussen de Hott-zenders volledig draadloos en zonder bijkomende modules gebruik maken van leerling-leraar.....

Wim
WimBlommaert is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten