![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 23 februari 2010
|
Hallo, ik ben Mario en nieuw op deze forum. Ik heb een modelbouw techinsche vraag waar ik zelf niet uitkom. Wellicht kunnen jullie me helpen. Ik wil twee motoren (aandrijving en transmissie) op 1 snelheidsregelaar onafhankelijke van elkaar laten draaien. De bediening vind plaats dmv handzender. Wie kan me vertellen hoe ik dit moet aanpakken en welke (geschikte) onderdelen ik hiervoor nodig heb? Gr Mario |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Lijkt me een hele uitdaging, ik ben bang dat 2 motoren onafhankelijk van elkaar aansturen toch echt met 2 regelaars moet. Maar misschien dat er anderen zijn die daar anders over denken, ik blijf je volgen.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2004 Locatie: Tilburg Leeftijd: 41
|
gaat niet lukken wel 2 regelaars op 2 kanalen op 1 zender en dan gemixed. kan je vertellen waarvoor je het zo wilt, dan kunnen we meedenken. mvg Hans
__________________ Xray nt1 2009 ec, xray XII link, xerun 120a 1s, lrp X11, novarossi 12-3sct, pico evo4, mp blizzard 800 watt, valenta triagle, graupner mx16s, sanwa m11, Xray T2-009. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo kan wel maar met beperkingen je kan de twee motoren koppelen op 1 regelaar maar tussen elke motor een relais zetten je kan deze relais sturen via je stuur servo en zo 1 van de twee motoren laten stoppen of achteruit laten draaien "dit met dezelfde snelheid dat de andere vooruit draait" BV daar ik schepen bouw wordt dit vaak gebruikt bij een bocht naar links de buitenste motor uit schakelen bij een rechter bocht de andere motor uit schakelen bij heel scherp draaien naar links de buitenste motor in vooruit de binnenste in achteruit zo draai je haast op je plaats beperkt maar het gaat groetjes raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
haha 2 regelaars in 1 blokje zeker??? ik zal ook eens zoeken naar dat produkt.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
mvg Frederik Voorzover ik het er uit begrijp dan het heeft in ieder geval twee uitgangen
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 21 maart 2006 Locatie: Achlum - Friesland Leeftijd: 61
|
@ All, Hier is een (Duitstalige) beschrijving van deze regelaar, feit blijft wel dat hij twee kanalen van de ontvanger nodig heeft. http://www.servonaut.de/RK208_Seite72-74.pdf mvg, Paul
__________________ The Eagle sails on! KISS = Keep It Stupidly Simple. |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
Maar zou het toch niet twee in een zijn mvg Frederik Want als ik twee regelaars heb heb ik ook twee kanalen nodig toch
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 24 februari 2010 om 11:28 | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Uiteraard zijn dit twee regelaars in één behuizing. Met één regelaar kun je natuurlijk nooit de snelheid van twee motoren onafhankelijk van elkaar regelen. Je hebt daarvoor twee stuurdelen en twee eindtrappen nodig, oftewel twee snelheidsregelaars. Als je bij de specs kijkt, zie je ook dat er bij deze unit behalve enkele extra toeters-en-bellen ook een interne mixer aanwezig is, die door gas en richting wordt aangestuurd (en die vervolgens beide regelaars bedient). De manier, die Raf gebruikt wordt inderdaad ook wel eens toegepast, maar daarin kun je alleen via een tweede kanaal en een stukje doe-het-zelf werk één van de twee motoren afschakelen of zelfs ompolen. Onafhankelijk van elkaar snelheid regelen is er echter niet bij.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. Laatst gewijzigd door Corrien; 24 februari 2010 om 16:55 |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 23 oktober 2009 Locatie: Alkmaar, Netherlands Leeftijd: 53
|
Het kan wel, (volgens mij dan) zolang het ok is dat beide motoren maar een kant op gaan. Ik heb laatst zelf zoiets gemaakt met een microprocessor en een full H-Bridge. De beide motoren kunnen dan snelheids-geregeld worden maar slechts een kant op (dus niet vooruit En achteruit) dat kan alleen met twee regelaars. Danny |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 28 september 2009
|
Kan iemand me uitleggen hoe het idee van Hans te realiseren is? Dit is namelijk 2 kanalen mixen dat je deze besturing bekomt. Ikzelf heb 2 dergelijke mixen nodig(2x2 onafhankelijke motoren). Voor één ervan gebruik ik een voorgeprogrammeerde elevon mix(op de futaba EX6). Voor de tweede mix dacht ik eraan om 2 kanalen slave en master van mekaar te maken maar dit geeft echter conflicten in de software van de zender. Ik heb de tweede mix nu opgelost door te switchen tussen 2 verschillende mixen door het omschakelen van een schakelaar(zo ga ik in de ene stand vooruit en in andere kan ik draaien). Is er iemand die hier een betere oplossing voor heeft? Of weet er iemand waar ik een dergelijke servonaut M220 kan vinden voor 20A? Pol |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |