Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 maart 2010, 23:02   #1 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

HieLieW's schermafbeelding

Leeftijd: 19
Question Led's tussen brushless regelaar en motor?

Na gezocht te hebben op het forum en met google heb ik niks kunnen vinden over het aansluiten van LED's aan BL regelaar. Ik vraag me dus af of dat zo maar kan los van met minimale verbruik (te vergeleken met motor van 15A)van LED's. Ik begrijp dat ze zullen knipperen en de spanning is hetzelfde als die van de accu (dus voorschakelweerstand(en) of meerdere in serie, I know).
Maar ik vroeg me juist af of LED'S parallel aan één fase of meerdere fases merkbaar invloed hebben op de gezondheid van de regelaar en het soepele draaien van de motor?

Want als dit geen probleem is kan ik dat gebruiken voor mijn vliegtuigen. Is weer eens wat anders.

Alvast bedankt voor uw reactie

Laatst gewijzigd door HieLieW; 2 maart 2010 om 00:31
HieLieW is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2010, 23:32   #2 (permalink)

N.P.S.'s schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Hoe gek kun je het bedenken. LED's aansluiten op een borstelloze ESC.

Als je al LED's wilt aansluiten doe dat dan op de 5 Volt aansluiting. Zorg er wel voor dat je de maximaal toegestane stroom van de BEC niet overschrijdt (verbruik ontvanger, servo's en LED's).
Oud 1 maart 2010, 23:44   #3 (permalink)

jesse's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

hoe wil je dat gaan doen met de 3 fasen AC van de regelaar, een LED heeft maar 2 pootjes en werkt voornamelijk op DC
Oud 2 maart 2010, 00:30   #4 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HieLieW Bekijk bericht
(dus voorschakelweerstand(en) of meerdere in serie, I know).
Het lijkt me juist leuk om knipperende LED's op zelfde ritme van de motor. Is weer eens wat anders dan continu branden dat zou ik inderdaad via de bec o.i.d. zou doen zoals in m'n rc auto.

back to topic:
Maar ik vroeg me juist af of LED'S parallel aan één fase of meerdere fases merkbaar invloed hebben op de gezondheid van de regelaar en het soepele draaien van de motor?
Oud 2 maart 2010, 03:07   #5 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

Mischien een ouderwetse borstel regelaar alleen voor de leds op hetzelfde kanaal (servo Y kabel) als je gewone motorregelaar.
Oud 2 maart 2010, 03:25   #6 (permalink)
JiB

JiB's schermafbeelding

Standaard

Hmmm, dat gaat niet werken vrees ik voor je. Ten eerste is de frequentie van het commuteren te hoog. Zeg 10.000 rpm/60, 12 polen, 6 fasen en nog wat factoren die ik op dit uur niet kan bedenken, iig komt de frequentie op een paar honderd Hertz uit. Dat is veel te veel om nog met het oog te kunnen zien knipperen. Als je snel vliegt zal je misschien een stippenspoor zien.
Dus dat gaat niet lukken. Ook kan een led maar een beperkte stroom aan, en bij die stroom gaat je motor nog niet lopen meestal. Dat zou je op kunnen lossen door ze parallel aan de motor (dus maar aan twee van de drie fase draden) met een serieweerstand te zetten. Hou er dan wel rekening mee dat je duty cycle nog maar 1/6e is, je hebt 6 fases, maar er is er maar een waar de spanning een kant uit staat.
Waar je waarschijnlijk wel zware problemen zult gaan krijgen is met de timing: de sensorless motor gebruikt de vrije fase om de snelheid van de motor en het moment van commuteren te meten. Dat doet hij aan de hand van de BEMF spanning (die de draaiende motor van zichzelf opwekt). Zet je een diode (led) dan over twee polen, dan trek je de vrije fase kunstmatig hoog, daar kan je dan geen nuldoorgang meer meten.
Niet alle regelaars meten de nuldoorgang echter op alle fasen, een is meestal ook genoeg. dan heb je dus 1:3 kans om je leds goed aan te sluiten...

Interessant experiment eigenlijk wel.
Oud 2 maart 2010, 09:14   #7 (permalink)

Leeftijd: 52
Standaard

Jelle,

Jij lijkt het RPM en de fasen te vermenigvuldigen. Is dat wel juist als je maar op één fase je LED's aansluit. Delen lijkt mij (met mijn fors beperkt inzicht inde borstelloze theorie) eigenlijk ook wel logisch.
Verder ben ik ook gewoon niewsgierig naar dit ogenschijnlijk bijna zinloze experiment. Ik blijf het volgen om te leren of het kan en als het niet kan waarom niet.

Soms zijn vragen gewoon leuk om je kennis en inzicht daarmee te scherpen.

groet,

Erik

PS Leuk eens een andere vraag dan " hoe kan ik die motor andersom laten draaien. Deze vraag, vraagt om nadenkenen is nog niet te vinden op het MBF.
Oud 2 maart 2010, 12:21   #8 (permalink)
JiB

JiB's schermafbeelding

Standaard

Erik, ik kon alleen de ingredienten voor de som bedenken, niet hoe ze gebruikt moesten worden. Het ging mij er om dat je geen knipperende led zal zien. Maar het experiment is vrij eenvoudig: sluit je motor aan met alle terminals bereikbaar, prepareer een ledje met een voorschakel weerstand dat hij op je batterijspanning fel brand, en ga dan alle drie de combinaties af met een draaiende motor (zonder prop, om de belasting van de ESC laag te houden). Bij twee van de drie gok ik dat de motor gelijk stopt, bij een combinatie zal de motor gewoon doordraaien. En als het niet werkt kan je een nieuwe theorie bedenken...
Oud 2 maart 2010, 14:16   #9 (permalink)

hobbyist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JiB Bekijk bericht
prepareer een ledje met een voorschakel weerstand dat hij op je batterijspanning fel brand
Zet zekerheidshalve ook nog een diode mee in serie, de sperspanning van een LEDje is soms niet bijster hoog.

Flist tie zomaar even de andere kant op.

Meteen de verklaring waar zwarte gaten door ontstaan.
Oud 2 maart 2010, 17:24   #10 (permalink)

Standaard

Test filmpje
Bij 1 van de fases stotterde de motor en deden de LED's niks (eerste die ik probeerde). En je ziet ze inderdaad niet knipperen.
Click the image to open in full size.
Oud 2 maart 2010, 20:45   #11 (permalink)

Leeftijd: 52
Standaard

Kijk dat is een mooie actie: een proefopstelling.
Welke theorie blijkt er nu te passen bij de praktijk (empirisch onderzoek)?

Bij de laatste fase lijkt de LED als hij direct in de lens schijnt, lijkt er wel geknipper op te treden. Is dat echt of ..............? Ook een theorie??

Blijft leuk.

Erik
Oud 3 maart 2010, 11:37   #12 (permalink)

Leeftijd: 46
Standaard

@Erik
Citaat:
Bij de laatste fase lijkt de LED als hij direct in de lens schijnt, lijkt er wel geknipper op te treden. Is dat echt of ..............? Ook een theorie??
Theorie met mogelijke verklaring: Aliasing, zie Aliasing - Wikipedia.
De video camera bemonsterd de werkelijkheid (bijvoorbeeld 25 beelden per seconde), en de LED staat te 'knipperen' met een veel hogere, voor de mens niet te volgen, frequentie. De verschilfrequentie (zie bijvoorbeeld blauwe geluidsgolf op Wiki pagina) kan veel lager zijn, en dan wel als knipperen waargenomen worden... Het is dus feitelijk een soort 'fata morgana'.
JanD is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2010, 01:04   #13 (permalink)

Leeftijd: 53
Standaard

Hallo allemaal,

De ledjes gaan niet knipperen (niet zichtbaar), In het beste geval zoals op de video te zien is, gaan de ledjes minder fel branden (of feller , pas op!). Je kunt het wel leuk zichtbaar maken door er een kleine processor tussen te zetten die aan de ene kant de toeren meet (de pulsen van het PWM telt) en vervolgens door het signaal flink te delen, het knipperen zichtbaar maakt.
Het brushless motor gebeuren werkt door, afhankelijk van aantal toeren, steeds een veld (wikkeling) aan te sturen zodat de motor als het ware steeds naar een volgende magneet gezogen wordt. M.a.w. elk draadje gaat achter eenvolgens even heel snel aan en uit. Door de continu onderbroken stroom werken de ledjes waarschijnlijk nog steeds. Normaal gesproken zouden deze (volgens mij dan) eigenlijk allang doorgebrand moeten zijn...

groetjes,

Danny

Laatst gewijzigd door D.R. Reijgwart; 10 maart 2010 om 01:10
D.R. Reijgwart is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2010, 13:20   #14 (permalink)
JiB

JiB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Normaal gesproken zouden deze (volgens mij dan) eigenlijk allang doorgebrand moeten zijn...
Maar alleen als je andere aannames kloppen, in dit geval indien de ledjes niet in serie staan en/of er geen voorschakel weerstand bij zit. Zo aan het printje te zien (netjes aangepakt) zit het met die dingen wel goed. Niet altijd het worst kaas scenario er bij pakken hoor...

Laatst gewijzigd door JiB; 13 maart 2010 om 13:33
JiB is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2010, 13:39   #15 (permalink)

Standaard

Ze(=3×LED'svan 3.8V en 20mA + 80Ω in serie) stonden parallel over 1 fase, (3 verschillende). Dus geen problemen met te hoge spanning of mA's(niet meer dan 20mA door de LED's).
Ik heb express meerdere LED's in serie gedaan om te voorkomen dat de stroom in tegengestelde richting door de led's zou kunnen gaan, zoals 'hobbyist' al waarschuwde.
Reageren

Labels
borstelloos, brushless, draaistroom, led

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten