![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 9 oktober 2009
| Geachte welke bootregelaar zou ik moeten nemen:Ik had zo'n motor gnauper speed 600 8.4V liggen en heb eens geprobeerd maar ik gebruik een batterij van 6V in plaats van 8,4V zou dit kwaad kunnen en ik heb mijn ampéres gemeten in de hoogste stand in belaaste toestand met water en ik had een verbruik van 18A. Maar dit is het verbruik voor 1 motor dus voor de twee zal dit dus 36V zijn. Welke regelaar neem ik hiervoor het best: Dit zijn hier de specificaties van de motor's : Electrische eigenschappen MotorSpeed 600 8.4V : Nominale spanning : 8.4 Spanningsbereik : 4.8 tot 9.6V Toerental : 15500 Stroom zonder belasting : 1.8 A Stroom met maximale belasting : 11 A Maximaal vermogen : 92.4 W Mechanische eigenschappen Lengte behuizing : 57 mm Diameter : 37 mm As diameter : 3.17 mm Gewicht : 220 gram |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Je kunt je beter eerst eens afvragen welke motor-schroef combinatie je gaat nemen. Bij deze motor wordt aangegeven, dat het opgenomen vermogen maximaal 92,4 W mag bedragen. Op 8,4 Volt is dat dan 11 Ampere en op 6 Volt is dat 15,4 Ampere. Nu is het nooit verstandig om een motor maximaal te belasten, dus je moet daar ruim onder blijven. Je komt nu onder vollast op 18 A, dus dat is veel te veel. Zo´n motor overleeft dat niet lang.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Lid sinds: 9 oktober 2009
| Citaat:
| |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 6 mei 2007 Locatie: Lent Leeftijd: 35
|
Hallo, waarom heb je nu twee topics met dezelfde vraag? In het topic "Sturing weet iemand wat dit is" staat het zelfde. Dat van die 6V 15,4A klopt niet. Als de motor langzamer draait zal door de qwadratische koppel toeren kromme van een schroef de stroom veel lager zijn n.l. 5,5A. Dit klopt alleen als de motor bij 8,4V ook 11A trekt en je dezelfde schroef blijft gebruiken. Maar wat gebruiken de motoren nu echt aan stroom. Je kunt de motoren wel in serie zetten en dan op 12V aansluiten.
__________________ Niets is onmogelijk als je maar geduld hebt |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
S.v.p. lezen wat er staat voordat je zelf over iets anders begint! Het gaat hier om het toegestane opgenomen vermogen van de motor. Dat is 92,4 Watt. Als je daar boven komt, wordt de motor overbelast. De draadstarter komt op 6 Volt al aan 18 Ampere, wat reeds een vermogensopname van 108 Watt betekent. Zo'n motor overleeft dat niet lang. We hebben het dan nog niet over wat er op 8,4 V zal gebeuren. Ik vraag me eerlijk gezegd af waardoor de stroomopname zo vreselijk hoog ligt. Vroeger hanteerden we als huis-tuin-en-keuken rekenmiddeltje het volgende voor een niet-vertraagde motor in een schaalmodel: - de onbelaste stroomopname van de motor wordt tot max. twee keer zo hoog als de schroefas wordt aangedreven. - de onbelaste stroomopname van motor + schroefas wordt in het water 2 à 3 keer zo hoog. Uiteraard geven deze getallen slechts een ruwe indicatie, maar ze komen meestal aardig in de buurt. Als de waarden veel hoger liggen is er iets mis. In dit geval hebben we een motor, die onbelast 1,8 A trekt. Met schroefas mag dit dan volgens dit rekensommetje 3,6 A worden en in het water 7,2 tot 10,8 A. Als dit veel meer is, zal óf de schroef veel te zwaar zijn voor de motor óf er is wat mis met de schroefas (niet goed uitgelijnd, krom, lagers). Bij laagtoerige motoren en motoren met vertraging 'vreet' de schroefas veel minder stroom, dus daar wordt het rekensommetje anders.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. Laatst gewijzigd door Corrien; 2 maart 2010 om 19:44 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |