![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 20 februari 2010 Locatie: Zuid Limburg Leeftijd: 53
|
Halle allemaal, ik heb deze zender, alleen ooit met een kopie van een kopie van een origineel handboek jaren geleden nieuw gekocht. Ik heb het vliegen weer opgepakt en ben bezig mijn nieuwe model te programmeren, maar kom er voor een deel niet uit. Ik heb een CAMPAC uitbreiding voor settings van verschillende modellen, maar dat maakt hier niet uit. Probleem 1: Ik wil met een slider de beide ailerons traploos tegelijk naar beneden bewegen om een beetje als flaps te dienen. Lukt me alleen niet, en ik weet niet waarom. Via de butterfly instellingen lukt het ook niet. Misschien gebruik ik de verkeerde steekplaatsen voor de slider, maar dat weet in niet. Probleem 2: Nog vreemder is het feit dat ik de timer niet naar beneden kan laten tellen bij >halfgas. Ik heb gas op kanaal 3 (standaard) en de instelling bij menu 41 Timer is +3 Down 5:00. Bij het ene model werkt dit goed en bij mijn 2e model niet. De timer loopt gewoon door naar beneden, en ik kan niet bedenken waarom dit niet werkt. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Hallo, Je schrijft er niet bij of je een V3 of een V3plus of V3.2 hebt. Ik heb de V3.2, dus mogelijk dat het er bij jou iets anders aan toegaat. De timer zou ik niet weten, mogelijk heb je de servo moeten reversen, en moet je -3 instellen, maar dat is maar een gok. Het kan ook zijn dat je hem op separaat of kombi hebt staan en dat je deze instelling moet wijzigen (in menu 41 op cursor rechts blijven drukken tot je mode separat of mode kombi tegen komt). Nogmaals, dat is maar een gokje van mijn kant, want ik gebruik nooit een timer op het gas. De ailerons als landingskleppen gebruiken: Kies mixprogramma motorflug 2 (MF2)en dan menu 53. Door U 0p 0% te zetten, en O op 100% of andersom (de slider werkt dan maar in een helft van de slag, zodat je de ailerons niet per ongeluk naar boven kunt draaien, je kist komt dan héél hard naar beneden) en de slider moet dan aangesloten zijn op "Ext Channel 6". De rolroer servo's moeten dan aangesloten zijn op uitgang 1 en uitgang 6 (uitgang 1 en 8 zijn weer voor als je een andere mixer gebruikt, heb ik ook heel erg mee zitten tobben). Als je nu in menu 23 (vrije mixer) kanaal 6 naar kanaal 3 mixt, kun je ook een beetje hoogteroer bijmixen bij het naar buiten draaien van de "landingskleppen" om wegzakken of opkomen van de neus wat tegen te gaan. Bij mij werkt dat in elk geval flitsend bij mijn Protech Cessna 400 (en waarom landingskleppen op zo'n klein licht kistje? omdat het neuspootje niet zo goed tegen landen in hoog gras kan, en ik geen asfaltbaan ter beschikking heb....) Groet, Bert Laatst gewijzigd door brutus; 6 maart 2010 om 19:56 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
kijk eens rond op de volgende link, onderaan nog meer leveranciers van handleidingen. Zender Handleidingen
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 11 augustus 2009 Locatie: 's Gravenhage Leeftijd: 31
| Citaat:
De ailerons zitten hierbij (volgens de handleiding) op kanaal 1 en kanaal 7 van de ontvanger. Omdat ik een 6 kanaals ontvanger heb, heb ik de functie van kanaal 7 met die van kanaal 5 gekoppeld. Dit om alsnog zonder Y-kabel gewoon via de mixer te kunnen vliegen. Nu heb ik zelf ook het idee om te proberen de ailerons als remkleppen toe te passen via een van de twee schuiven op de zender en vervolgens ook eventueel te mixen met een klein deel hoogteroercompensatie. Ik begreep dat de rechterschuif overeen komt met kanaal 6 en 8 het kanaal is van de remkleppen op de ontvanger. Is er voo mij nu nog een hussel optie (functie 21) om alles weer zo te sturen dat dit met mijn setup mogelijk is? Ikzelf kom er even niet uit. Tevens heb ik bij functie 53 alleen de mogelijkheid (althans zo lijkt het in mijn geval) om O te wijzigen. Hoe krijg ik de cursor bij U? Normaal is dit meestal door de sticks of knoppen te draaien, maar dit is ook niet het geval. Hopelijk is het een en ander zo duidelijk en valt er iets van te maken
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, D-001 Motorzwever 1,6m, Robbe Focus 3m, Depron Pitts 0,65 m, GeeBee indoor, P-51 Mustang 1m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner Laatst gewijzigd door Discus2ct; 7 maart 2010 om 00:01 | |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
Groet, Bert | |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Citaat:
Welke schuif op kanaal 6 zit kun je zelf bepalen door hem in het juiste contact te drukken. Links of rechts kun je dus door ompluggen zelf veranderen. Je kunt menu 53 van programma S5 niet vergelijken met menu 53 van programma MF2. In menu 13 stel je in welk mixprogramma (motor, zweef, heli, etc) je activeert. Deze instelling bepaalt vervolgens wat je in de diverse menu's allemaal kunt. Dit zul je dus allemaal via de handleiding moeten uitzoeken, en dan kiezen welk programma de beste mogelijkheden bied voor wat jij wilt. Het verdient aanbeveling, om gewoon een 8 kanaals ontvanger te gebruiken als je alle mogelijkheden volledig wilt kunnen gebruiken. Het hoeft niet maar het levert dan wel veel meer gepuzzel en het gebruik van vrije mixers op. Voorbeeld: ik heb in de Cessna een 5 kanaals ontvanger die gek genoeg alleen de kanalen 1,2,3,4 en 6 heeft. Was dit toevallig een ontvanger met kanaal 1 t/m 5 geweest, dan had ik de aansturingen niet kunnen doen zonder een heleboel extra mixers en koppelingen Ik kan je hier niet met zekerheid verder helpen, dan zou ik het spul voor mijn neus moeten hebben liggen. Sorry! Maar als ik het van een afstand toch zou moeten gokken, dan zou ik gewoon MF2 als programma kiezen, want je wilt zo te zien dezelfde instellingen als die ik in mijn Cessna heb. Enige verschil is dat je in menu 53 U en O zo in moet stellen dat bij jou de aillerons omhoog draaien om als stoorkleppen te werken in plaats van als landingskleppen, of mogelijk zelfs gewoon beide kanten uit kunnen draaien om meer mogelijkheden te hebben. Je kunt dan je koppelingen weer verwijderen en je rolroeren op 1 en 6 aansluiten. Groet, Bert Laatst gewijzigd door brutus; 7 maart 2010 om 11:30 | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 11 augustus 2009 Locatie: 's Gravenhage Leeftijd: 31
|
Bedankt voor de reactie. Ik zal inderdaad een keer een 8 kanaals versie aanschaffen. Het is niet echt noodzakelijk, zeker omdat het slechts een 1,5 meter zwevertje is. Maar het systeem is wel iets wat ik in de toekomst wil toepassen bij een komend model.
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, D-001 Motorzwever 1,6m, Robbe Focus 3m, Depron Pitts 0,65 m, GeeBee indoor, P-51 Mustang 1m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |