![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 8 maart 2010 Leeftijd: 73
|
Ik heb 2 defecte Hacker X-20-pro Brushless controllers die ik wil repareren. Een paar van de N & P kanaal Fets doorgebrand wegens overbelasting tijdens het olie zoeken van mijn model. Wie kan mij info geven over de P & N Fets in een SO8 behuizing die gebruik worden. Elke controller heeft 3 rijen van 4 Fets, het gaat om de typen 4409 en 4420. De tweede controller gebruikt 4407 en 4420 Fets. Waarschijnlijk is ene een P en de andere een N Fet. Ik kan nergens gegevens over deze Fets vinden. Wie heeft ervaring met het repareren van controllers en kan mij helpen aan gegevens, het insolderen geeft voor mij geen enkel probleem. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Het gaat hier om de volgende Fet's. De SI4407DY De SI4409DY De SI4420DY Alleen van de laatste kan ik een datasheet vinden en wel HIER. De andere twee zijn waarschijnlijk ook van dezelfde fabrikant dus misschien kan je bij hen proberen aan de gegevens te komen. Om aan de Fet's te komen zal (vies?) tegen kunnen vallen. Heel vaak worden die alleen rechtstreeks aan grootafnemers geleverd zoals de fabrikanten van de regelaars. Je zal dan bijvoorbeeld minimaal 10000 stuks af moeten nemen. Ooit heb ik ook geprobeerd om een opgeblazen regelaar te repareren. Het verkrijgen van de Fet's was zo'n ellende dat ik het maar uit m'n hoofd heb gezet. Een nieuwe regelaar bleek ook nog eens goedkoper uit te vallen dan reparatie.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Brushless regelaars repareren is vaak een onbegonnen zaak. De fase, waarin zichtbaar defekte fets aanwezig zijn, zou namelijk eigenlijk in z'n geheel vervangen moeten worden. Zowel de N-zijde als de P-zijde. Vaak is dat al een behoorlijk aantal. Daarnaast hebben gegarandeerd ook de overige fasen een opduvel gehad en heb je ook nog kans, dat de print geblakerd is. Vervolgens zijn de benodigde fets vaak moeilijk verkrijgbaar. Als je toch een poging wil wagen: de benodigde fets worden gefabriceerd door Vishay. Als je v๓๓r het nummer SI intikt kun je met Google de datasheets vinden.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Corrien en Erst bedankt voor de reactie. Corrien; de twee regelaars die ik heb hebben slechts een paar Fets met een kratertje de niet beschadigde Fets zijn OK (gemeten). Ook de print is onbeschadigd. De Fets werden bij Vishay geproduceerd, nu zijn ze er niet meer te vinden, waarschijnlijk opgevolgd door een nieuwe generatie. Ernst; Ik heb het site van IR bezocht maar alleen de 4420 is bekend. Ik heb intussen ook niet stil gezeten met Googlen. Ik ben er al achter dat de Fets die op mijn controller zitten antiek zijn en al door 2-3 nieuwe generaties zijn vervangen. Latere generaties zijn verkrijgbaar bij: POWERFET De prijzen zijn schappelijk ( 1-1,50 Euro per stuk) zodat reparatie goedkoper is dan een nieuwe Hacker Pro kopen €63,--. Nessel Electronic heeft een stand op de Modelbouwbeurs die in April wordt gehouden in Dortmund. Ik ga daar Fets aanschaffen en houdt jullie op de hoogte van de resultaten. Kan ook interessant zijn voor anderen die nog defecte controllers op plank hebben liggen. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Voor dat geld kun je nog wel eens wat proberen, maar je bent gewaarschuwd. Aan fets, die geen zichtbare schade hebben, kun je namelijk nooit met zekerheid vaststellen of ze nog goed zijn. W้l weet je, dat ook deze een overbelasting hebben meegemaakt. Wat in de praktijk voor blijkt te komen is, dat er beschadigingen aan (het substraat van) de fet zijn ontstaan, die de werking niet meteen be๏nvloeden. Zulke fets kunnen dan later spontaan de geest geven. Dit is dan ook de reden, dat er bij servicediensten zelden of nooit reparaties aan dit type regelaars worden verricht. Het risico is te groot, dat men er een ontevreden klant aan overhoudt. Voor eigen gebruik kan men natuurlijk w้l repareren, maar het is daarbij zaak de regelaar na reparatie met een flinke belasting langdurig te testen.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Hier moet ik Jan even bijvallen. Die Fet's LIJKEN nog goed te zijn maar de kans is heel groot dat ze toch zodanig beschadigd zijn dat ze de geest geven wanneer je ze weer gaat gebruiken. In mijn werk heb ik heel veel met schakelende voedingen te maken. Een ESC is in feite niets anders dan een schakelende voeding. Wanneer er ้้n van de schakel Fet's defect is vervangen wij ALTIJD beide Fet's. Waar je ook nog op moet letten is of de uitgang die de Fet's aanstuurt niet defect is geraakt. Bij een ESC is die kans niet zo groot maar het kan wel gebeuren. Al met al voorzichtig proberen en weest bedacht op rondvliegende Fet's.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Ik ben niet zo jong meer maar daarom niet gek. Ik was in ieder geval van plan alle fets bij reparatie te vervangen. Dit kost me zoals het nu lijkt nog geen 20 Euro, nog steeds minder dan een nieuwe controller. Maar bedankt dat jullie dat er nog even goed in hebben gewreven! Oude kerels zijn soms wat hard leers. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 1 april 2010 om 09:46 |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Andere FET verstuurders: www.farnell.nl www.digikey.nl www.rs-components.nl www.conrad.nl www.elektronicaonderdelen.eu (?)
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 17 april 2010 om 10:40 |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Ik heb met succes mijn controllers (Hacker X-20 Pro) kunnen repareren. Alle Fet vervangen, origineel: Vishay 4409, P chan. en 4420, N chan., vervangen door IRF7425, P en IRF 7832, N chan. Selecteer Fet die compatibel zijn v.w.b. Drain source Voltage en Current. De Fet waren verkrijgbaar bij Servokabel CRIMPEN mit Siliconkabel Schrumpfschlauch fuer Goldstecker kosten per stuk 0,90 Euro. (12stuks nodig) Na verwijdering van de defecte Fet bleek dat de print op de plaats van de defecte Fet de soldeer plaats voor de source de print was verbrand. Ik heb toen rechtstreekse verbindingen gemaakt met Teflon draad naar de plus en min aansluiting dit werkte. Bij het testen heb ik een originele en de gerepareerde controllers vergeleken v.w.b. stroom er was geen verschil in de stroom afgifte. Totale kosten 10,80 Euro plus porto, nieuw prijs van de controller 63,00 Euro! Reparatie is dus mogelijk als men goed is voorbereid en ervaring heeft met electronica en solderen en meten is weten. |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
En je moet een goede vaste hand hebben voor het solderen van SMD componenten. Eventueel borreltje drinken alvorens soldeerbout ter hand te nemen. Een vergrootglas met verlichting is ook zeer nuttig.
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |