![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 21 januari 2010 Locatie: Huissen.Gem.Lingewaard Leeftijd: 63
|
Ik heb een oude Varta NiCd als ontvanger accu,maar die is snel leeg,nu wil ik 4 batterijen aan elkaar zetten om een nieuw blok accu te maken. de oude accu is 2x2,4 v,er is me verteld dat je 4 2500 mah batterijtjes aan elkaar maak je het zelfde bereikt,de ontvanger heeft 4.8 volt nodig, kom ik met dat idee in de goede richting. En hoe maak je dat aan elkaar,is daar ergens een schema op deze site, moet je daar dik of dun ijzerdraad voor hebben? Ik wil het wel maken maar ik vertrouw het eerst voor dat ik zeker weet of het kan en hoe dat moet, ik weet plus-min aan elkaar ...maar dan ? Het is een beginners vraag,maar als je niets vraagt..... ![]() Groet Theo. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Ik neem even aan dat het om 4 accu's van 1,2 Volt en 2500 mAh gaat. Hier kan je een ontvangeraccu van maken door de vier cellen aan elkaar te verbinden. De plus van de ene cel aan de min van de andere. Dus drie verbindingen. De min van de eerste cel en de plus van de laatste gaan naar de ontvanger. Als je het oude accusnoertje gebruikt kijk dan welke draad aan de plus van de oude accu zit. Dit is meestal de rode draad. Die draad komt dan ook aan de plus van de nieuwe accu. De draad die aan de min van de oude accu komt aan de min van de nieuwe accu. Verkeert om aansluiten zorgt er voor dat ontvanger en servo's definitief kapot gaan. De cellen worden verbonden met dun koperdraad. Geen ijzerdraad. Voor het goed solderen van een accu is ervaring nodig. Accu's moeten snel en goed worden gesoldeerd. Te veel verwarmen door traag solderen verminderd de kwaliteit van de accu. Eerlijk gezegd vraag ik me af of je wel aan deze klus moet beginnen. Probeer iemand te vinden die de accu voor je kan samenstellen of koop een complete ontvangeraccu. Dat geeft de meeste kans op succes.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen Laatst gewijzigd door N.P.S.; 11 maart 2010 om 11:35 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 17
|
Alleen al de vraag zegt al genoeg.. zomaar even AA accus solderen is niet makkelijk, de tin hecht namelijk niet zonder meer op de accu.. dus accu wordt te heet en gaat kapot... Schema: Min op de plus van de volgende accu.. uiteindelijk hou je 1 plus en 1 min over, das dan je 4.8 volt! voor het aan elkaar solderen kan je 2 dingen doen, soldeerstripjes halen, of desoldeerlint vollaten lopen met tin, en dat gebruiken(is de wat mindere oplossing, maar werkt prima)
__________________ Sponsored by Hobbymaniac, Gens Ace Batteries , RCbearings Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Banned Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
Gaat zo ook horr | |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 4 december 2009 Locatie: Boskoop Leeftijd: 64
| Citaat:
DEACs waren meestal 500 mAh, dus vanwaar de plotselinge behoefte aan 2500 mAh? Is alleen nodig als er veel grote servo's mee gevoed moeten worden. Overigens kun je ook NiMh cellen gebruiken, maar dat blijft hetzelfde v.w.b. het solderen. Probeer bij voorkeur cellen met soldeerlippen te kopen, dat gaat wat makkelijker (als je ze nog kunt kopen in de huidige LiPo cultuur). Groeten, Max. | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Als het en besturingsinstallatie met DEAC's betreft zou er nog wel eens een extra probleen bij kunnen komen, een derde draad op de middenaftakking van de accu. In het verleden werden servo's met van de huidige standaard afwijkende elektronica gebruikt. Die hadden een 2,4 Volt motor. Deze werd niet via de nu gebruikelijke H-brug aangestuurd, maar vanaf de middenaftakking op de accu, afhankelijk van de gewenste draairichting naar de plus of de min geschakeld.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 17
| Citaat:
reden tegen gewoon draad: moet je het helemaal strippen, valt het uit elkaar(allemaal kleine losse adertjes weet je nog..) en dat is gewoonweg een ramp om netjes te krijgen, rolletje desoldeerdlint is makkelijker dan+het laat zich echt ideaal met rosin cored tin solderen op de accu!
__________________ Sponsored by Hobbymaniac, Gens Ace Batteries , RCbearings Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |