![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 21 januari 2010 Locatie: Huissen.Gem.Lingewaard Leeftijd: 63
|
Ik ben een leek op het gebied van deze fijne electronica, daarom enkele vraagjes, Waarom zoveel verschillende kristalen? ik weet dat het de verbinding is tussen zender en ontvanger,maar waarom zoveel verschillende type,s. Wat is het verschil tussen Gyro en regelaar? Ik ben een boot aan het bouwen,en moet nog het hele elctr gebeuren nog kopen,maar ik kan een set kopen, maar ook verschillende dingen (bv ontvanger,regelaars,servo,s) moet dat allemaal op elkaar afgestemd worden,ik bedoel er wordt zoveel aan geboden op internet, en als ik een set koopt hoe weet ik dat bv, de servo sterk genoeg is voor mijn sleepboot? en als ik dat los koop waar moet ik dan op letten. 2 motoren heb ik, een 6v accu ook,maar daar om heen, met deze vragen zit ik een beetje, en voor dat ik iets koop wil ik wel een beetje zeker weten. groet Theo. |
| | |
| | #2 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
| Citaat:
Dat kan dus in een zender zijn (om op het juiste kanaal te blijven uitzenden), maar ook in een ontvanger, omdat deze ook een stabiel signaal nodig heeft om op de juiste ontvangfrequentie afgestemd te blijven. Waardoor dus de verbinding (daar is is 'ie dan toch) tussen zender en ontvanger intact blijft. Apparatuur in de 2,4 GHz band werkt heel anders. Omdat niet iedere fabrikant dezelfde schakelingen gebruikt, zijn ook hun kristallen verschillend. Met gyro wordt meestal het onderdeel aangeduid, dat tussen ontvanger en servo wordt geplaatst, als men de bewegingsrichting die door de betreffende servo gecontroleerd wordt, stabiel wil houden. De eerste gyro's werden ontwikkeld om de besturing van een heli staartrotor stabiel te houden. Een regelaar is het onderdeel dat tussen aandrijfaccu en aandrijf motor wordt geplaatst en vervolgens aangesloten op het 'gas-kanaal' van de ontvanger. Met de gas stick op de zender kan dan het vermogen van de motor tussen 0 en maximaal worden ingesteld.
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. | |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 21 januari 2010 Locatie: Huissen.Gem.Lingewaard Leeftijd: 63
|
Bruno, maar waarom zijn er dan zoveel kristallen met no; aanduiding, wat betekend dat dan. Als ik bij een modelbouw zaak kijk zie ik er wel 100 staan,hoe weet ik welke ik moet hebben. Theo. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juli 2003 Locatie: Katwijk Leeftijd: 37
|
Kristallen zijn van een kanaalnummer voorzien. In de 35mHz bijvoorbeeld horen de kanalen 60 tot 82 thuis. Om te zorgen dat je alleen je eigen model stuurt, stop je in je zender een zendkristal en in je ontvanger een ontvangstkristal met hetzelfde kanaalnummer erop. Zo heb ik een handje kristallen, zodat ik als ik in een hal vlieg en er zit al iemand op mijn kanaal mijn kanaal kan wisselen.
__________________ Depri worden? Tjek dit! |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
|
Dan moet je allereerst weten in welke zender en ontvanger je ze wilt gebruiken. Het veiligst is het gebruik van kristallen die bij je zender en ontvanger horen. De andere aanduidingen zijn Zender- of ontvangerkristal, kanaalnummer of ook wel de frequentie.
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 4 december 2009 Locatie: Boskoop Leeftijd: 64
|
Er zijn twee frequentiebanden beschikbaar voor kristalgestuurde zenders, 35 megaHertz en 40 megaHertz (ik laat voor het gemak de oude 27 mHz band even buiten beschouwing, die word alleen nog voor speelgoed gebruikt). Deze frequentiebanden hebben elk hun eigen serie kanaalnummers. Misschien moet ik er gelijk maar bij vertellen dat, als er twee mensen bij elkaar in de buurt met hetzelfde kanaalnummer in hun zender/ontvanger hun apparatuur proberen te bedienen, je dus storing krijgt, waarbij beide systemen niet meer goed functioneren. Om die reden is de 35 mHz band exclusief beschikbaar gesteld aan de modelvliegers (omdat storing meestal fataal is voor een modelvliegtuig, met de nodige risico's voor de omstanders). Als je een boot wilt besturen ben je dus aangewezen op een zender in de 40 mHz band, met de daarbijbehorende kanaalnummers. Besluit je om voor 2.4 gigaHertz apparatuur te gaan, dan wordt het weer een ander verhaal. In ieder geval heb je dan geen kristallen nodig, maar verder mag iemand anders het uitleggen want ik heb er geen ervaring mee (alleen van horen zeggen). Succes, Max. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |