![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 26 december 2008 Locatie: Leuven, België Leeftijd: 30
|
Hallo, Ik ben van plan een elektrische rolstoel op afstand bestuurbaar te maken. Hij heeft 2 motoren van elk 15,5A en 24V. Ik heb begrepen dat je hiervoor een stevige regelaar nodig hebt, die ook nog eens door een standaard rc receiver kan aangestuurd worden, zoals van Vantec (worden vaak in battlebots gebruikt) of de MC-7 (+ rc interface) van Diverse Electronics. Vantec RDFR Radio Control Interface Circuit, Self-calibrating Na veel uitzoeken op internet ben ik te weten gekomen dat de meeste van die controllers werken met 1ms PWM, en dat het dus kan zijn dat de nieuwste RC sets hier niet mee werken. Ik heb een Futaba 7C 2.4Ghz met een R617FS receiver, en ook een Graupner MX12 35Mhz met een R700 receiver (maar deze heeft echt veel last van storingen). Denken jullie dat de controllers die ik bedoel hiermee compatibel zullen zijn? Alvast bedankt. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
1ms pwm? Als ze een delta van 1ms bedoelen met het centrum op 1.5ms en 50hz framerate dan zijn ze rc compatible
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Turbine Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
De fabrikant/leverancier van de betreffende regelaars zou daar iets zinnigs over kunnen zeggen. Als je de twee motoren apart, dus via twee regelaars en twee ontvangerkanalen wilt bedienen is de R 617 ontvanger minder geschikt. Deze heeft op slechts één kanaal, het gaskanaal op kanaal 3 een instelbare failsafe. Alle andere kanalen hebben uitsluitend een hold. Als de verbinding tussen zender om een of andere reden wegvalt, zal het gaskanaal in failsafe (mits dit is ingestel) gaan. Dit zal gebruikelijk motor uit zijn. Het kanaal van de andere motor gaat in hold en het resultaat laat zich raden. Vanaf 8 kanalen FASST ontvangers (FASST multi) is voor elk kanaal een programmeerbare failsafe positie beschilbaar. Je zender moet dit wel kunnen instellen. Weet niet of een 7C zender dit kan en of 8 kanalen ontvangers op deze zender werken.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen Laatst gewijzigd door N.P.S.; 12 maart 2010 om 17:40 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
In de handleiding van de rdfr is toch genoeg info te vinden
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Turbine Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 1 augustus 2006 Locatie: Utrecht
|
werken zal het waarschijnlijk wel. Geld over de balk smijten voor onnodige features is het ook. Zeker die tweede ziet er uit alsof het een handgemaakte print is. Leuk, maar een goede garantie voor hoge prijs vooral. Ik weet niet wat voor kV je motors hebben (voor of na een evt vertraging) maar je zou ook brushless motors en regelaars kunnen kopen. dat scheelt zo te zien een hele hoop: motoren en regelaars. Dan verschuif je het probleem wel naar het aansluiten van je motor op een geschikte vertraging, maar het kost in ieder geval een stuk minder.
__________________ Tijd voor een andere handtekening... |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Is het dan zo dat de nieuwe RC technologieën (2.4 Ghz, FASST, Spread spectrum, linken met model etc...) alleen te maken hebben met de transmitter-receiver verbinding, maar dat de receiver output naar de controller/regelaar nog steeds dezelfde technologie gebruikt (PWM)?
|
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Ja, anders kunnen servo's die op 35- en 40 mHz systemen werken niet functioneren op 2.4 GHz systemen. De techniek voor de overdracht van de signalen tussen sender en ontvanger is anders, maar de output van de ontvanger is vrijwel gelijk. Vrijwel, omdat soms servo's e.d. niet willen werken op 2.4 GHz systemen door andere herhalingsfrequenties of impulsspanningen.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 55
|
Er zijn zogenaamde HRS systemen. Die systemen werken met (veel) hogere herhalingsfrequenties tot soms wel 1000Hz toe. Dat moet een sneller reagerende besturing geven. Of dat zinvol is en je er beter door gaat vliegen bijvoorbeeld, is een andere discussie die ik hier niet wil voeren. Die systemen hebben dus andere servo's nodig want de "gewone" servo's werken met een pulsbreedte tussen de 1msec en 2msec en een herhalingsfrequentie tussen de 40Hz en 60Hz. Dat sommige van de standaard servo's niet met alle 2,4GHz ontvangers werken heeft een andere oorzaak. Er zijn een aantal type ontvangers die intern op 3,3V als voeding werken. De pulsen die uit die ontvangers komen zijn dus ook maar 3,3V hoog. Voor sommige servo's en ook ESC's is dat niet voldoende, die hebben 5V nodig! Dit kan met een soort van adapter verholpen worden!
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Heel erg bedankt voor de verhelderende uitleg! Waarschijnlijk gaat de receiver-controller connectie dus weinig problemen geven, enkel met de HRS systemen (maar ik heb een gewone Futaba 2.4receiver).
|
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |