![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 12 maart 2010
|
Beste forumleden, Ik ben geen modelbouwer maar heb wel een vraag over servo's. Jullie weten daar vast veel over. Ik heb een automatische satellietschotel waarbij de ontvangstkop (LNB) door een servo gedraaid wordt (Hitec HS-645MG). Mijn probleem is dat na het uitrichten de positie van de kop door de zwaartekracht en wind weer veranderd. De servo blijft na het uitrichten niet aangestuurd; de spanning gaat uit. Zijn er servo's die spanningsloos vast in de laatste positie blijven staan? Dus met een soort rem. Ook als hij niet volledig blokkeert maar slechts moeizaam verdraaid kan worden, dan is het al goed. Weet iemand hier antwoord op? Alvast bedankt, Geert |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 12 mei 2003 Locatie: Velserbroek Leeftijd: 45
|
Dat ligt eerder aan je aansturing van je servo dan aan de servo zelf. Bij gebruik in auto's/vliegtuigen blijven de servo's gewoon bekrachtigd en zullen de opgegeven stand vasthouden. Ik denk dat jouw sturing alleen de servo in positie brengt en dan de spanning er af haalt. Suc6 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 30 december 2007 Locatie: Brugge (Belgie) Leeftijd: 34
| dat bedoelt ie idd, de spanning gaat eraf. ofwel moet je met een krachtige veer werken, maar dan ziet je servo wel meer af, maar als die op zich krachtig genoeg is, geen probleem, daar is ie uiteindelijk vr gemaakt
__________________ Logo 400- Compass 6HV - Logo600SE All BeastX -FF8Super |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2004 Locatie: Tilburg Leeftijd: 41
| wat dacht je om een rotor te kopen die er voor bedoelt is...........
__________________ Xray nt1 2009 ec, xray XII link, xerun 120a 1s, lrp X11, novarossi 12-3sct, pico evo4, mp blizzard 800 watt, valenta triagle, graupner mx16s, sanwa m11, Xray T2-009. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 13 oktober 2004 Locatie: Hoek van Holland Leeftijd: 29
|
Nee dat hoeft niet perse , dat is vooral een puntje kwaliteit of een servo spanningsloos licht draait of zwaar ... Ik weet van een goedkopere Tower Pro servo die ik heb dat ie spanningsloos erg zwaar draait , mogelijk zwaar genoeg voor de hier bedoelde toepassing...
__________________ FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 maart 2010 Leeftijd: 40
| Citaat:
Je gas/rem en stuur servo's moet je ook afsellen met de ontvanger en zender aan en ook de trim potmeter op het middenstand.
__________________ REELY Promo 30 4WD | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 28 februari 2004 Locatie: Tiel Leeftijd: 31
|
Hoi, Dan kan je beter stellen door middel van een wormwieltje. (wokkel) Dan borgt hij wel zich zelf. Of lineaire servo wat een beetje hetzelfde werkt als met een wormwiel. ![]() Gr. Dennis
__________________ De vraag is niet of het vliegt, maar hoelang het in de lucht blijft Eigen modelbouw site Laatst gewijzigd door d.knoppers; 13 maart 2010 om 02:04 |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 20 mei 2004 Locatie: Hoeven Leeftijd: 46
| Citaat:
Mag ik vragen wat voor LNB je gebruikt??? Dat een gehele ontvangstknop door een servo wordt verdraaid heb ik nog nooit gezien, wel dat een LNB (low Noise Block convertor) is voorzien van een zgn. polarizer. Deze polarizer had je vroeger magnetisch en mechanisch. De laatstgenoemde is degene met een servo. Bedoel je zo'n LNB met polarizer? De polarizer zorgt ervoor dat de ene keer de horizontale en de andere keer de in verticale polarisatie kanalen worden ontvangen. ben echt benieuwd wat je hebt? | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 12 maart 2010
|
Het gaat hier om een Oyster automatische satellietschotel op mijn camper met een tweeweg Internet LNB. Hier aan vast zit nog eens een TV LNB gekoppeld. Dit alles is een vrij zwaar geval (ca. 2 kg). De LNB samen met de extra LNB zijn samen natuurlijk niet in balans (de hals, het draaipunt, zit niet in het zwaartepunt van de constructie). De zwaartekracht oefent dus nogal een kracht uit op de servo. Een andere constructie van draaing is moeilijk realiseerbaar. Hier is geen ruimte voor (moet weer kunnen inklappen). Ik ben dus gebonden aan een standaard servo (die nu ook in het andrijfkastje zit). Zijn er servo's die een wormwiel als aandrijving gebruiken (in een standaard behuizing)? Dat zou natuurlijk dé oplossing zijn. |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 maart 2010 Leeftijd: 40
| Citaat:
Je kunt ook contact met HITEK opnemen of zij een oplossing voor dit probleem hebben. Je kunt ook je ontvanger modificeren zodat de spanning op je servo's blijft staan of zelf een modelbouw zender/ontvanger er op aansluiten.
__________________ REELY Promo 30 4WD | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |