Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 14 maart 2010, 11:22   #1 (permalink)

zuiderkruis's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard doordraaiende servo

ik gebruik nu in mijn model de doordraaiende servo robbe sdu 100
nu ben ik op zoek naar een sterkere kan ik een gewone servo ombouwen naar een doordraaiende en hoe doe je dat

groet Jan
zuiderkruis is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2010, 11:43   #2 (permalink)

marc 2's schermafbeelding

Standaard

even bij de tanks kijken bij gepard.
daar staat een hele beschrijving hoe en wat.
ik heb dit zelf ook gedaan voor mijn gepard koepel
Oud 15 maart 2010, 14:59   #3 (permalink)
JiB

JiB's schermafbeelding

Standaard

Ja dat kan, maar het hangt een beetje af van de servo en welk signaal je geeft hoe snel hij dan gaat draaien. Een servo (of in ieder geval de meeste modelbouwservos) werken met een potmeter om de stand van de as te meten, en dit te vergelijken met de gewenste stand via het servo signaal. Als je de potmeter van de as af haalt en de doordraai-blokkering (meestal een piefje oid op de as of laatste tandwiel), dan kan je servo 360 graden draaien. Met de losse potmeter (of twee weerstandjes ter vervanging) kan je instellen op welk punt de servo 'stilstaat'. Hoe snel de servo draait is afhankelijk van het opgegeven signaal, en het algoritme in de servo.
Oud 15 maart 2010, 17:35   #4 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Als het echt een zeilwinch moet blijven, dus een servo die meerdere omwentelingen maakt en vervolgens bekrachtigd blijft in de stand 'stop', is het niet zo eenvoudig.

Bij de constructies, die hierboven worden genoemd, kan een servo wel een oneindig aantal omwentelingen maken, maar zodra je 'm stopt wordt het motortje stroomloos. Er is dan weinig kracht nodig om de servohevel of -trommel van z'n plaats te krijgen.

Wat je bij een servo zou moeten doen om er een zeilwinch van te maken is het vervangen van de potmeter door een meerslagen type. Elektronisch stelt zo'n aanpassing niets voor, maar mechanisch stuit dit op behoorlijke problemen. Een meerslagen potmeter is namelijk een stuk groter dan de bestaande potmeter, past natuurlijk nooit op dezelfde plaats en heeft een uitgaande as met als regel een andere diameter en lengte. Je krijgt deze as dan ook niet zonder aanpassingen in het eindtandwiel, dat bij servo's nu eenmaal de potmeter-as meeneemt. Een andere optie zou zijn om de potmeter via een vertraging aan te sturen, zoals dat bij bestaande zeilwinches ook gebeurt. Je moet dan echter als doe-het-zelver een externe constructie met een tandwieloverbrenging maken en dat valt natuurlijk ook niet mee.

Een alternatief zou zijn om de servo via een wormwiel iets te laten aandrijven. Je kunt dan de constructie van de posts hierboven gebruiken. In de stand stop vangt dan het wormwiel de krachten op.
Oud 15 maart 2010, 17:46   #5 (permalink)

zuiderkruis's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

bedankt voor de informatie het moet een lier worden dus het word een losse motor met een vertraging en een snelheidsregelaar lijkt me de beste oplossing als ik dit allemaal lees

Jan
zuiderkruis is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten