![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 31 oktober 2004
|
hallo allemaal, ik heb een robbe cm rex zender. hiermee stuur ik een himodel 12a regelaar aan. nu is het zo dat het gas uit staat als de stuurknuppel naar boven toe staat. ik weet dat dit om te draaien is door middel van de reverse functie op de zender maar dit geeft een conflict met de regelaar. het staat specifiek in de handleiding van de regelaar dat het kanaal niet gereverersd mag zijn. als ik het kanaal wel reverse stuurt hij hem ook niet naar 100% vermogen. hoe krijg ik het dat stuurknuppel boveb volgas is zonder het kanaal te reversen? Robin |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Je zult wel degelijk het gaskanaal moeten reversen. Een andere optie is er niet. Als er in de handleiding staat dat dit niet mag is dit een onjuistheid. De regelrichting van het gas is bij de merken Graupner-JR en Robbe-Futaba precies tegengesteld. Bij één van de twee zul je dus wel moeten reversen als de regelaar geen programmeermogelijkheid heeft voor twee regelrichtingen. Met behulp van een servo kun je controleren of de eindpunten van gas-dicht en gas-open hetzelfde blijven als je de gasfunctie reversed. Als dit niet zo is, is er wat vreemds aan de hand. Er staat dan óf één of andere mixfunctie ingeschakeld óf de gaspotmeter staat ontregeld. Is er trouwens al gekeken hoe de ATL trim ingesteld staat? (met de draaiknop onder 'C' in te stellen). Als deze eindpunten wel overeen komen zal de regelaar zowel op normaal als op reverse het volgas punt bij dezelfde knuppeluitslag moeten vinden. Het enige verschil is dan uiteraard de richting, waarin de knuppel wordt bewogen. Bij regelaars, die geen programmeermogelijkheden hebben, zal de CM Rex op 1,5 ms moeten staan bij gebruik van ppm-ontvangers. Op pcm bepaalt de ontvanger dat: als er naast kanaal 9 ER/DSC staat is de nulstand 1,5 ms en als er alleen een C staat is deze 1,3 ms.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
|
Regelaar moet opnieuw de eindpunten vinden dan.. dat doe je door de zender stick, bovenaan te plaatsen en dan de regelaar opnieuw in te stellen.. ik had precies hetzelfde probleem met mijn himodel 30A en Futaba 7c
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Hallo Anko en Corrien @Anko ik heb dit al geprobeerd dit lukt ook niet. ik kom niet in het instellingen menu. hij geeft alleen 5 piepjes. dit doet hij normaal als je de accu aansluit terwijl de gashendel helemaal dicht staat. terwijl hij bij helemaal open staat. kan de regelaar dus niet configureren. @Corrien ik ben nog een redelijke beginner in zender ed. wat hier staat gaat op het moment een beetje boven mijn pet uit. maar ik kan wel wat informatie er over geven over mijn instellingen. ONTVANGER:Multiplex 3/4 pico PPM zender instellingen REVERSE: alleen kanaal 3= rolroeren FUNCTION: OPERT.12345678 FUNC.41235678 schakelaar modulation: ppm schakelaar neatral: 1.3 {EDIT}: de rest staat allemaal zoals het staat als de zender gereset wordt. alvast bedankt! Robin Laatst gewijzigd door robin hood; 19 maart 2010 om 19:13 |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Zet eerst de schakelaar 'neutral' eens op 1,5 ms en tevens de gasfunctie op reverse. Probeer het dan nog eens. Je zult daarna ook de hevels op de servo's moeten verstellen omdat deze nu 20 graden zijn verdraaid. Alle huidige zenders hebben een nulstand van 1,5 ms. Hierop zal de software van de regelaar ook zijn berekend. De CM-rex heeft nog een keuzemogelijkheid tussen 1,3 en 1,5 ms. Deze zender stamt dan ook uit een overgangsperiode. Vóór 1990 had Robbe-Futaba apparatuur namelijk een nulstand van 1,3 ms, daarna werd dit 1,5 ms.
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Hallo Corrien, Dankje. het is opgelost heb alleen nu nog een servo die de ene kant veder uitslaat dan naar de andere kant. heb de servo's even omgedraaid op de ontvanger en wat blijkt: het ligt aan de zender en niet aan de servo. heb jij toevallig een idee? Robin |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Dat zal de aileronservo wel zijn. Bij de acro programma's staat namelijk de mixer 'ail diff' voorgeprogrammeerd op 'activated' en op '+50%'. Je moet óf de mixer op inhibit zetten óf het percentage op 100%.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |