Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 21 maart 2010, 16:50   #1 (permalink)
mark
Guest

Standaard FC 16 icm lipo 11,1V

Ik heb mijn FC-16 al sinds dag en dauw, letterlijk.
Volledig uitgebouwd, maar met NiCD.

Die accu begint na 11 jaar toch wat slecht te worden, lader krijgt er nog maar 500 Mah in, en dat is dus niet veel.

Nu wou ik in me zender de overstap maken naar Lipo. 2S is te weinig, 3s is weer te hoog.
Het voltage is 11,1V-9,6V=1,5V nominaal hoger, dus geladen ongeveer 3V hoger. Kan de zender dat aan of moet ik een stukje elektra voor dit probleem hebben?

Dan nog het punt van de verklikker, de FC-16 slaat af tussen de 8,5 en 9V. Dan begint ie te piepen, dit ligt volgens mij veelste laag voor een 3S lipo?

Daar moet dan een verklikker in, die afslaat bij een ander voltage, ook geen probleem. Enigste probleem voor mij is de stroom.
Heeft iemand daar het antwoord op? gebouwd of een tekening maakt niets uit.

Alvast bedankt.
  Met citaat reageren
Oud 21 maart 2010, 17:32   #2 (permalink)

hanskez's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

hoi

de meeste zenders hebben een eigen voeding (spanningsregelaar), alleen is het de vraag of die voeding (spanningsregelaar) 12,6 volt aan kan.
corrien die ook op het forum zit kan dit je zo vertellen.

betreft de afslag, die zit niet op de zender ook niet voor je oude accu.
zou mooi zijn slaat ie af weg besturing, hij begint alleen te piepen bij een te laag voltage.
daar hoef je je niet druk om te maken. gewoon aanleren als je gevlogen hebt of als je gaat vliegen alles te laden.

mvg Hans
Oud 21 maart 2010, 17:42   #3 (permalink)
mark
Guest

Standaard

Leuk als mensen denken dat je vliegt als je een FC-16 hebt.

Ik gebruik hem voor mij Hilux, Volvo en als test zender.

Als ik de zender gebruik, heb ik hem gelijk een heel weekend in gebruik, thuis vergeet ik hem wel eens uit te zetten, en kom ik er 24 uur later achter dat me zender leeg is.
Ik wil dus een cut-off op me zender, liefst een zeer luide zodat sowieso iemand in huis gewaarschuwd wordt.
  Met citaat reageren
Oud 21 maart 2010, 17:45   #4 (permalink)

hanskez's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

vergeten is een slechte zaak haha
Oud 22 maart 2010, 08:38   #5 (permalink)

Turbokeu's schermafbeelding

Leeftijd: 56
Standaard

Is een 2000mAh 8-cel (2x4) 9.6V AA Sanyo Eneloop LSD (Low Self Discharge) NiMh pack geen optie?
Ik heb zo'n Eneloop pack in mijn oude MPX Cockpit MM zender geplaatst (ipv. de originele 1300mAh NiCd en 1500mAh NiMH packs), ik heb de indruk dat het nòòit leeg geraakt.
Ook is het pack na maanden ongebruik (winter) nog steeds volgeladen.

Ik weet dat de FC-16, net als mijn F-14, origineel D-cellen heeft in het pack, maar een beetje creativiteit met wat schuimrubber rond het Eneloop pack helpt.
Voor de F-14/FC-16 zou een pack voor de Cockpit MM ook voldoen (enkel aansluitconnectorje recupereren van een origineel pack).
Laden gebeurt via de originele laadconnector met een oude Robbe 5R lader op 180mA (ca. 15uur) of 500mA (ca. 5uur).

De zéér lage zelfontlading van de Eneloops is mooi meegenomen met een testzender die weinig gebruikt wordt, en t.o.v. LiPo's mag je ze zonder problemen volgeladen voor lange tijd wegzetten.
Losi 8ight buggy / Xcelorin brushless - Côte d'Emeraude 1:20 zeesleper - MPX Easystar
Protech Topic 400 - 2x Protech Thermal 220 - Cockpit MM 35MHz/2.4GHz - T3PM - F-14
Turbokeu is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2010, 11:13   #6 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

5p1k3's schermafbeelding

Locatie: Daar waar file staat. Nuttige Berichten: -666 Pincode: 6669
Leeftijd: 32
Weblogartikelen: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hanskez Bekijk bericht
corrien die ook op het forum zit kan dit je zo vertellen.
Vragen aan Corrien dat kan ja. Je kan ook even zoeken op het forum, dan vind je vanzelf het antwoord van Corrien, aangezien deze vraag vaker gesteld is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Corrien Bekijk bericht
Tegen het gebruik van een 3S LiPo in een zender bestaan een aantal technische bezwaren. Geen onoverkomelijke, maar wel om te weten:

- volgeladen komt een 11,1 Volt LiPo aan 12,6 Volt. Dit is ruim een Volt meer dan een volgeladen 9,6 V Ni-accu afgeeft. Een FC16 verdraagt deze hogere spanning probleemloos. Het zendvermogen neemt niet noemenswaardig toe, dus je blijft vermoedelijk binnen de wettelijke normen. Ook de stroomopname zal niet veel toenemen.
- het accu-alarm van de FC16 gaat af bij 8,6 Volt. Dit is niet te wijzigen. Nu is voor een LiPo-cel weliswaar 2,5 Volt de grens, waartoe deze ontladen mag worden, dus 7,5 Volt zou nog mogen. Bij LiPo's wordt echter als veilige ondergrens 3 Volt per cel aangehouden. Het alarm zou dus bij 9 Volt af moeten gaan. Ook dit is eigenlijk nog te laag. Je zou tot zo'n 10 Volt moeten gaan om zo lang mogelijk plezier te hebben van je LiPo. Dat laatste stukje dieper ontladen kost namelijk veel levensduur.
- het laadcircuit van de FC16 is niet berekend op LiPo's. Je zult dus zelf iets moeten knutselen om te kunnen laden en balanceren.

Uiteraard heb je met een NiMH-accu evenveel bedrijfstijd als met een LiPo, vooropgesteld dat beide accu's dezelfde capaciteit hebben. Eigenlijk meer, omdat je deze verhoudingsgewijs dieper mag ontladen. Natuurlijk zijn de afmetingen en het gewicht van de LiPo beduidend kleiner en is ook de zelfontlading praktisch nihil (bij de hierboven genoemde Eneloop accu's is deze zelfontlading echter ook uitermate gering).
De stroomopname van de FC16 wordt - dacht ik - gespecificeerd met 250 mA. Dit haalt de zender echter niet, een realistischer waarde is zo'n 150 á 180 mA. Met een 2200 mAh accu moet dan een bedrijfstijd van ruim 10 uur gehaald kunnen worden (accu wordt niet geheel leeggetrokken).
Verder wordt er door velen gesproken over de "Eneloop". Dus je kan diverse kanten op.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten