Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 22 maart 2010, 23:52   #16 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Wat het gebruik van een BEC aangaat ben ik het met N.P.S. eens. Als je een ontvanger accu kan gebruiken doe dat dan ook! Bij heel veel modellen maakt dat kleine beetje extra gewicht niets uit. De extra veiligheid en de geringere gevoelig voor storingen via de voeding is dat volgens mij ruimschoots waart.
Oud 23 maart 2010, 11:16   #17 (permalink)

Discus2ct's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Heren, ik denk dat alle opmerkingen zeker een kern van waarheid hebben. Ik moet toegeven dat ik inderdaad gebruik maak van goedkope regelaars en ik hiermee dus ook rekening moet houden met genoemde zaken.

De zender zelf is denk ik niet het probleem. Ik heb tijdens de vrije vlucht zonder signaal van mijn zwever de zender ook eenmaal aan en uit gezet. Alles reageerde op de zender zoals normaal. Verder was er echter nog steeds geen reactie in het signaal. Dus ik denk dat dit probleem inderdaad puur een BEC-probleem betreft.

Mijn BOT heeft sowieso geen motor en een NImh pakketje. Ik denk dan ook dat ik hier geen problemen mee zal ervaren.

Verder zijn al mijn vliegtuigen relatief goedkoop, waardoor ik ook niet graag regelaars van €70,- aanschaf.

Mijn eigen ontwerp zwevertje is echter slechts 1.60 meter. Ik vlieg de combinatie zonder extra lood. Het schuiven van de Lipo bepaald het zwaartepunt. Hierbij is het dus lastiger een extra pakketje toe te voegen zonder de vliegeigenschappen drastisch te benadelen.

Bij eventuele toekomstige duurdere zwevers (elektro of niet) zal ik absoluut met een separaat voedingssysteem gaan werken om verdere narigheid te voorkomen!
Oud 24 maart 2010, 09:46   #18 (permalink)

Standaard

Gisteravond heb ik even mijn 1.6 meter zwevertje klaargemaakt. Heb de + van de BEC uit de stekker getrokken en afgeplakt. Onder het zwaartepunt ligt nu een aparte ontvangeraccu. Hij is nu echt een stukje zwaarder, maar we zullen zien hoe het gaat.

Vanmiddag even tijd, dus opnieuw de lucht in. Hopelijk gaat nu wel alles goed...
Oud 24 maart 2010, 11:44   #19 (permalink)

Standaard

Ik denk dat ik het probleem heb getackeld. Rhelie zat eigenlijk precies in de goeie hoek!

Vandaag even mijn lipo's met Deans pluggen geladen. Vervolgens kreeg ik bij een lipo een connection break. Stekkers los en vast en opnieuw proberen en vervolgens wederom een connection break.

Na de stekker op de accu nogmaals goed te hebben gecontroleerd, leek het met de aansluiting van de lader alsof de de + pen net wel of net niet in aanraking kwam met het metaal in de stekker van de lipo. Toen ik vervolgens de stekker half in elkaar schoof en iets tordeerde startte de lader direct op. Vervolgens de stekker er helemaal inschuiven en toen viel hij weer weg!

Blijkbaar maken deze stekkers, ondanks dat het niet de goedkope zijn, zeer minimaal contact! De betreffende accu was ook een van de twee waarmee werd gevlogen bij de storing. Blijkbaar herkend de lader het marginale verschil in contact sneller dan de regelaar.

Een ding weet ik nu wel, ik ga sowieso alles omsolderen naar gewone goudstekkers!
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten