![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 11 augustus 2009 Locatie: 's Gravenhage Leeftijd: 31
| Vandaag was echt even een groot schrikmoment. Ik was aan het vliegen met mijn zwever op zo'n 100 meter hoogte toen plotseling het signaal volledig bleek weg te vallen. Doordat mijn zwever goed was getrimd heeft het vliegtuig letterlijk vanaf die hoogte een glijvlucht gemaakt en is zonder schade geland.Super veel geluk dus met de koers die hij vloog op dat moment en de ruimte die ik had! Bij het vliegtuig aangekomen reageerde alle stuursignalen echter weer! Nu dus geheel de vraag wat er aan de hand is/was? Ik vlieg dus met een 35mhz Futaba FC-18 en heb dit nog niet eerder gehad. Heb ook al eerder op veel grotere hoogten gevlogen zonder problemen en met dezelfde setup. Nu vlieg ik de zwever met twee servo's en een brushless motor en heb hiervoor een hobbyking regelaar (eigen merk). Hier heb ik nog nooit eerder problemen mee gehad. Nu had ik nog een tweede regelaar bij me en heb ik deze dus direct vervangen inclusief een opnieuw op het veld nageladen lipo. Na een tiental minuten zweven (motor slechts 60 seconden gebruikt, dus spanning in de lipo was echt nog meer dan voldoende) vervolgens opnieuw hetzelfde probleem. Dit keer nog wat minder prettig omdat de zwever op dat moment met de neus iet meer naar beneden wees. Wonder boven wonder kreeg ik het signaal terug op zo'n 30 meter boven de grond al was het haperend. Met wat acrobatiek opnieuw een schade vrije landing PFFF...hart opnieuw in de keel! Tijdens de glijvlucht net voor de landing hoorde ik in het vliegtuig de regelaar opnieuw opstarten. Althans het klassieke melodietje bij het inschakelen van de motor klonk. Na het landen reageerde alles weer als normaal. Nu is natuurlijk de vraag wat dit probleem veroorzaakt. Is dit signaalverlies vanaf de zender? (Als je de zender aan en uit zet start de regelaar ook niet opnieuw op zo lijkt het). Is het de regelaar? (Wel toevallig als dit nu plotseling bij twee afzonderlijke regelaars een probleem geeft waarmee ik eerder nooit problemen heb gehad. Ook niet op de betreffende vlieglocatie). Is het voor een regelaar een probleem om bijvoorbeeld 5 minuten lang zonder motorgang te functioneren? Lijkt me niet, maar toch. Ik weet dus nu even niet meer wat ik kan vertrouwen. Alles is verder nieuw en voordat ik mijn BOT de lucht in stuur hoop ik dit probleem te tackelen! Ik was verder alleen op het veld. Ik ga er dus even vanuit dat er geen andere zender was ingeschakeld of iets dergelijks.
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, Robbe Focus 3m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner, Guppy 2, Salto H-101, 2,45m |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Nee, zowel in de zender (net opengeschroeft) als bij het vliegtuig niets aan de hand. De antenne kabel liep ook gewoon buiten de romp naar de voorrand van de T-staart. Tijdens de eerste landing zonder signaal was ik ook al aan het rennen in de richting van het vliegtuig. De afstand was op een gegeven moment ook nog maar 30 meter terwijl ik nog steeds geen reactie op de sticks had.
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, Robbe Focus 3m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner, Guppy 2, Salto H-101, 2,45m |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 14 augustus 2008 Locatie: Ootmarsum. Leeftijd: 49
|
Als je het opstartsignaal van je regelaar, cq motor hebt gehoord dan lijkt het mij waarschijnlijk dat er iets aan de voeding hapert, oftewel je Lipo. Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad en toen zat één van de voedingsdraden aan mijn Lipo niet lekker.... zou je kunnen controleren. Trek eens met wat kracht, één voor één, aan de rode en de zwarte draad van je accu, niet te hard natuurlijk ! Mocht er een breuk of zoiets zijn dan trek je de draad wel uit je accu. Ik hoop dat je er wat mee kunt, succes ! Groeten Paul.
__________________ "Falling feels like flying, until you hit the ground'' .
|
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 26 oktober 2002 Locatie: Antwerp-Brussel-Charleroi
|
llo, 'k Heb gedurende 10 jaar intensief een FC-18 gebruikt. Een clubvriend heeft met een FC-18 ooit problemen gehad met zijn ontvangst...2 x zijn zender en ontvanger naar servicedienst opgestuurd, maar die vond niks...tot hij zelf dan maar de zendkristal verving door een nieuwe : sindsdien geen problemen meer (heeft hem wel 2 vliegtuigen gekost). Ikzelf heb éénmaal een probleem gehad met de FC-18 : 2 zwevers kapot. Bij de dienst na verkoop gebracht : Het bleek dat er op de pinnetjes waarop de HF-modul moet inpluggen slechte contacten waren (ik heb die module regelmatig in/uit de zender gehaald voor kristal te vervangen voor leraar-leerling. Verder mogelijke problemen bij de de FC-18 : 1) de telescopische antenne die tussen de verschillende stukken onderling slecht contact geeft (corrosie?) 2) slecht contact van de witte draad die van de main circuit board naar de antenne gaat en daar aan de basis is vastgevezen (en hopelijk wel "vast") 3) slecht contact in de campack-connecties Hopelijk vind je ergens de oorzaak : zij het in de zender, zij het in de regelaars of ontvanger/servo-setup. Veel moed ! Olivier
__________________ mijn webstek : http://users.belgacom.net/TX2TX : leraar-leerling compatibiliteitsproblemen tussen verschillende merken van RC-zenders |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Hoi, begreep ik het goed dat je het bij twee verschillende Lipo's had ? En ook twee verschillende regelaars ? Ik zou eens goed kijken of alle servo's wel lekker vrij lopen, m.a.w. lopen alle roeren en stuurstangen soepel en wrijvingsvrij ? Wat zou kunnen is dat een (of meerdere) servo('s) om een of andere reden heel zwaar loopt / veel weerstand heeft. Hierdoor kan de BEC van de regelaar in de problemen komen, waardoor die zich zelf uitschakelt ... Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 | |
| | |
| | #7 (permalink) | |||
| Citaat:
Citaat:
De Module zit bij mij in de zender zelf. Heb een F-18 V3 (Niet de plus!). Alle stekkertjes hier zitten wel goed en zijn gewoon blank. Campack stekkers zijn ook goed. Heb deze er even in en uit gedaan. Witte draad van de antenne zit goed en vast. Geen speling in de aansluiting met de 'antenneschroef'. Web heb ik ondekt dat de module, gesoldeert op een stukje printplaat en vastgeschroeft in de zender, in de soldeerzijde een zwarte draad heeft zitten die vervolgens nergens op uit komt. De andere zijde ziet er heel scherp afgesneden uit alsof deze fabriek uit nog nooit is gebruikt. Iemand een idee wat dat is? Citaat:
De lipo's waren beide identiek. De regelaars van hetzelfde merk waarbij eentje 18-20 AMP (de eerste) en de tweede 25-30 amp. Metingen hebben eerder echter al laten zien dat de huidige prop niet meer dan 13 AMP genereerde (statisch). In de vlucht is dat altijd nog iets minder. Al met al dus nog even twijfelachtig allemaal. Eerder vorige week heb ik een hele middag op Langevelderslag gestaan met mijn discus. Echter zonder BEC en met Nimh pakketje. Hier dit probleem absoluut niet gehad. Natuurlijk was de afstand tussen zender en vliegtuig hier de hele dag max 150 meter. Zelf zit ik nu al met een schuin oog naar een ASSAN module te kijken. Maar ben er nog niet van overtuigt dat het hier aan ligt. Op een of andere manier is een storing in de BEC situatie aannemelijker...maar zeker weten...
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, Robbe Focus 3m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner, Guppy 2, Salto H-101, 2,45m Laatst gewijzigd door Discus2ct; 22 maart 2010 om 11:34 | |||
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Het opnieuw starten van je regelaar kan verklaren dat er een stroomonderbreking is geweest, dus een gammele stekerverbinding tussen accu en regelaar. Ik heb dit ook al aan de hand gehad met deans pluggen, die zijn er namelijk in verschilende kwaliteiten. Zolang er een flinke stroom loopt is er niks aan de hand, maar zodra je het gas eraf haalt gaat het mis.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
Het verhaal over een grote spanning en geen problemen en langere tijd lage spanning en vervolgens uitval van signaal is iets waar ik ook aan heb zitten denken. Het is namelijk heel toevallig dat ik dit probleem bij mijn kleine zwever (discus 2ct), die ik voornamelijk als scheurijzer en dus veelvuldig met motor aan wordt gevlogen, niet heb opgemerkt. Ik ben geen elektronica wizzkid, maar ik kan mij voorstellen dat het lijkt of er een condensator langzaam leeg loopt bij langdurig stationair gebruik (dus zonder motor) en dat hij dan terugzakt naar een ondergrensspanning ofzo en dan zichzelf reset, maar niet direct terug komt. Het is de vraag of dit aan de relatief goedkope regelaar ligt. Ik heb ook een duurdere regelaar van Turnigy die ik nu maar eens ga installeren. Alhoewel ik bijna uberhaubt geen vliegtuig meer de lucht in durf te sturen .
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, Robbe Focus 3m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner, Guppy 2, Salto H-101, 2,45m | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Het meest voor de hand liggende is dat er een stroomvoorzieningsprobleem is. Als het probleem zich voordoet bij verschillende Li-Po's is de kans dat het probleem in een Li-Po zit weer kleiner. Dat het probleem een overgangsweerstand op een connector is, is ook onwaarschijnlijk. Met motor uit loopt er slechts een geringe stroom, alleen het verbruik van ontvanger en servo's. Als er ergens een grote overgangsweerstand is zie je rook of warmteontwikkeling op die plek als de motor aan gaat. Kijk de solderingen van de connector op de regelaar in ieder geval goed na. Dat geldt ook voor de kabel en de connector van de regelaar naar de ontvanger. Die voorziet de rest van de elektronica van de 5 Volt. Dat het probleem daar zit verwacht ik niet, maar zekerheid voor alles. Een regelaar start niet opnieuw op als de ontvanger spanningsloos is geweest. Voor zo ver ik weet (her)start een regelaar als de vliegaccu wordt aangesloten. Dan wijst het horen van de opstartpiepjes tijdens de vlucht toch het meest naar een onderbreking van de stroomvoorziening vanuit de vliegaccu. Je kan ook testvluchten maken met een ontvangeraccu (de BEC van de regelaar uitschakelen). Als er zich dan een stroomvoorzieningsprobleem is, werkt de motor niet, maar blijft de boel bestuurbaar. Overschakelen naar 2.4 Ghz zonder het probleem te localiseren is geen optie. Als de oorzaak in het BEC-systeem of de hele stroomvoorziening zou zitten dan verhuis je het probleem gewoon mee.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen Laatst gewijzigd door N.P.S.; 22 maart 2010 om 16:50 |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Ik ben het eens met het 2.4 ghz verhaal. Dit wil ik t.z.t. wel doen, maar staat los van dit probleem. Het zit hem denk ik inderdaad eerder in de spanningtoevoer naar de regelaar toe, of van de regelaar naar de ontvanger. Het rare is alleen dat dus met twee verschillende lipo's en twee regelaars hetzelfde probleem optreed. Natuurlijk zal ik alle bekabeling van de regelaar even zorgvuldig nalopen. Eenmaal vliegen met aparte voeding op de ontvanger is ook een optie. De zwever wordt wel wat zwaarder, maar voor een test is dit denk ik geen probleem. Het enige is dat ik dan geloof ik wel de rode draad van de regelaar moet loskoppelen toch!? (Kan hem er even uittrekken en tijdelijk het vergulde stekkertje isoleren).
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, Robbe Focus 3m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner, Guppy 2, Salto H-101, 2,45m Laatst gewijzigd door Discus2ct; 22 maart 2010 om 19:57 |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Klopt. Borgingslipje heel voorzichtig iets optillen, de rode draad met metalen connector er uit halen en isoleren. Als je bang bent de connector te beschadigen kan je tijdelijk een verlengsnoertje nemen en daar de rode draad van losnemen. Dan kan er niets mis gaan met het kabeltje op de regelaar.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #13 (permalink) | |
|
Wellicht is het ook een optie om een meting uit te voeren t.a.v. de BEC-spanning? Ik stel mij zo voor dat ik een verloopstekkertje maak waarmee ik gelijktijdig de ontvanger voed en de + en - van de regelaar kan aansluiten op een voltmeter. Vervolgens kan ik een vlucht simuleren door een aantal keren 30 seconden vol gas te geven met wat stuurbewegingen en daarna gedurende 4 minuten alleen wat stuurwerk. Daarna wellicht nogmaal 30 seconden vol gas etc. Ik zou dan kunnen zien of de BEC-spanning continu blijft en of dus wegzakt. Ik neem aan dat hij niet onder de 5V mag zakken gedurende de hele simulatie!? Ik lees ook het volgende op de site van HobbyKing betreffende mijn regelaar. Op de site staat echter wel gewoon 2A: Citaat:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ies_18-20A_ESC http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ies_25-30A_ESC
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, Robbe Focus 3m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner, Guppy 2, Salto H-101, 2,45m Laatst gewijzigd door Discus2ct; 22 maart 2010 om 20:45 | |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
In tegenstelling tot wat veel anderen vinden ben ik geen voorstander van het gebruik van BEC-systemen. Voor kleine toestellen gebruik ik het wel, maar zodra het gewicht van een ontvangeracccu t.o.v. het totale gewicht van het toestel niet relevant meer is gebruik ik een ontvangeraccu. Soms een Ni-Cd accu met vier cellen en soms een 2 cellen Li-Po met een limiter. Alle gedoe met de stroomvoorziening ben je kwijt. Geen narigheid met regelaar, BEC of vliegaccu. Als daar iets mee gebeurt bijft de besturing in elk geval werken. Een extra voordeel is dat je regelaar met een opto-coupler kan gebruiken, dus ook nog eens veel minder kans op storingen die van of via de regelaar naar de ontvanger gaan.Een aparte ontvangervoeding is dus heel bedrijfszeker. Misschien met je ervaring van dit moment het overwegen waard! Dan is er nog een belangrijk economisch principe. Alle waar is naar zijn geld. Een oud gezegde dat zijn juistheid al lang heeft bewezen. Je gebruikt hele goedkope regelaars. De kans is aanwezig dat de specificaties misschien een ietsepietsje zijn overdreven. De waarschuwing wijst daar al naar. Je moet je afvragen of je essentieële functies als stroomvoorzienig door dergelijke componenten wilt laten verzorgen. Ik denk dat iets meer kwaliteit hier op zijn plaats is.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 2 november 2003 Locatie: Middelburg (zeeland) Leeftijd: 53
|
Waar je ook ff naar kan kijken is het printje in de zender waar de aan/uit schakelaar op gesoldeerd zit. Bij intensief gebruik wil de soldering van de schakelaar wel eens losgaan, (bekend bij de FC 18, en andere in de FC serie) met als gevolg spontaan uit gaan van de zender (heeft mij ook een kist gekost) Dit komt alleen weer niet overeen met het opnieuw "opstarten" van je regelaar.
__________________ groet; Nico. Pulsejet; de meest effectieve manier om brandstof om te zetten in zo veel mogelijk herrie, met als bijproduct een klein beetje stuwdruk |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |