![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Wouter, hierover is al heel erg veel geschreven op het forum en er is zelfs een FAQ van Corrien. Bij ontvangers is de keuze van het kristal niet zo kritisch als bij de zender. BEHALVE bij DS (Dubbel Super) ontvangers. Bij deze ontvangers is het vrijwel altijd zo dat je merkt en vaak ook nog type gebonden bent.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Dubbelsuper kristallen zijn merkgebonden, dus je kunt alleen de DS-kristallen van MPX gebruiken. Bij dubbelsuper ontvangers zijn Multiplex en Simprop de enige, die 4,5 kHz als eerste middenfrequent hebben en 455 kHz als tweede. Dit betekent, dat het ontvangerkristal op een frequentie werkt, die 4,5 MHz lager is dan de zenderfrequentie (om heel precies te zijn is op 35 MHz het eerste middenfrequent van MPX 4,510 MHz en op 40 MHz 4,500 MHz). Bij de andere merken ligt het eerste middenfrequent op 10,7 MHz en het tweede op - of + 455 kHz (op 35 MHz Robbe-Futaba -455 kHz, Graupner-JR +455 kHz en bij Hitec onthoud ik het nooit, maar volgens mij ook +455 kHz). Bij single conversion ontvangers is er alleen een middenfrequent van 455 kHz. Gelukkig gebruiken bijna alle merken op 35 en 40 MHz - 455 kHz, zodat ontvangers onderling uitwisselbaar zijn. Er zijn uitzonderingen, zoals Walkera.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 2 september 2002 Locatie: hellevoetsluis/ MCV Voorne Putten Leeftijd: 36
|
volgens mij is de bovenste van het merk doemaarniemeergebruiken gr vinze
__________________ Pt40 (crashed), Pete n Poke 40 (ombouw naar electro), Mpx Twinstar 1 (flying), IA58 Pucara(building), Bugatti 100P(building), Hyperion Pipercup(flying), Duine Acrobat (flying) |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Dit zijn Robbe (Futaba) kristallen. Het bovenste kristal lijkt op deze foto ingedeukt te zijn. Als dat zo is dan moet ik je net als Vinze sterk aanraden dat kristal niet meer te gebruiken ook al lijkt hij verder goed te werken. p.s. Jan was net iets eerder.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |