Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 25 maart 2010, 21:43   #1 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

max z's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard Ervaring met Multiplex RX-5 2,4 gHz ontvanger

Ik wil (gedeeltelijk) overschakelen op 2,4 gHz, en heb daarvoor de combo HFMx uitwendige zendmodule en RX-5 light M-link ontvanger van Multiplex op het oog, om mijn trouwe MC3010 te upgraden en ook de 35 mHz te kunnen blijven gebruiken.
Wie heeft er ervaring met deze ontvanger? Het valt mij op dat er maar 1 antennedraadje uitsteekt, terwijl de competitie er vaak 2 heeft.

Max.
max z is offline   Met citaat reageren
Oud 25 maart 2010, 21:55   #2 (permalink)

GP64's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max z Bekijk bericht
Ik wil (gedeeltelijk) overschakelen op 2,4 gHz, en heb daarvoor de combo HFMx uitwendige zendmodule en RX-5 light M-link ontvanger van Multiplex op het oog, om mijn trouwe MC3010 te upgraden en ook de 35 mHz te kunnen blijven gebruiken.
Wie heeft er ervaring met deze ontvanger? Het valt mij op dat er maar 1 antennedraadje uitsteekt, terwijl de competitie er vaak 2 heeft.

Max.
De grotere broer de RX-7 heeft wel twee antennedraadjes!

Even aan Corrien vragen die weet het vast.

Gr. Geert-Jan
Oud 26 maart 2010, 10:16   #3 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Zowel de Rx5 light M-Link als de Rx6 light M-Link hebben één antenne. Beide ontvangers zijn bedoeld voor kleine modellen.

Zodra de ontvanger is uitgerust met 2 antennes staat er in de typenaam DR. Dit is momenteel vanaf de Rx6 DR light M-Link. Van de Rx6 zijn er dus twee varianten.

Zodra de naam 'light' uit de typenaam is verdwenen, is de ontvanger voorzien van telemetrie mogelijkheden. Dit is momenteel vanaf de Rx7 DR M-Link. Ook van de Rx7 zijn er dus twee varianten.
Oud 26 maart 2010, 12:25   #4 (permalink)

max z's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Corrien Bekijk bericht
........hebben één antenne. Beide ontvangers zijn bedoeld voor kleine modellen.
Jan, in de eerste plaats dank voor je uitleg over de verschillende uitvoeringen en hun codering. Maar ik begrijp nog niet helemaal wat de relatie kleine modellen en het aantal antennes is. Ik vermoed dat het te maken heeft met een grotere ontvangstgevoeligheid en verminderde kans op uitval op grotere afstand , afhankelijk van de orientatie van de ontvanger. Iets wat minder gauw zal spelen bij kleinere modellen, omdat die in het algemeen dichterbij gehouden worden.
Moeten de twee antennes in een bepaalde positie t.o.v. elkaar gemonteerd worden? En bij één antenne, is er een voorkeursrichting?

Groeten,
Max.
max z is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2010, 13:43   #5 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Antenne diversity is bedoeld om de ontvangst minder afhankelijk te maken van de oriëntatie van het model ten opzichte van de zender. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van twee antennes en twee antennekringen, waartussen in een hoog tempo wordt geschakeld. Het signaal van de antenne met het sterkste signaal wordt vervolgens doorgegeven. Om deze reden moeten de antennes dan ook 90 graden t.o.v. elkaar worden gemonteerd, waardoor er altijd eentje redelijk 'zicht' heeft op het zendersignaal.

Bij kleine ontvangertjes zie je, dat fabrikanten vaak afzien van antenne diversity en ook MPX is hierop geen uitzondering. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de kostprijs en ook met de afmetingen van de ontvanger. Daarnaast heb je op korte afstand natuurlijk ook altijd meer zendersignaal, zodat er minder noodzaak is voor twee antennes.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten