![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 11 augustus 2009 Locatie: Brasschaat, Belgie Leeftijd: 73
|
L.S. In diverse topics heb ik de nodige info gekregen over de voor- en nadelen van het gebruik van bec t.o.v. een apparte ontvanger accu. In de discussies heb ik echter niets kunnen ontdekken over het toepassen van een universele voeding 5-14VDC/1A zoals die in minikit vorm op de markt te koop zijn. Deze kit is bedoeld als permanente voeding tussen 5 en 14VDC op voorwaarde dat het stroomverbruik minder is dan 1A. Koelvin is inbegrepen Daar deze oplossing voor mij als leek en simpel en goedkoop overkomt, rijst de vraag waarom deze oplossing niet wordt genoemd of heb ik toch wat gemist? Heeft iemand hier ervaring mee? Jopiejo01 |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 11 augustus 2009 Locatie: Brasschaat, Belgie Leeftijd: 73
| Citaat:
| |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 5 september 2009 Locatie: Berlstum. Leeftijd: 39
|
Net zoals bij veel rtr modellen nieuw geleverd wordt dus. Tja niet zo gek, mits je accubron wel hoger is dan bijvoorbeeld 7,2 volt. Als je dan rond de 6 volt voor je servo's/ontvanger hebt, scheelt het je een aparte ontvangersaccu. Niet gek, heb je een link? |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 28 juli 2005 Locatie: Gierle, Belgium Leeftijd: 29
|
Beetje hetzelfde idee als Ubec? Max. 1A zal voor kleine modelletjes nog wel voldoende zijn, bij grotere modellen en bijhorende servo's zul je al gauw tekort komen.
__________________ Misquotation is, in fact, the pride and privilege of the learned. A widely- read man never quotes accurately, for the rather obvious reason that he has read too widely.Seaslugs |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Dat is dan net zo iets als dit? Switched UBEC 5.5V - 3A. - 3-8S LiPo Een maximale stroom van 1 Ampere is niet zo heel veel, maar dat hangt natuurlijk wel af van b.v. het aantal stroomverbruikers, als servo's die je aansluit.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Citaat:
| |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Dat soort beslissingen hangt sterk af waarvoor je het besturingssysteem gaan gebruiken. Is er voor jouw toepassing dan sprake van een andere stroomvoorziening voor de verbruikers als de servo's?
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Sorry N.P.S. Ik was even niet bij de les. Ik heb op dit moment 1 servo en wil een multiswitch met encoder voor de verlichting aanschaffen. U heeft gelijk, naar de toekomst toe zal 1A niet voldoende zijn. Is het door u genoemde Switched UBEC 5.5V - 3A. - 3-8S LiPo wel een goed alternatief voor de vervanging van bec of ontvanger accu? bedankt alvast voor les. jopiejo01 |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
De door mij als voorbeeld getoonde BEC werkt van 9 tot 35 Volt ingangsspanning. Er zijn op de site ook typen die voor lagere ingangsspanningen geschikt zijn. Begrijp eerlijk gezegd niet waarom je zo graag een hoge voedingsspanning wilt omzetten naar een lagere. De meest eenvoudige, storingsvrije en goedkoopste toepassing van een voeding voor een systeem met één servo en een multiswitch is een gesoldeerde ontvangeraccu met een spanning van 4.8 Volt (4 Ni-** cellen) van voldoende capaciteit.
| | |
| | #11 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
Als je veel meer ampere.s wil gaan gebruiken (toekomst) Zou ik toch gewoon een aparte akku nemen voor de verlichting lieren kleine motoren voor de radar Indien het een schip of boot betreft mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Een BEC schakeling is feitelijk niets meer of minder dan zo'n voeding. De meeste voedingen zijn eigenlijk ongeschikt voor deze toepassingen. Ze zijn te groot en te zwaar mede door die koelplaat. Ook zal 1A bijna altijd te weinig stroom zijn. De BEC schakelingen zijn voor het overgrote deel gemaakt met behulp van vaste spanningsregelaars waarvan er twee of soms wel meer parallel worden geschakeld om meer dan 1A te kunnen leveren. Alleen geschakelde voedingen zijn vaak klein genoeg en kunnen voldoende stroom leveren om dal BEC te worden gebruikt. Deze worden meestal U-BEC genoemd maar dat is eigenlijk een merk naam. Een jaar of 2 geleden heb ik een hele reeks geschakelde voedingen uitgeprobeerd om te kijken hoe geschikt deze zijn om als BEC te gebruiken. Mijn ervaring is dat geschakelde voedingen niet de meest geschikte voedingen zijn om als BEC te gebruiken. ALLE schakelingen die ik geprobeerd heb veroorzaken op de ene of andere manier toch storingen waar je last van kunt hebben. Ik moet er eerlijk bij zeggen dat het allemaal schakelingen waren die niet speciaal als BEC schakeling voor de modelbouw waren ontworpen. Ervaringen van anderen vertellen dat de zogenaamde U-BEC schakelingen weinig of geen storingen opleveren. Zelf heb ik dat niet getest en ik heb er mijn twijfels over. Maar als ik dat zeker wil weten zal ik het eerst moeten testen. Persoonlijk gebruik ik alleen BEC schakelingen als het niet anders kan. Als ik de mogelijkheid heb om een aparte accu als voeding voor de besturing te gebruiken zal ik dat altijd doen.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
L.S. Alle deelnemers aan deze discussie van harte bedankt. Ik heb voldoende gefundeerde info gekregen om te besluiten met een aparte ontvanger accu van 4.8 Volt te werken. groetjes Jopiejo01 |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
En, mosterd na de maaltijd, bedenk dat hoe hoger de (accu)ingangspanning op een gegeven voeding/BEC, hoe minder stroom deze zal mogen/kunnen leveren. Voor geschakelde BEC annex UBEC geldt dit niet.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |