![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2009 Locatie: Delft
|
Is er voor Futaba een dealer in Nederland ivm garantie of moet ik de spullen dan naar de States sturen? Ik heb een R603FF Fasst ontvanger die alleen nog maar rood blijft knipperen |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Dat is het grootste nadeel van kopen in het verre buitenland. Futaba apparatuur werd hier in Europa niet op de markt gebracht. Futaba apparatuur werd en wordt al jaren door Robbe in Europa op de markt gebracht. Robbe heeft een reparatiedienst in Nederland en daar wordt dus ook de Futaba apparatuur gerepareerd. Dit is echter de reparatiedienst van Robbe dus de Futaba apparatuur die niet door Robbe verkocht is mag daar niet gerepareerd worden. Jij zal dus je ontvanger naar de USA moeten sturen. Je kan het proberen bij de firma Ripmax in Engeland. Ook zij importeren Futaba apparatuur, hoofdzakelijk voor Engeland maar ook hier in Nederland kan je Futaba apparatuur kopen die via Ripmax is geïmporteerd. Heel misschien dat zij de reparatie op zich willen nemen maar ze hoeven het niet te doen. Net als Robbe kunnen zij ook zeggen "stuur maar naar de USA". __________________
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Futaba is nergens zelf op de markt. Garantiereparaties kunnen dan ook uitsluitend worden uitgevoerd door de importeur, die de apparatuur op de markt heeft gebracht. Voor de USA is dat de fa. Hobbico. Je zult de ontvanger daarvoor terug moeten sturen naar de winkelier, waar je 'm hebt gekocht of naar het serviceadres, dat in de handleiding van de zender staat vermeld. Het zelfde geldt voor Europa, waar meerdere importeurs actief zijn. De meesten daarvan markeren de apparatuur met hun eigen naam. Zo heeft Robbe zwarte, ronde stickers met daarop de tekst 'original-robbe-Futaba'. Alleen als deze sticker aanwezig is, kan ik als servicedienst voor Nederland en België garantie verlenen. In andere gevallen stuur je het defecte apparaat terug naar je winkelier, die dan zelf de garantieafhandeling verzorgt.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Wat is goedkoper, terugsturen naar USA of (buiten garantie) door Jan laten repareren (als hij dat mag)?
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Als koper van Robbe-Futaba producten ben je verzekerd van een hele goede service, maar niet van de laagste prijs. Buiten Europa worden Futaba producten goedkoper aangeboden, maar bestaat het risico van lastige reparatietrajecten. De goede Robbe-Futaba serviceorganisatie wordt uiteindelijk betaald door de Robbe-Futaba klanten uit de wat hogere prijs van de producten. Als deze service-organisatie ook beschikaar zo komen voor kopers van andere Futaba producten als Robbe-Futaba producten dan ontstaat er een vreemde situatie. De prikkel om in plaats van Robbe-Futaba producten te kopen op de wereldmarkt te gaan shoppen neemt toe. De financiele ondersteuning voor de Robbe-futaba organisatie valt weg omdat de verkopen afnemen. Als koper van Futaba producten moet je terugvallen op de service organisatie in het land van aanschaf. Daarvoor heb je gekozen door Futaba producten te kopen. Terugvallen op de door de Robbe-Futaba klanten betaalde service organisatie is niet juist. Het wordt anders als er een wereldwijde Futaba serviceorganisatie zou zijn. Dan maakt het niet uit waar je koopt en service vraagt.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen Laatst gewijzigd door N.P.S.; 29 maart 2010 om 10:58 |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Citaat:
Als de ontvanger alleen nog maar rood knippert ziet-ie geen 2,4 GHz signaal meer. Tot nu toe is dit altijd het gevolg van vochtschade en dat is bij deze technieken dodelijk. Als het ledje helemaal niet meer wil oplichten ziet het er beter uit. In dat geval is het voedingscircuit stuk, wat goed te repareren valt. Uiteraard heb je ook nog kans, dat de zender het niet meer doet, maar dat zie je met een andere ontvanger snel genoeg. Dat is in ieder geval het eerste, dat gecontroleerd moet worden.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. | |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Ongeveer hetzelfde probleem had ik vorige week met mijn htc telefoon: deze is wel lokaal gekocht maar het beeld bleef op gegeven moment zwart. Nu moest ik deze naar de states gaan sturen ter reparatie. hatsikidee 25 euro verzendkosten. Maar ik geef eerlijk toe dat deze zenderset uit de states komt, niet wetende dat het op deze manier geregeld is met garantie. Ik heb verder nog nooit eerder problemen gehad met mijn Futaba apparatuur vandaar dat deze bij mij hoog in het vaandel staat mbt kwaliteit. Toch erg jammer dat de dure ontvanger van deze nieuwe set het na 4x gebruiken al begeeft... Corrien, zoals ik uit je bericht opmaak lijkt dit sterk op een geval van vochtschade. Hoe word er dan vastgesteld of dit onder de garantie valt of niet? |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Ik weet niet hoe streng er in de USA met de garantieregels wordt omgesprongen, maar als er door mij duidelijk zichtbare oxidatie wordt aangetroffen is er nooit sprake van garantie. Je krijgt dan de mededeling, dat de ontvanger zwemles heeft gehad en dat kosteloze reparatie daardoor niet mogelijk is. Als de oxidatie erg gering is of als er twijfel bestaat aan de oorzaak van het defect is het vanzelfsprekend altijd voordeel-schutter.
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Bedankt voor de info, zal ze binnenkort opsturen naar de winkelier en afwachten op het oordeel. Nu meteen nog een vraag, om problemen te onderscheppen zal ik gelijk een reserve aanschaffen: is de R617FS een minder probleem gevoelige ontvanger of zal deze überhaupt niet op de 3PMX werken? En in het kader van voorkomen: een collega van mij gebruikt wel eens plasticspray en dergelijke producten op zijn elektronica om condens en dus vochtproblemen te voorkomen. Is dit een slimme zet of is hiermee gelijk alle vorm van garantie verdwenen? |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
De R617FS werkt niet op de T3PM. Behandelen met plastic spray heeft als regel niet zo veel zin. Het probleem is namelijk, dat het nooit lukt om de elektronica volledig afgesloten te krijgen. Hierdoor krijg je het effect, dat er nog steeds vocht binnen kan dringen, maar dat het er praktisch niet meer uit kan.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |