![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 20 november 2009 Locatie: Coevorden Leeftijd: 40
|
Een opamp is een spanningsversterker dat zit ingebakken in een chip. Het is een universeel toepasbare functie die erg veel wordt gebruikt in de elektronicawereld en is daardoor ook erg goedkoop (< 1 Euro). Als PCB zou ik gewoon een gaatjesprint gebruiken (experimenteerprint) en alle bedrading met de hand solderen. Je hoeft dan geen speciaal PCB te (laten) maken. Een schema wil ik wel voor je maken. Probeer eerst maar eens of het werkt met een andere potmeterwaarde (misschien die van de nunchuck, als je in staat bent om die in de extreme posities te drukken) anders wordt het project nog ambitieuzer
__________________ Als je van je hobby je werk maakt, heb je geen hobby meer. |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Voor een niet-elektronicus heeft zo'n advies inderdaad weinig zin, want die weet als regel niet wat een opamp is. Sven bevestigt de regel. Als er een bereidwillige en voldoende terzake kundige elektronicus gevonden kan worden, wordt het wat anders. Deze combinatie blijkt echter helaas tamelijk schaars te zijn. Zelf val ik ook buiten deze categorie, want tegenwoordig hobby ik uitsluitend tegen betaling. In het geval er iemand te vinden is heb ik zelfs nog wel van een ander merk dan Graupner een AR-S (almost ready to solder Erg klein is het printje niet (circa 27 x 37 mm), maar het was dan ook bedoeld om rechtstreeks op knuppelpotmeters te worden gesoldeerd. Er zitten zelfs 4 instelpotmetertjes op, waarmee je kunt fijnregelen. Een handleiding voeg ik er niet bij, maar het behoort zichzelf te wijzen.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2004 Locatie: Roosendaal Leeftijd: 29
|
@ Edwinner: Aha, het is dus enkel een chip, ik heb gegoogled en kwam een hele kermis aan printplaatjes tegen. Een breadboard achtig printje in elkaar klooien zou me nog wel lukken, maar dan enkel met goede instructies en niet zo ambitieus als deze. Als het enkel een paar kleine componentjes zijn, zou heb zelfs nog in de nunchuk zelf geprakt kunnen worden. Als het orginele PCB een eind getrimd wordt, is het ding namelijk behoorlijk hol vanbinnen. @Corrien: Ik heb er uiteraard begrip voor dat je je beroep niet gratis weg geeft. Maar ik ben wel blij dat je even mee kijkt, en eventueel ingrijpt als er iets niet goed kan gaan. Dat sloop printje, wat doet het precies? Is het min of meer een PnP versie van wat ik nu moet construeren? Gelukkig is een MC-19 lekker ruim van binnen, dus met een flinke krimpkous is het er wel in te knutselen misschien. Is dat printje ook gebouwd voor X en Y as, of zal ik zelf een tweede moeten bouwen? De nunchuk is zo aangesloten, even uitzoeken welke pooltjes waaraan moeten en hup. Maar er kan niets stuk gaan als ik dat doe? Enkel een foutieve waarde? Dat ik enkel een niet gecentreerde servo krijg, of een die maar heel weinig uitslaat? iig allemaal erg bedankt voor jullie hulp.
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! |
| | |
| | #19 (permalink) | |
| Citaat:
Misschien kan/wil/mag Corrien ook gewoon vertellen of de absolute weerstandswaarde van belang is voor de uitlezing van de potmeterstand. Zo niet (daar heb ik alle respect voor), dan moeten we dit zelf uitproberen. Ik denk niet dat als je een grotere weerstandswaarde gebruikt als dat Graupner zelf doet dat je daarmee de zender kunt beschadigen. Hooguit zal de servo uitslag beperkt zijn.
__________________ Als je van je hobby je werk maakt, heb je geen hobby meer. Laatst gewijzigd door Edwinner; 20 mei 2010 om 13:58 | |
| | |
| | #20 (permalink) |
|
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe de MC19 de potmeters inkoppelt. Daar heb ik nog nooit naar gekeken en eerlijk gezegd heb ik ook nog nooit het schema nodig gehad en/of opgevraagd. Uiteraard is de spanning op de loper maatgevend, maar vaak zie je bij zenders per ingang een spanningsdeler + serieweerstand. In dat geval zal een te hoge potmeterwaarde een sterk exponentiële sturing leveren. Zoiets zie je gauw genoeg als je het uitprobeert. Als je zo'n potmeter van een nunchuk aansluit in de zender moet je nooit één ding doen: sluiting maken op de buitenste kanaalaansluitingen. Hierop staat namelijk de (5 Volt) voedingsspanning. Verder is zo'n beetje alles toegestaan. Als je namelijk een schuifpotmeter of een schakelaar aansluit zal de middenaansluiting daarvan in één uiterste stand volledig doorverbinden met de min en in de andere uiterste stand met de plus. Je moet dus (behoudens kortsluiting op de voeding maken) al heel gekke dingen doen wil er iets stuk gaan. Het printje, dat ik hier heb liggen, is bedoeld om met twee normale 270 graden (knuppel)potmeters, waarvan alleen 60 graden van het middengebied wordt gebruikt, spanningsvariaties tussen 0 en 5 Volt te maken. Er zit een dubbele opamp op met wat omhullende componenten (weerstandjes, condensatortjes en 4 instelpotjes). Overigens zijn opamps (operational amplifiers) oorspronkelijk ooit ontwikkeld om rekenkundige berekeningen in computers uit te voeren. Daarvoor worden ze allang niet meer gebruikt, maar voor andere toepassingen zijn ze ideaal. In onze rc-apparatuur kom je ze in veel zenders (als dc-dc converter) en ontvangers (als pulsvormer) tegen. Op het printje zitten zes sleufgaten voor 2 x 3 potmeterpootjes en er zitten 4 soldeervlakjes op, waarbij ik zelf al op de achterzijde + en - heb geschreven en ook 1 en 2 voor beide uitgangen. Dit klinkt alsof een kind de was kan doen, maar de ervaring leert dat dit niet zo is. Dus niet iets om zelf mee te gaan experimenteren, want dan kun je de zender net zo goed meteen ter reparatie naar me toesturen.
| | |
| | #21 (permalink) | |
| Citaat:
Misschien dat een mismatch in de weerstandswaarde dan alleen maar een exponentiële gevoeligheid oplevert, maar dat kunnen we met een dual-rate instelling van de zender wel weer compenseren (als dat belangrijk is).
__________________ Als je van je hobby je werk maakt, heb je geen hobby meer. | |
| | |
| | #22 (permalink) |
|
Het idee van een extra kruisknuppel op je zender is overigens niet nieuw hoor. In 1981 knutselde ik al een zender met 4 kruisknuppels met als inhoud een AM-zenderdeel van Microprop en een door een familielid ontworpen 15-kanaals impulsdeel. Ik heb er nog steeds een zelfbouwvergunning voor, want dat mocht dat jaar nog voor het laatst. De definitieve schema's moet ik echter nog steeds insturen. Het was één van mijn eerste elektronicaprojecten, dus als je het over ambitieus hebt.....Later ben ik nog twee keer overnieuw begonnen met een FM-zenderdeel, gecombineerd met een eigen knutselwerk. Hieronder zie je de laatste versie uit 1990, maar toen was ik al vier jaar beroepshobbyist en waren de mechanische delen wat gemakkelijker en goedkoper verkrijgbaar. Je ziet, dat het zelfs helemaal niet lelijk staat. Je moet alleen voor je MC19 een wat andere en grotere behuizing frezen en jezelf aanleren om de bovenste knuppels met je pinken en de onderste met je duimen te bedienen. Dat kost wat moeite, maar dan heb je ook wat! Zelfs in je eentje huckepack vliegen ligt dan binnen de mogelijkheden
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |