Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 18 mei 2010, 17:27   #1 (permalink)

Leeftijd: 27
Standaard Savox servo blokeerd

Ik heb sinds een aantal weken een nieuwe savox servo(1258 ) in mijn SC10 zitten. Maar als ik het boeltje aanzet blijft de servo stoïcijns in het midden staan, bekrachtigd want in de wielen zit geen beweging. De servo reageert op geen enkele stuur beweging. Ik had al gelezen dat de mamba max pro een te lage BEC heeft en dat het op te lossen is met een condensator. Nu zit die er ook op en jullie raden het al.... Geen verbetering.

Er zit een Graupner XG6i race setje in.

Ik hoop dat iemand hier wat mee kan, op internet heb ik niet veel relevante info kunnen vinden.
Oud 18 mei 2010, 17:46   #2 (permalink)

Lochii's schermafbeelding

Leeftijd: 22
Standaard

Dit gaat misschien heel raar klinken, maar afgelopen week heb ik voor mijn oom zijn zender (ook een XG6i) moeten instellen en hij kreeg zijn gas servo niet werkend. Er stond wel spanning op, want ik kon hem met de hand niet bewegen.

Na veel zwoegen en proberen kwamen we er niet uit, tot ik ineens iets las over de ABS in het boekje. Dus ik sturen, en tegelijkertijd ook gas geven. Op een of andere manier deed de servo het vanaf dat moment wel.

Klinkt dus nogal raar, maar ik bedoel; nooit geschoten is altijd mis

P.S. weet je ook zeker dat je een van de servo's toevallig niet in het derde kanaal hebt zitten? In dat geval zou hij moeten bewegen als je de AUX switch omzet.
Oud 18 mei 2010, 23:07   #3 (permalink)

Robert K's schermafbeelding

Leeftijd: 25
Standaard

Een oplossing weet ik je niet te geven, maar wel kan ik je vertellen dat de Mamba Max Pro een instelbare BEC spanning heeft en deze dus nooit "te laag" kan zijn. Zelf heb ik hem iets opgekrikt naar 6,3V om de servo wat meer "pit" te geven. Dit lijkt me dus een beetje een loze suggestie. Ook het plaatsen van een condensator zal niet helpen.

Probeer even de servo open te maken, en kijk of er niets kapot is gegaan, vuil is of zo iets. maar als de servo zonder spanning wel netjes beweegt, lijkt me dit niet het geval.

Groet Robert
Robert K is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2010, 23:14   #4 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lochii Bekijk bericht
Dit gaat misschien heel raar klinken, maar afgelopen week heb ik voor mijn oom zijn zender (ook een XG6i) moeten instellen en hij kreeg zijn gas servo niet werkend. Er stond wel spanning op, want ik kon hem met de hand niet bewegen.

Na veel zwoegen en proberen kwamen we er niet uit, tot ik ineens iets las over de ABS in het boekje. Dus ik sturen, en tegelijkertijd ook gas geven. Op een of andere manier deed de servo het vanaf dat moment wel.

Klinkt dus nogal raar, maar ik bedoel; nooit geschoten is altijd mis

P.S. weet je ook zeker dat je een van de servo's toevallig niet in het derde kanaal hebt zitten? In dat geval zou hij moeten bewegen als je de AUX switch omzet.
Hij zit in het goede kanaal en die combo werkte niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robert K Bekijk bericht
Een oplossing weet ik je niet te geven, maar wel kan ik je vertellen dat de Mamba Max Pro een instelbare BEC spanning heeft en deze dus nooit "te laag" kan zijn. Zelf heb ik hem iets opgekrikt naar 6,3V om de servo wat meer "pit" te geven. Dit lijkt me dus een beetje een loze suggestie. Ook het plaatsen van een condensator zal niet helpen.

Probeer even de servo open te maken, en kijk of er niets kapot is gegaan, vuil is of zo iets. maar als de servo zonder spanning wel netjes beweegt, lijkt me dit niet het geval.

Groet Robert
De servo is nog nieuw en zonder spanning beweegt ie gewoon. Ik zal even naar die BEC kijken dan.
Oud 18 mei 2010, 23:23   #5 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Aangezien je servo een signaal krijgt maar niet op de zender reageert moet je denk ik ook kijken als je hem per ongeluk niet in CH3 hebt gestoken
Oud 18 mei 2010, 23:30   #6 (permalink)

Standaard

Daar heb ik nog expres op gelet. Als hij in CH3 dan doet ie helemaal vreemd, om de seconde slaat ie voledig uit naar de andere kant.
BEC verhogen helpt ook niet. Met m'n oude asso setje doet ie trouwens net zo veel als op de graupner.
Oud 19 mei 2010, 16:24   #7 (permalink)

Leeftijd: 29
Standaard

hey bas. Waarom neem je hem niet een keer mee naar alkmaar dan? Dan proberen we het even in een andere setup, zo kun je een hoop uitsluiten... Volgens mij loop je al een tijd te pielen nu.
LennartB is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 18:20   #8 (permalink)

Standaard

Niet zo zeer een tijdje, ben in de tussen tijd met andere dingen bezig geweest.
Komend weekend neem ik hem wel ff mee.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten