![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
ik ben in zoverre bekend met dit dat ik weet wat het doet. Maar of het een failsave (alles neutraal) hanteerd of laatste signaal is mij onbekend. dit is de fabrikant: Firma Leimbach Modellbau & Elektronik ik gok tevens wel op een failsave omdat anders modellen op hol zouden kunnen slaan... mogelijk weet chris ooms van 2dehandsrc dit ook wel. ik vind het apart dat het niet vermeld wordt?
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Leimbach is met vakantie info van de firma Hobma Modelbouw datum 5 juli 2010 10:27 onderwerp RE: Leimbach omschakelmodul 2x6 servo's Futaba nr. 1120F Uit voorraad leverbaar f1120; servos blijven in laatste positie staan bij omschakeling gr rob
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Hallo mede hobbyisten, Ik ben nog steeds aan het proberen. Momenteel valt de keuze op een F14 met 4 uitbreiding-modules. Alleen vind ik dan de indeling zo gammel en lastig dat ik overweeg om zelf een andere kast om de apparatuur te bouwen. In plaats van de inimini-potmeter knopjes meteen maar schuif potmeters (met voelbare middenstand) inbouwen. (lijkt mij een kwestie van printpot desolderen en schuifpot met draadjes weer aansluiten.) vervolgens die schuifpotmeters een logische plaats geven op de "lessenaar". Indeling wordt dan: 11 schuif met middenstand 1 twee standen schakelaar 10 (mogelijk 14) drie standen schakelaar 1 twee standen schakelaar met veer 2 dubbel stick. Nu mijn vraag aan de techneuten: Mag je de bestaande electronica zomaar in een ander huis bouwen? (ivm type goedkeur en misschien nog wel andere regels) Is het misschien nodig om de basisplaat en de plaats van andere onderdelen origineel te houden en door wat meer hoogte te creeeren, ruimte te krijgen voor de schakelaars en schuifpotmeters in een nieuwe bovenkant? De zender wordt dan als het ware wat dikker. edit: vandaag 4 aug eerst maar de bijna-laatste F14 laten bestellen. De rest komt vanzelf wel.(hoop ik)
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! Laatst gewijzigd door Baggeraar; 4 augustus 2010 om 17:09 |
| | |
| | #34 (permalink) |
|
mogelijke indeling zender vandaag: kanaal. functie 1.twinstick rechts.roer molen 2.twinstick rechts.roer bak 3.twinstick links. snelheid machine BB (stop-slow-half-vol) 4.twinstick links. snelheid machine SB (stop-slow-half-vol) 5.prop module A. -A1.3standen schakelaar servo BB machine (vooruit/stop/achteruit) -A2.3standen schakelaar servo SB machine (vooruit/stop/achteruit) -A3.2standen schakelaar servo condenswateraftappen (open/dicht) -A4.2standen schakelaar servo BB sein (op/neer) -A5.2standen schakelaar servo SB sein (op/neer) -A6.2standen schakelaar servo Keuze klep stortzijde (BB/SB) -A7.2standen schakelaar servo brander van stoomketel (aan/nooduit) -A8. 6.prop module B -B1.lineaire schuif met middenstand servo (meerslagen) onderlosser verhaallier BB voor (halen-stop-vieren) -B2.lineaire schuif met middenstand servo (meerslagen) onderlosser verhaallier BB achter (halen-stop-vieren) -B3.lineaire schuif met middenstand servo (meerslagen) onderlosser verhaallier SB voor (halen-stop-vieren) -B4.lineaire schuif met middenstand servo (meerslagen) onderlosser verhaallier SB achter (halen-stop-vieren) -B5.lineaire schuif met middenstand winch baggerlier BB voor (halen-stop-vieren) -B6.lineaire schuif met middenstand winch baggerlier SB voor (halen-stop-vieren) -B7.lineaire schuif met middenstand winch baggerlier BB achter (halen-stop-vieren) -B8.lineaire schuif met middenstand winch baggerlier SB achter (halen-stop-vieren) 7.prop module C -C1.lineaire schuif met middenstand winch baggerlier voorschip (halen-stop-vieren) -C2.lineaire schuif met middenstand winch baggerlier achterschip (halen-stop-vieren) -C3.lineaire schuif met middenstand servo (meerslagen) ladderlier (omhoog-stop-omlaag) -C4.3standen schakelaar servo (meerslagen) bodemdeuren stortbak (open/stop/dicht) -C5.3standen schakelaar servo BB stortgoot (omhoog-stop-omlaag) -C6.3standen schakelaar servo SB stortgoot (omhoog-stop-omlaag) -C7.2standen schakelaar lieren (aktief/noodstop)*** -C8.2standen schakelaar servo koppeling aandrijving (schroeven-emmerketting) 8.prop module D -D1.2standen schakelaar veer retour fluit (open/dicht) -D2.draaipotmeter servo verhaallierdraad aankoppelmechaniek BBvoor -D3.draaipotmeter servo verhaallierdraad aankoppelmechaniek BB achter -D4.draaipotmeter servo verhaallierdraad aankoppelmechaniek SB voor -D5.draaipotmeter servo verhaallierdraad aankoppelmechaniek SB achter -D6. -D7. -D8. Ter verduidelijking. De baggermolen is zelfvarend met 2 schroeven en 2 roeren (gekoppeld) Tijdens baggeren ligt de molen op 6 ankers en is de positie te veranderen met de baggerlieren. De opgebaggerde specie kan je met een keerklep door een stortgoot de gewenste kant op sturen. Het is dan de bedoeling dat die bagger gelijkmatig verdeeld wordt in de onderlosser. Die kun je met verhaallieren onder de stortgoot bewegen. Verder worden de schroeven door afzonderlijke stoommachines aangedreven. Die machine heeft 2 bedieningen 1 voor de draairichting en 1 voor de snelheid.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
4 propmodulen gaan helaas niet werken zover ik weet. dacht dat alleen kanaal 6,7,8 gebruikt konden worden.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #36 (permalink) | |||
|
@Alwin, Citaat:
Citaat:
Maar zoals jullie al gelezen hebben in onderstaande quote Citaat:
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! | |||
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Ik heb de knoop maar door gehakt, deze is het geworden. ![]() De rest voor de 32 kanalen is besteld.(nu is het er nog) De 4 modules werken inderdaad als uitbreiding. Tijd genoeg om zelf wat in elkaar te zetten, baggermolen vaart voorlopig toch nog niet.
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Even wat amendementen indienen op de gemaakte planning: - lieren met de functies 'halen-stop-vieren' zijn volgens mij gemakkelijker te bedienen met 3 positie schakelaars. Nu kun je van het zenderdeel niet zomaar een potmeter vervangen door een 3 positie schakelaar, maar met twee extra weerstandjes gaat dat wel. Deze leveren dan de middenstand. - proportioneel regelbare lieren bedien je inderdaad het gemakkelijkst met schuifpotmeters. Het is alleen de vraag waar je die vandaan haalt. De kleine schuifpotmeters met-klik-in-de-middenstand, die op onze zenders worden gebruikt, heb ik nog nooit ergens in de handel gevonden. Nu kun je uiteraard een zwikkie van deze schuifkanalen aanschaffen, maar dat kost je dan wel een klein fortuin.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Jan, Mijn laatst geposte kanalen indeling, is met de natte vinger gedaan. Heb later daar ook aan gedacht en alles omgezet naar 4+4 modules. 4 schakelaars en 4 draai knoppen. Dan lijkt me jou bezwaar een knop om te wisselen door een schakelaar ook niet meer van toepassing. De functie "halen-stop-vieren" moet ook nog een toeren geregelde zijn, blijft volgens mij toch alleen de schuifpotmeter over. Als je bij baggeren in bijvoorbeeld een kanaal aan de ene oever bent, moet eerst de kop weer de andere kant op. En om dan niet al te schokkerig te bewegen gaat het achterschip het eerste stuk wat langzamer de andere kant op. En voor wat betreft die schuifpotmeters kan ik je alleen maar gelijk geven. Echter: "Beter duur, dan niet te koop". Dan maar een maand langer werken voor ik met de VUT ga.
| | |
| | #40 (permalink) |
|
Voordat ik door alle winkeliers in Nederland word gebeld (vanochtend één uit Pijnacker en eentje uit Beugen): een 4e multi-module moet even hierheen voor een modificatie, zodat je 'm op kanaal 5 aan kunt sluiten. Volgens mij had ik dat hier al eens eerder gepost. De desbetreffende winkelier weet dit inmiddels ook. Verder zul je bij het verbouwen van de zender en ook bij het omtoveren van servo's naar lieren vrijwel zeker wat hulp en adviezen nodig hebben. Hiervoor kun je desgewenst bij de servicedienst (na afspraak) langskomen. Hierbij geldt: adviezen zijn gratis, ook als dit wat meer tijd in beslag neemt.
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Jan, Excuses voor de verwarring en onrust. Meerdere winkeliers zullen er (door mijn schuld) niet bellen. Groet Harm.
| | |
| | #42 (permalink) |
|
Excuses niet nodig hoor. Bij een dergelijke investering is het begrijpelijk, dat je 100% zekerheid wil hebben. Winkeliers weten overigens van dit soort modificaties niets omdat ze niet tot de standaard mogelijkheden behoren.
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 29 mei 2008 Locatie: Zuidholland Leeftijd: 54
| Beste Baggeraar & Corrie Mogelijk een stukje extra info waar jullie mogelijk iets mee kunnen, in dit uitdagende project. In TRUCKMODELL 3/2007 staat een stukje met de mogelijkheid tot het downloaden van een print layout over de mogelijkheid om 3 modellen met een zender te besturen. Mogelijk kan een v/d collega’s op het Model Truckers forum je helpen aan het stukje hard kopie van het blad. http://www.vth.de/zeitschriften/truckmodell/downloads.html ModellSelektor.pdf (ca. 14 KB) Mogelijk andere optie in de ModellWerft van 8/2010 staat een Artikel over de mogelijkheid om via 1 ontvanger uitgang, 4 servos onafhankelijke aan te sturen en dit kan max uitgebreid worden. Voor een redelijke prijs. Module € 49.= uitbreidings kabel €24.95. Zie de links nooit geweten dat er zoveel opties zijn, onze vlieg vrienden lopen op aantal zaken ver op onze model bootjes vooruit. http://www.acteurope.de/html/s3d-bus-system.html http://www.acteurope.de/ Succes Peter k Laatst gewijzigd door horsepower; 21 augustus 2010 om 13:12 |
| | |
| | #44 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
Nu maar hopen als dat BAGGERAAR dat allemaal snapt ![]() ![]() Want ik begrijp het nu even niet allemaal Maar ik heb het ook niet nodig Baggeraar wel denk ik Dus springt hij dadelijk een gat in de lucht he Bram ![]() Ik zou mijn vrienden bijlage maar verdubbelen ![]() ![]() ![]() Mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 21 augustus 2010 om 15:21 |
| | |
| | #45 (permalink) |
|
@ horsepower, Bedankt voor het meedenken, ben nog wat aan het rondbladeren geweest, maar het enige wat ik duidelijk heb is de print. De rest komt niet erg duidelijk door.(weinig zicht onder water , door alle zwevende bagger) Ben nu wel zover dat ik de F14 met bijbehorende modules gebruik. Het zender front zal nog wel een puzzel worden, maar daar heb ik nog alle tijd voor.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |