![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Ron heeft heir de antwoorden al gegeven ik heb daar verder niets aan toe te voegen. Wel denk ik dat Ron zich een beet je vergist met het vermogen bij de derde vraag. Volgens mij is het vermogen een kwadratische functie. Met andere woorden als het toerental verdubbeld wordt het benodigde vermogen met het kwadraad hoger. Dus 2x hoger toerental dan 4x meer vermogen. 3x Hoger toerental is dan 9x meer vermogen en 4x hogere toeren is dan 16 maal meer vermogen enz. enz. enz.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Ernst, het benodigde koppel (kracht) is evenredig met het kwadraat van toerental (snelheid). Vermogen P op zijn beurt is evenredig met koppel * toerental (kracht * snelheid). Daaruit volgt dat vermogen evenredig is met de derde macht van het toerental (snelheid). (Tussen haakjes de variabelen in geval van een rechtlijnige beweging i.p.v. rotatie).
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Ron, De wieltjes bovenin kraakten en ik kwam er nog niet helemaal uit. Tot ik even goed las, het BENODIGDE koppel........ Ja natuurlijk! Je hebt gelijk, ik dacht niet ver genoeg na.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #19 (permalink) | |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
Een extra tweede draad parallel wikkelen geeft wel een lagere weerstand. Minder verliezen, lagere temperatuur, hogere efficiency. Higher efficiency does not only mean that the motor makes better use of the batteries' power, it also means the motor is able to handle more power before hitting its maximum temperature mark. An example: Say the motor has an efficiency of 70% and it can handle 50Watt input. That means it can get rid off 0.3*50=15Watt excess heat. Now, by cramming in thicker wire, efficiency increases to say 75% (I'm a bit optimistic here). The motor's ability to loose those 15Watts has not changed (by radiation, convection and conduction). This means the motor now can handle 60Watt before it hits the 15Watt (0.25*60Watt) losses mark. An efficiency increase of 5% gives an increase in power of 20%. That's why efficiency plays such an impertant role, in any motor design: efficiency governs maximum power. (Even geen zin om bovenstaande tekst te vertalen, die heb ik standaard in een bestandje staan omdat ik merkte dat ik die tekst regelmatig in moest tikken op diverse fora)
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |