Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 juli 2010, 11:35   #1 (permalink)
X11

X11's schermafbeelding

Standaard Futaba T6EX Throttle cut interpretatie

Hoi,

Even een vraagje over de throttle cut functie. Na het lezen van de handleiding en zoeken op het net geraak ik er niet uit...

Bij mijn zender zit er een throttle cut knopje op (geen schakelaar). Ik verwacht, bij electrovliegen, dat als ik dat knopje indruk, de motor volledig stopt en de propellor niet meer aangedreven wordt.

Ik heb de procedure in de manual gevolgd, en wanneer ik in vlucht, ongeacht de stand van mijn gasstick op de throttle cut duw dan valt hij wel stil, maar eens ik die knop los komt hij terug op toeren.

Hieruit leid ik af dat ik met de throttle cut de gasstick kan afstellen wanneer die in de laagste stand staat. En dat ik de throttle cut niet kan gebruiken om vb zwevend binnen te komen, maar dat ik dit enkel kan door de gashendel helemaal naar beneden te zetten. Is dit correct ?

Of deed ik iets verkeerd en kan ik daadwerkelijk door een druk op die knop de motor afzetten en afgezet houden ? Of kan ik dit door een andere schakelaartje op de zender (vb die voor landing gear) te programmeren (maar hoe moet dat dan ?)
Oud 1 juli 2010, 11:42   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Fotor's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

De throtlle cut knop is alleen bedoeld voor brandstofmotoren. Bij een brandstofmotor wil je dat die wel blijft lopen als je je gashandel dichttrekt. Bij het indrukken van de throttle cut knop wordt de gas-servo nog verder dichtgezet dan 'gas dicht' waardoor de motor afslaat. Als je daarna de knop weer loslaat is de motor al af, dus de motor gaat hierna niet meer lopen. Voor electro heeft deze knop geen zin.
Zwevend binnenkomen met de gashandel dicht gaat trouwens toch prima??
Oud 1 juli 2010, 15:00   #3 (permalink)

Rhelie's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

De functie die jij bedoeld heet "Throttle hold" die is alleen beschikbaar in een heli-programma en is bedoeld voor autorotaties.
Oud 1 juli 2010, 16:32   #4 (permalink)

Leeftijd: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhelie Bekijk bericht
De functie die jij bedoeld heet "Throttle hold" die is alleen beschikbaar in een heli-programma en is bedoeld voor autorotaties.
Throttle hold en throttle cut zijn twee totaal verschillende dingen.Throttle hold is NIET bedoeld voor autorotatie. Bij autorotatie draait de motor namelijk helemaal niet meer. Autorotatie is juist bedoeld om veilig te kunnen landen zonder motor.Throttle hold is bedoeld om een vast toerental in te stellen, ook wel idle up genoemd, waarmee je de besturing van je heli puur met de pitch van de bladen regelt en niet meer met het toerental van de rotor.Willem.
Oud 1 juli 2010, 17:27   #5 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Throttle hold is natuurlijk WEL bedoeld voor autorotatie, anders kun je elke keer je motor opnieuw gaan starten als je een keer autoroteert. Lees de handleiding van je zender!

Er zijn dus de begrippen:

Throttle cut: hiermee zet je je brandstof motor uit. De servo neemt een positie in, die onder het stationair punt ligt.

Throttle hold: de gasservo komt hierbij in een vast ingestelde stand te staan. Hierbij is de gasfunctie ook volledig ontkoppeld van de pitch.

Idle up: de gasservo gaat niet meer helemaal naar stationair. De gasfunctie is hierbij nog steeds gekoppeld aan de pitchfunctie, maar kan niet meer onder een vast ingestelde waarde komen. Sommige zenders kennen ook idle up 1 en idle up 2.
Oud 2 juli 2010, 10:24   #6 (permalink)
X11

X11's schermafbeelding

Standaard

Bedankt aan allen ! Ik heb terug een flinke portie achtergrondinformatie erbij ! Priceless !!!

Ik dacht om zwevend met motor die uitstaat te landen en dat kan perfect met gasstick naar beneden. Maar als extra veiligheid dacht ik de motor zo te zetten dat hij niet meer kan aanslaan, om door een onvoorzichtige beweging de prop niet de grond in te laten boren. Maar zoals gezegd, zwevend met de stick naar beneden gaat ook goed !

Thanks !
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten